Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

První aerolinky převzaly Boeing 787 Dreamliner

Boeing 787 Dreamliner v barvách ANA
Dalo by se říci, že další evoluční krok v letecké přepravě je konečně zde. Japonský přepravce All Nippon Airways (ANA) se stal historicky prvním, kdo obdržel finální, pro přepravu cestujících plně schválený letoun Boeing 787 Dreamliner…

Boeing 787 Dreamliner si za oněch více než 15 let vývoje prošel poměrně strastiplnou cestou danou přechodem k moderním kompozitním materiálům. Uhlíková vlákna nahrazující hliník přinášejí vedle pružnější konstrukce stejnou pevnost při nižší hmotnosti i s tím související nižší spotřebu paliva o zhruba 20 %. S těmito materiály se ale pojí i náročnější údržba a další specifika, která si spolu s novými výrobními technologiemi vyžádaly výrazně zpoždění projektu.

Boeing 787 Dreamliner

Původně měly ANA obdržet první stroj již v roce 2008, realitou se tak stalo až o 3 roky později. Každopádně Boeing 787 je schválen k provozu, cestujícím dává větší komfort (větší prostor pro nohy, modernější vybavení atd.) a aerolinkám úsporu nákladů na provoz. Cena za kus se pohybuje dle varianty od ~150 do ~200 miliónů dolarů. Stroj pojme dle varianty od 210 po 330 cestujících při doletu až více než 15 000 km.

Celkově v tuto chvíli registruje Boeing objednávky na 821 kusů stroje 787 Dreamliner. Konkurenční Airbus připravuje vlastní letoun s kompozitními materiály, model 350. Ten ale teprve čeká na svůj první let (podle plánů v příštím roce) a tak není divu, že firma zatím registruje zájem "jen" o 567 strojů. Naproti tomu ale kupříkladu varianta A350-1000 pojme v (spíše teoretické) maximální konfiguraci 550 cestujících, varianta A350-900R (pro 314 až 420 cestujících dle počtu tříd) nabídne dolet až 19 100 km. V obou případech (Airbus i Boeing) jde o dvoumotorové letouny.

Souboj mezi oběma majoritními světovými výrobci je již tradiční záležitostí. 787 vs A350 bude bojem na podobné téma jako 747 vs A380. Aktuálně tedy s úsporným strojem poslední generace tedy vítězí Boeing, ale byl to Airbus s letounem A300 (u Air France létal od května 1974), který předvedl na svou dobu nevídaný podíl kompozitních materiálů v konstrukci a stejně tak Airbus jako první implementoval pokročilou automatiku letového inženýra a umožnil tak létání s posádkou dvou pilotů. Koncem 80. let to pak byl Airbus A320, který jako první zavedl do praxe fly-by-wire řízení dopravního letounu, tedy technologii s níž přistávali američtí astronauti na Měsíci a která byla nasazena třeba také v raketoplánech.

Jediný souboj, kterého se Boeing nezúčastnil, byla konstrukce nadzvukového dopravního letounu. Jeho projekt Boeing 2707 skončil ve velmi rané fázi a pouze britsko-francouzský Concorde a sovětský Tupolev Tu-144 se dočkali nasazení do provozu.

Boeing 787 Dreamliner

Tak držme 787 palce, ať zlí jazykové hovořící o složitějším odhalování mikrotrhlin v uhlíkové konstrukci nebo neschopnosti dost dobře izolovat proti blesku jako hliníkový trup (fungující jako Farradayova klec), nepřinesou projektu Dreamlineru žádné černé puntíky.

 

 

 

Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku První aerolinky převzaly Boeing 787 Dreamliner

Středa, 11 Leden 2012 - 01:12 | ANDREW | ... Tu144 mely predevsim problem s tema motorama...
Sobota, 1 Říjen 2011 - 00:20 | Eda Nezbeda | Zarazi me, ze jste jeste nevysvetlili, proc...
Čtvrtek, 29 Září 2011 - 21:03 | David Ježek | Pokud bys chtěl napsat článek na téma nějakého...
Čtvrtek, 29 Září 2011 - 16:25 | HKMaly | Libi se mi ze je v clanku napsane kolik to stoji...
Čtvrtek, 29 Září 2011 - 10:10 | Milan Bačík | Ten článek je akorát převzatá tisková zpráva se...
Čtvrtek, 29 Září 2011 - 08:54 | Kecal | Mimochodem Rus s tím také létal v provozu,...
Středa, 28 Září 2011 - 22:59 | JoHnY3 | Zavreli to kvuli cene a protoze meli strach, ze...
Středa, 28 Září 2011 - 22:47 | kkkk | Co by vás zajímalo, řídící systém čeho, on tam...
Středa, 28 Září 2011 - 20:49 | besik33 | Doporucujem rezervovat si miesto presne uprostred...
Středa, 28 Září 2011 - 20:38 | Lukas Zapletal | Zajímavé odbočení od IT, ale "cestujícím...

Zobrazit diskusi