Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k První aerolinky převzaly Boeing 787 Dreamliner

Carbonove lietadlo... Taky se budu dat stlacit steny ako na carbonovej kostre bicykla?
mala chybička: který předvedl na sovu dobu nevídaný podíl kompozitních
Inak peknej članek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Najviac sa tesim na ten vlhkejsi vzduch. So suchym vzduchom pri dlhych linkach som mal problem.

Vyssiu vlhkost vzduchu ma priniest prave pouzitie kompozitov (kvoli oxidacii hlinnika)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Podla mna sa im az prilis ohybaju kridla, takze budu padat :-))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nie nie ... pekne pruzia a to je prave to co zabrani tvorbe praskaniu ...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No len aby sa neohli az prilis...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Clanek peknej ale trosicku mimo zamereni Diit. Chtelo by to sehnat nejakeho technika a zlehka popsat nejakou odtajnenou techniku - jestli tam vubec neco odtajneneho je. Myslim ze nejenom mne by zajimalo kdo do tech palubnich pristroju dodava graficke cipy, na jakych procesorech to funguje a na cem to cele jede. Kolik pameti ma takový ridici system apod :) Neco ve stylu toho popisu lunarniho modulu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co by vás zajímalo, řídící systém čeho, on tam žádný CML (centrální mozek letadla) není, pořád jde o systém modulu, které fungují více méně nezávisle. Obecně veškerá avionika se schvaluje podle RTCA DO-178B a DO-254. Obecně nejřísněji hodnocené a navržené jsou Safety Critical-System tam než nějaký procesor najdete FPGA , tedy sw zadrátovaný v hardwre. U méně důležitých věcí, jde o Embendses systémy, hw je rozličný, vše stoji a pada s sw a metodami jeho vývoje, to opět řeší RTCA DO 178B a kategorizace sw podle toho jak dalece chyba sw ovlivni let, kategorie jsou A-E.SW se dnes převážně píše v C C++ a Embendded C++, dále se použícá ADA. Pokud jde o vyrobve, řadu věcí pro 787 dělá Honeywell, některé drobnosti se dokonce tvořili v ČR , respektive v Honeywell Integrated Design Center v Brně.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

nechcem zavadzat ale to TU-cko sa dostalo normalne do prevadzky nezostalo len pri par prototypoch ?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

...normálně lítalo, bylo jich vyrobeno +- stejně jako Concordů ...ale rusové si dříve než Francouzi+Angličani uvědomili že je to letadlo ne na výdělěk ale na prestiž to si rusové nemohli dovolit
...a co se málo ví:
-Mach 1 a Mach 2 překonala 144ka oficiálně ještě před Concordem
-jak zřícená TU 144ka na výstavě tak linkový Concorde spadli spadli pár stovek metrů od sebe (a pár let od sebe:-))
B.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zavreli to kvuli cene a protoze meli strach, ze by jim moh spadnout. Pri uvedeni do provozu byly obe letadla na hranici techniky a je v podstate zazrak, ze Concorde nikdy nespadnul kvuli technicky zavade (cest konstrukterum a udrzbe - rus by to podle me nesved).

Jak moc nebyl Concord i TU-144 normalni dopravni letadlo si clovek uvedomi, kdyz se podiva dovnitr. V Bristolu jsem v muzeu celkem peclive okukoval Concorde a at se tvari jak chce, je to technologicky nadzvukovej bombarder s polstrovanim :). Rus se tim matlal jeste min a posadce nechal masky, ktery se bezne pouzivaly pri startu a pristani.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Mimochodem Rus s tím také létal v provozu, nejprve poštu a pak i normální linku Moskva-Almaata, ale je pravda že oproti Concorde pouze malinkou chvilku... pár letů...
Největší problém měli s motory Kuzněcov(?), v podstatě celou dobu letěli s přídavným spalováním. Navíc jako kapitán (na běžné lince) vždy letěl zkušební pilot a palubní inženýr také nebyl z běžných z Aeroflotu... a prý se po dobu letu moc neflákal (jeden z nich si po letech dělal postgraduál na VA v Brně).
Zajímavostí také je, že o letové testy měla zájem i NASA (po pádu železné opony)... a zde byly použity místo Kuzněcovů motory z bombardéru TU160...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

... Tu144 mely predevsim problem s tema motorama .. priserne to zralo a oproti Concordu mnohe mensi dolet .. pak sice dali novejsi uspornejsi motory se stejnym ci vyssim vykonem , ale to uz bylo pozde ..rusky papalasi to zavrhli a bylo po vtakach

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Vzhledem k te narocnejsi udrzbe to bude v jistych statech a spolecnostech problem, drtiva vetsina letadel pada prave kvuli zanedbane a odflakle udrzbe.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nebudete robit nejaku recenziu? :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Libi se mi ze je v clanku napsane kolik to stoji kdyby si clovek chtel jeden dva koupit :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"ať zlí jazykové (...) nepřinesou projektu Dreamlineru žádné černé puntíky"

Na zlé jazyky takříkajíc defekuje pes. Hlavně ať ty letadla nepadají.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zajímavé odbočení od IT, ale "cestujícím dává větší komfort (větší prostor pro nohy...)" je hodně zavádějící. V reálu je to tak, že si každé aerolinky nechávají vnitřek upravit na zakázku. Mohou si tam doslova "naporučit" kolik řad sedadel chtějí. Bohužel jsem strávil v letadlech poměrně hodně času a jelikož mám 2m, hodně moc si všímám toho, kde je místa méně. :-(

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Doporucujem rezervovat si miesto presne uprostred lietadla u kridel kde su unikove vychody. Prave kvoli nim nemaju sedacky redukovane miesto pre nohy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten článek je akorát převzatá tisková zpráva se všema blbostma co v ní jsou. 787 není zas až tak moc revoluční jak se marketing Boeingu snaží namluvit. Většinu úspor z těch 20% mají na svědomí nové motory, na kterých není revolučního skoro nic. Letadel z kompozitú tu lítá už taky plno a zvláště Airbus s každám modelem zvyšoval jejich zastoupení. V tomhle byl Boeing docela dost pozadu. Ono ty kompozity nejsou zas taková výhra, je to jenom malý evoluční krok. Co je na 787 úplně nové, je systém tlakování kabiny. Narozdíl od ostatních letadel nepoužívá vzduch stlačený v leteckém motoru, ale má vlastní kompresory na elektřinu. Podle Boeingu úžasná věc, podle ostatních to vyjde prakticky nastejno jako stávající systém. Další velkou změnou proti stávajícím letadlúm je to, že z kompozitú nejsou vyrobeny panely, ale celá sekce trupu najednou. Díky tomu se ušetří nemalá váha spojovacích prvkú. Na druhou stranu při poškození části letadla je oprava nesrovnatelně nákladnější.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud bys chtěl napsat článek na téma nějakého moderního letounu (nebo i více letadel, třeba takové obecné povídání), tak mi napiš mail. Pokud bude námět zajímavý a zpracování kvalitní, rádi takový článek vydáme.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zarazi me, ze jste jeste nevysvetlili, proc vlastne clanek o letadle? Obzvlast, kdyz se, jak uz bylo zmineno, nevenujete do vetsich podrobnosti zadnemu software nebo hardware?
Jinak ale, byl-li by zajem, tak mohu prispet svou troskou ze "seriove" vyroby A380 (kabiny) :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.