Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Radeon Software Adrenalin je tu, využije i obrazovku mobilu [komplet prezentace]

Ovladače Radeon Software Adrenalin jsou na světě. Přinášejí mimo jiné Chill funkční ve všech hrách, nižší latence pro DX11, Wattman s profily a možnost použít smartphone k monitoringu a ovládání GPU…

Ovladače Radeon Software Adrenalin Edition přinášejí řadu novinek. Hned v úvodu, ještě než se zaměříme na to, co přinášejí, se v krátkosti zastavíme u toho, co nepřinášejí. AMD se hned v úvodu konferenčního hovoru pozastavila nad tím, že některé weby po ohlášení nové generace ovladačů slibovaly herní výkonnostní optimalizace. Kde tyto informace vzaly, ovšem není jasné, AMD se od nich distancovala s tím, že sama nic podobného neavizovala a přestože k určitým změnám souvisejícím s výkonem může dojít, těžištěm klíčového vydání nových ovladačů je (a i v budoucnu zůstane) podpora technologií, uživatelských rozhraní, kompatibilita a podobně.

AMD se v posledních letech snaží zahrnovat výkonnostní optimalizace pro nové hry hned s datem vydání nebo ještě před ním a nevidí důvod, proč by s nimi měla čekat na konec roku. Pokud tedy nový ovladač nějaký výkonnostní posun v konkrétní hře přinese, je to proto, že zkrátka na tuto verzi vyšel, nikoli proto, že by herní optimalizace byly účelově střádány na jedno vydání ovladačů. Nyní k novinkám:

Výkon

Jak již bylo řečeno, výkonnostní optimalizace jsou kontinuální a AMD pro jejich ilustraci zvolila rekapitulační graf, který ilustruje výkonnostní posun v několika titulech za poslední rok, tedy od vydání předchozích Radeon Software Crimson ReLive. Měření je provedené na Radeonu RX 480 (Vega byla vydaná až o půl roku později).

Dalším faktem je, že speciální výkonnostní optimalizace na míru bylo možné provádět u DirectX 11 a starších her, které často nevyužívaly hardware optimálně. U DirectX 12 a Vulkanu toto z principu jejich nízkoúrovňového přístupu není možné, takže pokud nejde např. o odstranění bugu, který znemožňoval využít výkonnostní potenciál hardwaru, není pro optimalizace (náhrady kódu) u DX12 a Vulkanu prostor.

Latence

AMD se nadále snaží o zrychlování odezvy a s novými ovladači využila rezerv v DirectX 11. Tentokrát už bylo měřeno na Radeonu RX Vega 64.

Borderless „CrossFire“

Hry je možné hrát buďto v okně nebo na celé obrazovce (Exclusive Fullscreen). Hry vyvíjené pro Microsoft Universal Windows Platform (UWP) ale využívají primárně režim zvaný jako Borderless Fullscreen, který nepodporoval systémy s více grafickými jádry nebo pokročilé režimy obrazové synchronizace. Synchronizace byla vyřešena v minulých generacích ovladačů, nyní AMD zprovoznila podporu vícečipových systémů, takže lze v UWP hrách využívat CrossFire a další vícečipové režimy.

Vulkan a FRTC

FRTC (nastavení limitu obnovovací frekvence) je nyní - krom DirectX - podporováno i pod Vulkanem. 

Open Source: Vulkan

Ze světa Open Source stojí za pozornost otevřený ovladač pro Vulkan .

WattMan - uživatelské profily

AMD i nadále vede statistiky, jaké změny jsou uživatelsky nejžádanější a v nové generaci ovladačů se snaží pokud možno na tyto požadavky reflektovat. Jako třetí nejčastější v seznamu figurovala žádost o zahrnutí profilů do aplikace WattMan.

Uživatelé si s novými ovladači mohou vytvářet a ukládat vlastní profily, ty mohou i sdílet s ostatními a dále mohou využívat komunitní profily pro WattMan.

Chill - nově funkční ve všech hrách

Jednou z největších změn je překopaná podpora aplikace Chill, omezení spotřeby na základě pohybu ve hře. AMD se podařilo vyvinout algoritmus, díky kterému už není třeba přidávat podporu pro každou hru zvlášť (a vytvářet tzv. whitelist, tedy seznam her, kde může Chill povolit), ale který umožňuje univerzální povolení Chill pro všechny aplikace (s tím, že existuje tzv. blacklist, tedy seznam her, kde Chill nefunguje a pro které musí být zakázaný).

Podstatnou informací je ale fakt, že v blacklistu zatím není jediná hra; AMD k vlastnímu překvapení zatím nenašla jediný případ, kde by nový algoritmus pro Chill nefungoval. Univerzálně fungující Chill byl v žebříčku uživatelských požadavků na druhém místě.

AMD jako zajímavost uvedla, že na přání některých zákazníků v Číně (především jde o herní kavárny) těmto subjektům dodává ovladač, ve kterém je Chill ve výchozím stavu zapnutý. Pro herní kavárny jsou jedny z nejvyšších nákladů účty za elektřinu a podobná úspora jim umožňuje zvyšovat rentabilitu jejich podnikání.

Rozšířený Enhanced Sync

Uživatelé, kteří nemají monitor vybavený technologií FreeSync, ale disponují jakoukoli grafickou kartou z generace GCN, patrně potěší rozšíření kompatibility technologie Enhanced Sync. Ta nyní podporuje:

  • všechny grafické karty architektur GCN (tzn. Radeony HD 7000 a novější)
  • API Vulkan
  • notebooky
  • vícečipové konfigurace (Multi GPU, CrossFire…)
  • a navíc je kompatibilní s Eyefinity

Enhanced Sync funguje následovně: Pokud grafická karta vykresluje FPS vyšší než obnovovací frekvence monitoru, pak je vertikální synchronizace vypnuta, zobrazuje se vše (co monitor zvládá). Pokud je snímková frekvence nižší než obnovovací frekvence monitoru, jsou snímky zobrazované v nejbližším možném okamžiku.

Výhodou Enhanced Sync oproti vertikální synchronizaci je - v situaci s FPS nad obnovovací frekvencí - snížení latencí - a v situaci s FPS pod obnovovací frekvencí - plynulejší obraz. Nevýhodou může být občasný tearing v případě, že jsou FPS pod obnovovací frekvencí, který je ovšem méně častý než při vypnuté vertikální synchronizaci.

Enhanced Sync tedy můžeme chápat jako protiváhu k Nvidia Fast Sync, ovšem s jednou zásadní výhodou: Enhanced Sync lze spojit s FreeSync. Monitory s podporou FreeSync mají určitý rozsah obnovovacích frekvencí, ve kterém mohou pracovat (u některých modelů lze přepínat mezi více rozsahy). Pokud při použití kombinace FreeSync + Enhanced Sync dojde k vyšším FPS než odpovídá maximálnímu rozsahu FreeSync, který podporuje monitor, použije se Enhanced Sync a tím sníží latence.

Požadavek na rozšíření kompatibility synchronizace Enhanced Sync byl na prvním místě žebříčku uživatelsky nejžádanějších změn.

Rozšířený ReLive

ReLive, který byl původně více-méně rozhraním k využití integrovaného videokodeku k zachycení a kompresi herního obsahu, se postupně rozrostl do podoby rozsáhlého nástroje s řadou možností.

První novinkou je záložka „Connect“, která umožňuje snazší přístup, úpravu a sdílení zachycených videí.

ReLive nyní umožňuje chat, podporované jsou platformy Twitch, Facebook, Mixer a YouTube.

Nové ovladače optimalizují podporu pro ReLive, který má nyní nižší dopady na výkon než v předešlých verzích. Podle čísel od AMD jde o zhruba třetinové až poloviční snížení vlivu na výkon.

Podporován je i Vulkan. Je možné zaznamenávat pouze zvolený obrazový úsek.

Ovladače Adrenalin umožňují aplikovat transparentní pozadí odstraněním reálného pozadí podle jeho barvy. ReLive je podporován i při použití Eyefinity.

Audio vstupy hry a hráče lze regulovat nezávisle. Podporována je i platforma Stage TEN.

FreeSync

 

Drobnou, ale pro uživatele FreeSync monitorů vítanou změnou, je možnost využití FreeSync podle hry.

Radeon Overlay

Jednou z nejvýraznějších novinek Radeon Software Adrenalin je tzv. Radeon Overlay. Jde o grafické rozhraní, které lze zobrazit ve hře. Toto rozhraní může zobrazovat uživatelem požadované informace, ale stejně tak lze s jeho pomocí upravovat nastavení.

Zobrazovat lze systémové informace a výkonnostní údaje. Přistupovat lze k nastavení pro ReLive, Chill, FRTC, FreeSync a nastavení barev. Podporované je DirectX (9, 11, 12) a Vulkan.

AMD Link

Aby toho nebylo málo, přišla AMD ještě s jednou novinkou, asi největším překvapením této edice ovladačů. Umožňuje využít obrazovku mobilního telefonu nebo tabletu k zobrazení a změnám nastavení ovladače (prvky ReLive, monitoring, nastavení aplikací, zdroje), dále umožňuje zobrazovat novinky od AMD, upozornění na vydání nových verzí ovladačů a aplikací.

Díky tomu můžete obrazovku mobilního zařízení použít k rozšíření zobrazovacích možností vašeho PC, takže pokud vám nevyhovuje zobrazení systémových informací a FPS na primární obrazovce, kterou chcete mít k dispozici pouze pro hru, můžete pro tyto účely využít mobil jako sekundární monitor.


Další informace najdete v kompletní prezentaci, která je k dispozici níže:

Tagy: 
Zdroje: 

AMD

Galerie ke článku

Diskuse ke článku Radeon Software Adrenalin je tu, využije i obrazovku mobilu [komplet prezentace]

Čtvrtek, 14 Prosinec 2017 - 09:41 | xvasek | Je to divné, ale můžu potvrdit - freesync monitor...
Čtvrtek, 14 Prosinec 2017 - 08:09 | Waffer47 | Perfektni vanocni darek od AMD pro kazdeho...
Středa, 13 Prosinec 2017 - 22:52 | Dreit | A už to běhá na aktuálním kernelu a Xorg, nebo se...
Středa, 13 Prosinec 2017 - 18:48 | del42sa | linus to zabil: https://www.youtube.com/watch?v...
Středa, 13 Prosinec 2017 - 13:18 | MACHINA | Děkuju za vysvětlení, tohle už chápu, takže pro...
Středa, 13 Prosinec 2017 - 11:40 | no-X | „grafy“ Opravdu? V té prezentaci je 7 grafů, z...
Středa, 13 Prosinec 2017 - 11:08 | skaven | to robil asus, v tomto je nvidia nevinne skor mi...
Středa, 13 Prosinec 2017 - 10:26 | Tom Buri | pze ted uz jsou standard grafy zacinajici v 97...
Středa, 13 Prosinec 2017 - 10:07 | Petik | A hlavne od nekoho, kdo je registrovanej 2 mesice...
Středa, 13 Prosinec 2017 - 09:45 | skaven | "nicméně je škoda, že jako pomyslnou...

Zobrazit diskusi