První film ve 120fps 4k HDR je prý úžasný
Měli bychom si pomalu zvykat na framerate ještě vyšší než předvedl 48fps Hobbit Petera Jacksona? Uvidíme, každopádně letos v listopadu zamíří do kin Billy Lynn's Long Halftime Walk, kde si vedle sebe zahrají Kristen Stewart, Vin Diesel a třeba Steve Martin. Lze-li věřit IMDB, tak film je natáčen kamerami Sony CineAlta F65 ve 4k 3D. CineAlta F65 je megastroj od Sony, který nese 20Mpix snímač (připravuje se i 8k verze této kamery), umí expoziční rozsah 14 EV (pozn.: Red umí i víc) a ukládá třeba vlastní 16bit RAW formát. Snímání podporuje až do rychlosti právě oněch 120 fps. Co se týče budoucí 8k varinaty této kamery, tak u té se hovoří, že bude umět 60 fps v 8k a 240 fps ve 4k, ale to jen tak naokraj, s tou opravdu Ang Lee netočil.
Pro tuto kameru je důležité - s ohledem na rychlost snímání nemůže expozice jednoho políčka překročit 1/120 s - že jako základní citlivost má ISO 800 a může jít i na ISO 3200.
Nicméně to je jen nástroj. Je také potřeba si říci, jak následně film snímaný 120 fps působí. Douglas Trumbull, který dělal speciální efekty ve filmech jako 2001 a Blade Runner, říká, že když se na to díváte, máte pocit, že jste součástí. Pat Griffiss z Dolby to hodnotí jako dosud nejlepší 3D co kdy viděl, podobně to vidí Howard Lukk ze SMPTE a technologický hračička mezi režiséry James Cameron má kombinaci 120fps, 3D a 4k za nový „platinový standard“.
To vše zatím zní spíš jako PR na chystaný film, take to berme s rezervou (ostatně ono asi moc kin, co by to na podzi v Česku mohly pouštět ve 4k / 120fps nebude), nicméně zajímavá je hlavně informace, že to sice stále ještě působí trochu televizně, ale narozdíl od 48fps Hobbita je to daleko lepší. Otázkou je, nakolik je to dáno naším návykem na více fps v TV a 24 políček za sekundu v kině, a nakolik je to skutečně objektivbní problém. To nám zodpoví nejspíš až generace dětí, které nyní přicházejí na svět a které už v kině za řekněme 15 a více let už moc 24snímkových filmových pásů nezažijí.