Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Qualcomm Quick Charge 3.0 nabije smartphone z 0 na 80 % za 35 minut

Rychlá doba nabíjení je příjemná věc, což o to.
Nicméně, co vím, tak rychlonabíjení je zatím vždy za cenu životnosti baterie.

Proto si to zatím nikdo "nelajzl". Protože se tím ničí, či opotřebovává nadměrně baterie.
Takže by mě zajímalo, jaká je časová použitelnost baterie, která se dobije za desítky minut.

Výrobci baterií přece nejsou hlupáci, jinak by to už dávno používali.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

skoda, ze pri pripojeni na externi napajeni se te to nezepat, chces max rychlost? chces do 8mi hodin? atd ... kdyz bych sel spat, tak at to je rano ready a pres noc probehne udrzba baterky nebo nabijeni malym proudem ...

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Z toho duvodu si drzim ruzne starsi USB nabijecky, 500mA, 1000mA.
Co se Li-ion chemie tyce, pokud chcete svym akumulatorum doprat dlouhy zivot
-nevybijejte pod 30%
-nenabijejte nad 85%

Tato APP pomuze docilit (upozornenim) vyse zmineneho: https://play.google.com/store/apps/details?id=ccc71.bmw.pro
Pozn1: Uplne nejhorsi je nechat zarizeni na nabijecce pres noc.
Pozn2: Lepsi NTB maji moznost nastaveni provozovat baterku v 80% nabitem stavu.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Je to trochu ježek v kleci. Neúplně nabíjená baterie opravdu vydrží více cyklů (ale ne násobně více), o tom žádná, ale...

Když nabiješ baterii do 100 % a necháš přístroj na nabíječce (podmínka je, že to nemá nějaké šuntózní nabíjecí obvody co nedokážou nabíjení zastavit, ale to už jsem dlouho neviděl), tak pak přístroj běží z adaptéru a baterii nepoužívá nebo si z ní jen ucvrkne, když jsou velké odběry. To znamená třeba týden provozu NTB = 0 cyklů. U mobilu to je trochu komplikovanější, ale když leží doma na stole, může se krmit z zabelu a nepotřebuje najíždět cykly.

Pokud odpojíme na 80 % hned se přechází do vybíjení, pak zase co nejrychleji nabít, no podle stupně vužití si myslím, že to minimálně jeden cyklus za týden udělá. U mobilu to bude hned několik cyklů.

Takže ta úspora se mi jeví jen teoretická a pokud je šance, že ten přístroj na kabelu vydrží déle, tak najede nejméně cyklů, když na tom drátě bude co nejdéle. Baterie sice vydrží o něco méně cyklů než při odpojování na 80 %, ale zase těch cyklů děláme podstatně méně. Nenechávat telefon v nabíječce přes noc je blbost. Telefon se nabije na maximální povolené napětí a nabíjení se odstaví. Kdyby ne, zničil by se akumulátor úplně už při prvním delším nabíjení - což praxí nemohu potvrdit.

Navíc nikdo většinou neví co ty hodnoty 0 - 100 % interpretují, takže je dost těžké usoudit, jaké rezervy tam zanesl výrobce (protože třeba zobrazený stav baterie 0 % na beton není do mrtě vybitý článek technicky).

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

"na beton není do mrtě vybitý článek technicky"

Neni, stejne jako olovena baterie, i lithiova ma jisty spodni limit, za kterym zacnou chemicke procesy nezvratneho charakteru :) tj pokud to vybijes a nechas lezet (tj dal samovybijet), za par tydnu/mesicu uz mas jen prodrazenej kus cihly ;)

Znam par lidi co takhle prisli o baterii v notasu..... suspendli laptop, pak na nej zapomeli a o mesic hopla... Takze jak rikas, to ukazovanych 0% bude 0% + nejaka rezerva vyrobce.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jó, zapomenout úplně vybitou baterku v počítači není dobrý nápad. :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

vyrobci prave nejsou hlupaci a tak uplne beznou vec budou postupne v nekolika "evolucich" nasazovat do prodeje postupne a postupne na tom vydelaji co nejvice penez

baterie se tim nici tak minimalne ze to uzivatele nemuzi naproto trapit, z tech plnych cca 1500-200 ciklu se ti extremne rychlim nabijenim zkrati ta zivotnost asi o 100 ciklu, takze naproto zanedbatelne cislo, kor pri cene dnesnich baterii (pokud se jedna o zarizeni kde si baterku vymenis sam, jinak se to prodrazi spise diky servisu) , pac baterie dnes stoji maloobchodne cca $5 za 1000mAh, tedy zadna zavratna suma

problem pri rychlem nabijeni je jinde, v teplote a nutnosti to teplo nekam odvadet, a take v kabelazi a konektorech, to jsou vsechno veci co si postupne vyrobci nechaji ukrutne zaplatit na vlajkovich lodich :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Také by mě zajímalo jak moc to baterii "dává kapky". Hlavně bych se obával značného ohřevu akumulátoru a s tím urychlenou likvidaci jeho kapacity. Mě by se to pozdávalo spíše jako volitelná možnost, když je třeba někde na cestách bleskově dobít co nejvíce v co nejkraším čase, ale jinak nabíjet konvenčně přiměřenými proudy.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

jiz nejakou dobu zvazuju ze bych predelal nejakou nabijecku na silnejsi proud a testnul to na nejake levne baterce z ciny, ovsem to ze by rychle nabijeni nejak vyrazne nicilo akumulator si nemyslim, je to spise o tom jak dobre vyrobce zmakne rizeni toho napajeni

kuprikladu priklad z elektromobilu kde rychlonabijeni neni as tak vyjimecne, a ruzne zkusenosti lidi treba z UK ukazuji ze ac maji auto na rychlonabijecce treba i 2-3x za den (taxikarske Nissany Leaf) tak po 3 letech neindikuje baterka pokles kapacity

vpodstate u spotrebni elektroniky je to zamerne delane tak aby to elektronika ridila trosku spatne a akumulator po case skolaboval, a ten cas je 3-4 roky a uplne nejidelanejsim zpuzobem jak baterku odrovnat je nabijet a zaroven pouzivat v co mozna nejvetsi mire :D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Co je to za technologii baterii ze po 3 letech pouzivani jim neklesne kapacita?
Nebo tim "neindikuje" je namysli ze to elektronika v aute nenohlasi?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Že by se vyloženě baterie ničila rychlým nabíjením, to asi ne, ale obával bych se té vysoké teploty, která Li-XXX úplně nesvědčí (resp. už nad 40 st. C je vyloženě je ničí). Už takhle se akumulátory docela ohřívají.

Průmyslové akumulátory mají zcela jistě jinou konstrukci, protože třeba ty v hybridech zvládají stovky cyklů denně obrovskými proudy a životost se jim přesto udává kolem 6 let. Což je něco co ty "alobalové ruličky" v mobilech určitě nedají.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

zivotnost baterek u hybridu bude mnohem vetsi nez 6 let, zivotnost se odhaduje k 15-25 rokum, a pouzitelnost v aute na cca 12-15 let kdy neklesne kapacita pod 70% (treba v CR se jeste nemenila ani jedna baterka v zadne hybridni Toyote, a to tu jezdi prvni Priusy od roku 2001) to byla soucast odpovedi zastoupeni Toyoty kdys jsem se dotazoval na cenu nahradniho dilu batery packu pro hybridni Auris

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

No vida, tak ještě víc. Jsem se onehdá bavil s nějakým výrobcem autobusů, už nevím kterým (Daimler?) a ten povídal minimálně 6 let, ale je fakt, že autobus v MHD toho nalétá mnohem více.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

„treba v CR se jeste nemenila ani jedna baterka v zadne hybridni Toyote, a to tu jezdi prvni Priusy od roku 2001“

Jestli to není i tím, že u starších aut se nevyplatí tu baterii měnit, protože výměna baterie je dražší, než je hodnota toho auta.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Argumentovat Hybridy..hm...co rovnou elektromobily - třeba taková Tesla - celý akumulátor je složen z tisíců článků 18650 - ze kterých se taky lepí skoro všechny neultranotebookvé baterie - tomu se dnes říká pokrok :D

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

hungarec > neindikuje - indikace, tedy signalizace

baterie v elektromobilech maji i slepou kapacitu, tedy to co nelze vyuzivat/cerpat (5-10% kapacity) a ta je vyuzita v budoucnu k tomu aby baterka dele vydrzela, jisti se tim protoze bezne se u elektromobilu dava na baterky zaruka 8 let na 80% kapacity

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

"Nová verze této specifikace umožní dostat akumulátor za 35 minu z nuly (těchto 0 % berme s rezervou, dobře víme, že vybít Li-ion na 0 % by se rovnalo jeho minimálně částečnému zničení)"

Od kdy se vybitím baterie na 0%(dle datového listu) zničí proboha? Pokud pominu fakt, že se baterie cykly opotřebovává a tedy se ničí používáním, tak těch cyklů 0%-100% vydrží určitě 1000-2000(viz datové listy). Takže to s tím zničením nebude tak žhavé.

Kam ta novinařina spěje. Novinář dneska musí napsat ke každé zprávě nějaké své poselství/moudro jinak by snad v noci nespal...

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"Od kdy se vybitím baterie na 0%(dle datového listu) zničí proboha."

Tak 0% vyrobce neni skutecnych 0%, takze tam by se nic nestalo. Kdybys to vybil na skutecnych 0% tak mas max par dni abys to znovu nabil, jinak ji muzes vyhodit... pripadne pouzit jako zarazku do dveri..

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Co je to skutečných 0%? To jako vybití do nulového napětí? To ale přece ani není normálním používáním možné:
1, Eletronika hlídá stav baterie a vypne se při výrobcem nastavených 0% - které ukazuje zařízení a které baterii nezničí.
2, Samo zařízení nemůže od určité hodnoty napětí fungovat, takže nemůže využít energii až k nulovému napětí.

Když se podíváte na vybíjecí křivky akumulátorů, tak zjistíte, že vybitím akumulátoru na 0V nezískáte moc energie, oproti ukončení vybíjení dle normálního cyklu - výrobce. (V článku byla předpokládám řeč o vybití používáním.)

Baterie LiOn (LiPol) nejsou zdaleka tak háklivé na podbití jak se obecně soudí. Elektronika mobilu sice odmítne nabít baterii s napětím někde pod 3V, ale než se na 2,7V ze 3V vybije sama tak to pěkně dlouho trvá. Nabil jsem pár baterií co měli nízké napětí (odložené mobily s vloženou baterií, ale i rozebrané notebookové baterie) a po nabití (jasně že jsem do nich nehrnul proud 1C :-) v pohodě fungovali. Takže s tou zarážkou u dveří to také není tak horké....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

"Co je to skutečných 0%? To jako vybití do nulového napětí?"

Ne, tim sem myslel vybiti na napeti, pri kterem zacnou probihat nezvratne chemicke procesy (podobne jako sulfatace u olovenych aku, az na to ze ta neni uplne nezvratna). Konkretne ti vznika tusim oxid lithia. Sam si to napsal na konci komentare - 2.7 voltu. No ono to neni vzdy 2.7, zalezi na tom z jakeho materialu je anoda/katoda, takze to napeti muze byt 2.4 az myslim 3V. Vsechno najdes na anglicke wikipedii, zbytecne to tu budu psat..

"ale než se na 2,7V ze 3V vybije sama tak to pěkně dlouho trvá."
Dle mych zkusenosti mesic, u pouzivane baterie. U nove dost mozna i pul roku. Jestli je to "pekne dlouho" nebo ne, si kazdy rozhodne sam..

"Nabil jsem pár baterií co měli nízké napětí"
A ja zazil nekolik notasovych baterii, kterym uz nepomohlo vubec nic. Jestli to je "horke" nebo ne, nevim, proste realita je, ze ten akku lze podbitim zlikvidovat, a stava se to. Ne nejak casto, ale obcas ano.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Obecně souhlas se vším. Ale:

1, V článku je řeč o normálním provozním vybíjení/nabíjení (kde 0% znamená dosažení napětí (pod zátěží!) definovaného výrobce a vypnutí zařízení) a v tom případě je IMHO do poškození baterie docela daleko - autor píše, že ji to poškozuje!

2, S tím se dá souhlasit, ale ten měsíc nesedí k větě na kterou jsem reagoval:
"Kdybys to vybil na skutecnych 0% tak mas max par dni abys to znovu nabil, jinak ji muzes vyhodit... "

Navíc se jedná o vybíjení na cca 3V pod zátěží! Po vypnutí zařízení klesne spotřeba o pár řádů a baterie se tedy bude vybíjet z vyššího napětí.

3, I já jsem samozřejmě zažil několik baterií, které se nedali oživit. Ale nevím jak zjistit jestli jejich stav byl prvotní příčinou(velké samobíjení vybije baterii pod 2,7V) nebo až důsledkem nízkého napětí (při nízkém napětí dochází k degradaci jak jsi psal).
O těch, které se mi podařilo oživit(asi většina) jsem psal proto, že to vyvrací tvůj výrok o nepoužitelnosti takovéto baterie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.