Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Radeony RX 7000 nebudou používat 16pin napájecí konektor

peknej rozdil v pristupu amd a nVidie.. nVidie vam na kartu za 60 litru neda displayport2, neda pcie5 a budou to okecavat, ze to neni potreba.. pak tam ale narvou nepovedenej poddimenzovanej konektor a udelaj z lidi laboratorni krysy.. naproti tomu amd tam da displayport2 a pcie5, ale konektor co muze delat problemy vynecha..

+1
+31
-1
Je komentář přínosný?

V době, kdy ten DisplayPort 2 bude u většiny z těch karet majiteli k něčemu dobrý, už z nich bude bazarový šrot.

A PCIe 5 bude dobré akorát k tomu, aby ušetřili a dělali nižší mainstream se čtyřma linkama. Takže kdo to strčí do něčeho jiného než do nového PC s Ryzenem 7000, spláče nad výdělkem.

+1
-12
-1
Je komentář přínosný?

Tak jako většinu lidí netrápí 4K 120 Hz, 5K 60 Hz . Ale většina lidí si taky nekoupí tu nejdražší grafiku. A minimálně na té vlajce dává smysl už jít vejš. I u nvidie by se hodilo na 4090ce DP2 mít. Na nižších kartách to smysl (z mého čistě subjektivního pohledu) nedává.

EDIT: ještě dodám - vlastně souhlasím, že běžný uživatel toto nepozná. Ale co si pak má koupit power user, který dané možnosti využije? Může se z toho stát i konkurenční výhoda. Pamatujete na Matrox karty z konce 90 let? Jejich obrovská výhoda byly kvalitní DAC, kde byl na vga výstupu znatelně kvalitnější signál. A i přes menší výkonnost je kupovalo mnoho lidí, co reálně tvořili obsah - tj. primárně zpracovávali multimediální obsah a tolik nehráli. A tady vidím implementaci DP2 jako mnohem lepší připravenost na budoucnost než implementaci PCIex5. I když i to může být fajn pro někoho, kdo potřebuje často přesouvat data z RAM do VRAM - což je ale už zase specializované využití.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

On je trochu problém, že ve chvíli, kdy na to člověk slavnostně připojí první předražené displeje s DP 2.x, na jejichž kombinaci rozlišení a obnovovací frekvenci nestačil DP 1.4 nebo HDMI 2.1, už bude stejně potřeba pořídit o generaci nebo dvě novější a výkonnější grafiku, protože ty staré na to budou slabé.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

trochu zapominas ze na dp muzes povesit displeju vic a to ti dojde bandwidth docela rychle..

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

A můžeš mi ukázat ten displej, do kterého píchnu DP kabel a zároveň z něj pak dalším kabelem zapojím další displej který má vlastní obsah a není zrcadlený?

Zatím jsem viděl monitory, které umí z připojeného počítače odvést kabelem obraz na další monitor jen s Thunderboltem na vstupu a thunderboltem na výstupu. Že bych grafika zvládala na DP port dát obraz pro dva monitory a monitor to pak uměl odseparovat a poslat na druhý jsem zatím neviděl. Rád se na tu grafiku a monitor kouknu a rozšířím obzory.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

no takovýmu expertovi rozšiřovat obzory je radost :D třeba Dell U2520D takto jde provozovat - a takových lcd má jen Dell dost na výběr

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Děláš si legraci? Těch monitorů je hodně, hledej QHD monitory od 10kkč výše. Dell má letos myslím asi 7 modelů. Ostatní to podporují také. Osobně používáme v práci. Problém je, že stohovat 3x QHD do série nejde. Takže uživatelé, co mají 3x QHD monitor, jedou se dvěma stoh a třetí mají připojený do sólo výstupu. A to jsme jen u QHD, dokážu si představit stohovat 3x 4k monitory.
Implementace se jmenuje DP MST (Multi Stream Transport), tady máš třeba i ofiko návod pro uživatele přímo od Dellu:
https://www.dell.com/support/kbdoc/cs-cz/000128707/jak-zapojit-v-iacute-...

Jinak uvedu, že podobné monitory máme ve firmě už tak 7 let. MST bylo zavedeno s DP1.2
Takže asi tak.
Zdar Max
PS: Ještě dodám, že kromě toho, že člověk nepotřebuje milion konektorů v GPU, tak není ani problém s kabeláží. Jeden kabel z PC do monitoru, a protože jsou monitory vedle sebe, tak pak stačí krátké kabely na propojení. Žádných milion kabelů s šílenýma délkama, co se všude válejí.
PPS: jop, a pokud nemáš monitory s podporou MST a máš jen jeden DP výstup, tak si můžeš MST vyřešit externím boxem, který ale potřebuje napájení z usb, ale jde to (kportad19):
https://www.czc.cz/premiumcord-mst-adapter-displayport-1-4-na-3x-display...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tak ty specifikace sebou nenesou jen rozlišení/frekvenci....

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

děláš jak kdyby všichni hráli crysis, spoustu her může hrát s klidem 4k 200fps na 4090

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nesmysl, DP 2.1 nativně umí 4K/144Hz a vyšší a už teď jsem si musel vybrat buďto HDMI 2.1 nebo DP 1.4 s DSC...takhle nebude potřeba DSC ani na DP (i když to na kvalitu nemá vliv)...a monitory, co umí DP 2.1 tu budou coby dup...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nuž nVidia evidentne chce naháňať prácu servisákom s tým poddimenzovaným konektorom. Vivat kurvítko. Ešte väčší problém to bude, keď piny skorodujú (kvalitná povrchová úprava nie je vždy zaručená)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Řešení Nvidie není dobré, to asi došlo každému,
Ale to ani řešení AMD, co až ty grafiky budou mít 5 nebo 6 konektorů, jak to bude vypadat v následujících generacích??
Nedivil bych se kdyby si AMD vymyslelo vlastní konektor, jednak nechtějí použit návrh od konkurence a pak samozřejmě z technického a provozního hlediska aby to lépe fungovalo, mohl by být podobný tomu řešení od Nvidie ale bude masivnější, nechápu proč Nvidia musela ty piny zmenšovat

+1
-23
-1
Je komentář přínosný?

V další generaci může highendu taky stačit 3x 8pin.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"nechtějí použit návrh od konkurence" - jste si jistý že s tímhle konektorem přišla Nvidia a ne PCISIG? Každopádně někdo ten konektor mechanicky/elektronicky navrhl a jsem si celkem jistý že to nebyl kravaťák...což ale situaci ještě zhoršuje.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

no kravaťák to asi nenavrhoval, ale technik, co to dělal, nejspíše kabel neohýbal, takže si problému nevšimnul.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

no ten kdo to navrhoval, podle mě o elektrice moc neveděl... ale asi uměl pekně malovat v CAD :D

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

kravatak to nenavrhoval, ale kravatak zadaval podminky navrhu a odhlasoval reseni... a muzes si byt jisty, ze o reseni nebylo rozhodovano na zaklade toho, co dava smysl z inzenyrskeho hlediska. Protoze jakejkoliv elektrikar by ti rekl, ze je to 100% idiotske reseni.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

PCI-SIG to len schvalilo ako standard s tym, ze za kvalitu su zodpovedni dizajneri. Nadizajnoval to Intel ako sucast ATX 3.0. Intel je ten kto vymyslel ATX. https://en.wikipedia.org/wiki/ATX
Vyjadrenie PCI-SIG:
"Although PCI-SIG specifications provide necessary information for interoperability, they do not attempt to encompass all aspects of proper design, relying on numerous industry best-known methods and standard design practices."

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No a co vyrobit již zalomený konektor? Nevyřešilo by se to tak?

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak jsem se trochu potopil do specifikací. Zalomený konektor neexistuje. Amphenol ho nevymyslel.

Stávající 8-pin (Molex 5556) je navržený na 9A/pin se snížením na 6A/pin pro vetší konektory. Takže musí zvládnout 288W trvale při perfektní výrobě i montáži. Tehdejší odbornicí byli rozumní a ATX 2.x specifikace dovoluje maximálně 150W. To garantuje vysokou spolehlivost a občasné porušení specifikace do 200W by nemělo mít žádný dopad.

Nový 12-pin (Amphenol Minitek Pwr CEM-5 ) je navržený na 9.5A/pin, takže 684W trvale. Amphenol pak snížil max zátěž na 600W. Jenže nynější odborníci, od Intelu, nepřidali žádnou rezervu. Navíc je ten konektor o 1/3 menší a tím pádem náchylnější na montáž a tolerance. Podle historických zvyklostí v PCISIG by to měl být konektor pouze na 300W. Naprosto absurdní.

Ten kdo specifikoval 600W jako povolenou trvalou zátěž na konektoru 12VHPWR v ATX 3.0 je pitomec bez praktických zkušeností.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

...jen alibizmus, neboť součástí standardů jsou i měřící postupy a testy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ano, původní návrh je od nvidie ve formě silového 12pin konektoru. PCISIG k tomu připlácnul 4 datové vodiče a komunikační protokol, ale silový 12pin zůstal původní.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ten konektor navrhoval dement, co ani nezná normy...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jakejch 5 nebo 6 konektoru? rx7900 bude mit 3.. na zapojeni redukce na 16pin pro rtx4090 potrebujes 4..

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

čo to trepeš za dementné bludy. AMD dá nové konektory až sa dohodne a zavedie nový štandart. Toto je totiž o firemnej kultúre ktorú tvoj koženobundový.... nepozná.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

A to co používá NVIDIA je nestandardní konektor? Mimochodem NVIDIA ty grafické karty nevyrábí.

Já čtu že konektor je standardizovaný. K tomu standardu pak ještě platí určité podmínky co s tím lze a nelze dělat a zřejmě ten co ty DVA počitače (z více než 2 miliard!!!) kde to způsobilo problém stavěl nedodržel. Ale to je tak že si leckdo myslí že má na to si postavit počítač ale zřejmě ti co to v těch dvou případech dělali to nezvládli.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

jj horiaci štandart, ten sa vydaril. To máš pravdu.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Jsem nevěděl, že nový konektor se použil už pro 2 miliardy počítačů. Tos trochu přestřelil :-)

Jinak standard může být cokoliv co má razítko od nějaké zkušebny což ale neznamená že to je dobře vymyšleno a o schvalovacím procesu v tomto případě se snad ani nedá rozumně mluvit. Schválně se mrkni co k tomu najdeš za materiály a porovnej to s jinými standardy.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne 2mld počítačů určitě nebudou mít takové konektory, 2+ mld je celkové uváděné množství počítačů. Nevím proč sis to vyložil že 2mld počítačů mají tyhle konektory.

To zda je standard dobrý nebo ne, od toho tu nejsem já abych to rozhodoval. Mě stačí že je případné elektrické zboží bezpečné. Což zřejmě je když má štemply a může se jak u nás, tak v celé EU prodávat. Pokud se objeví skutečně problém s bezpečností, tak se prodej toho zboží zakáže a případní zákazníci budou kompenzování.

A pokud je podmínka bezpečnosti neohýbat kabely v nějaké vzdálenosti od konektoru a někdo tu podmínku nedodrží, tak je to jeho chyba protože to udělal špatně. A pokud to bez ohnutí nebyl schopen zapojit, tak se o to vůbec neměl snažit a měl vybrat takové součástky které mu to umožní. Tzn. opět chyba skládače a nedoržení instalačního manuálu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

„Což zřejmě je když má štemply a může se jak u nás, tak v celé EU prodávat. Pokud se objeví skutečně problém s bezpečností, tak se prodej toho zboží zakáže a případní zákazníci budou kompenzování.“

Tak teď jsi opět opravdu pobavil.:D Doporučuji se podívat třeba na spodní nabídky zdrojů, co už řádí v obchodech několik let a nikdo s tím nic nedělá... pak to něčím přetížíš a klidně ti to může celé i blafnout, protože to je levný šunt, na kterém se šetří úplně na všem a ani se to nevypne – to ti připadá bezpečné? Asi ne, co. Samozřejmě správně by se to nemělo vůbec prodávat a stahovat z trhu, ale toto se prostě neděje, každý si může prodávat co chce a každému to je úplně u zadku.

„A pokud je podmínka bezpečnosti neohýbat kabely v nějaké vzdálenosti od konektoru a někdo tu podmínku nedodrží, tak je to jeho chyba protože to udělal špatně. A pokud to bez ohnutí nebyl schopen zapojit, tak se o to vůbec neměl snažit a měl vybrat takové součástky které mu to umožní. Tzn. opět chyba skládače a nedoržení instalačního manuálu.“

Tvl, ty jsi fakt pořádně natvrdlý... to ti opravdu přijde tady toto bezpečné, když to stačí jen nějak blbě ohnout a pak to začne hořet? Ty bláho, tak to jo. Každý normální kabel musí vydržet takové ohnutí a je třeba s tím při návrhu počítat a ne že pak akorát napíšu do manuálu, že to nemáš ohýbat, to z toho bezpečný kabel fakt neudělá, kdo má čekat, že u GPU za 60K dostane něco takového.

Tvl, některým i kdyby ta Nvidie přímo na hlavu srala, tak vy ještě otevřete hubu, ať vám to napadá přímo do krku, nechápu, jak jí toto někdo může obhajovat, vždyť tato RTX 40 řada je jeden velký ojeb toho největšího zrna.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A tak "pyrotechnické" zdroje jsou už záležitost minulosti, to co se dneska prodává jako low end je oholené na kost, má to možná mizernou stabilitu, nedodrží to deklarovaný výkon, ale celkem to funguje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jo, a na to jsi přišel jak, prosím tě.:) Tady si stačí otevřít CZC, seřadit si to od nejlevnějších a na spodku najdeš plno zábavné pyrotechniky třeba od Eurocase vhodné tak možná na Silvestra, ale rozhodně ne do počítačů, ani těch slabých, stačí prostě někde nějaký zkrat a jak to necháš zrovna bez dozoru a odejdeš od toho někam pryč, tak tě taky můžou jednou navštívit díky tomuto „zdroji“ hasiči, už tady bylo plno případu, kdy to za provozu prostě jen tak začne z ničeho nic hořet a možnost že ti to něco zapálí je pak velmi vysoká.

https://www.czc.cz/zdroje/produkty
https://linustechtips.com/topic/1116640-psu-tier-list-rev-148/
https://forum.zive.cz/viewtopic.php?f=938&t=1219176

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Já nerozporuju že ty zdroje moc kvality nepobraly (však to píšu i v předešlém postu), jenom ty aktuální co se prodávají v ČR už prostě negenerují pyrotechnické efekty, nebouchají, nezahořují. Případ zahořelého PC zdroje koupeného v posledních pěti letech v ČR prostě nenajdeš.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nvidia ty karty nevyrábí? Opravdu? A co tedy potom na svých stránkách prodávají? Nehledě na to, že vytváří referenční design, který samozřejmě musí ověřit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak žádné linky nemají, ale samozřejmě nebýt AMD/Nvidie, tak TSMC by asi jaksi nemělo co vyrábět. A vlastně takto bez nich by tu možná nebylo ani to TSMC, kdo ví.:)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Malinko si to pletete, Nvidia nevyrábí čipy, ty skutečně podle jejich návrhu dělá TSMC, ale tovární originál Nvidia grafiky tedy dělá kdo? Nvidia minimálně je autorem návrhu těch karet a taky je autorem návrhu referenčních chladičů. Takže mohla ovlivnit umístění napájecího konektoru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nvidia opravdu grafiky nevyrábí, dělá je pro ně některá z výrobních firem jako je Foxconn a spol. A ano, návrh je od Nvidie

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ale je to prodáváno pod jménem Nvidia a o to právě jde. Pokud si někdo nechává něco vyrábět nese díl odpovědnosti za ten výrobek a to tím spíš, že sám pracuje na návrhu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Až budou grafiky mít v mainstreamu 5-6 150W konektorů, tak se asi většina lidí na hraní na PC definitivně vykašle a skončí u konzolí, protože nebudou mít na grafiku, ani na účet za elektřinu. Výrobci tohle vědí. Stejně jako křemíkové transistory nelze zmenšovat do nekonečna, nelze do nekonečna ani navyšovat TDP a cenu karet aniž by to odradilo zákazníky.

750-975 W karta bude krom opravdových nadšenců prodejná jen těm lidem, kterým se její využití zaplatí. A těch rozhodně moc nebude. Tohle je a bude vždycky záležitost špičky (high-end, tedy 2 sigma, neřku-li 3 sigma na distribuční křivce, tedy horních 2,2-0,1 % zákazníků). Navrhovat kvůli nim nové konektory se samo o sobě nejspíš nevyplatí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nechápu, co vyřešíš s konzolí, pokud by toto opavdu nastalo, co to tam budou za zázračné GPU co tento problém se spotřebou nebudou muset sdílet a které z nějakého důvodu nepůjdou dávat do desktopu?

Je jasné, že jednou se s tou spotřebou narazí na limit a pak už bude holt každé další zvednutí výkonu dost složité, když už nebude stačit jen zvednout TDP, protože víc už bude neuchladitelné. Prostě víc než kdy jindy bude záležet především na tom, jak dokážou navrhnout tu architekturu a inženýří se asi zapotí, když už ani ty nové výrobní procesy nezvládají ty spotřeby snižovat dost rychle na to, aby spotřeby nemusely narůstat, prostě to musí vymyslet nějak jinak, anebo už holt nebudeš mít tak vysoké nárůsty výkonu no...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Konzole mají z hlediska koncového uživatele proti PC dvě výhody: cenu za HW (většinou) dotuje výrobce a zvyšování vyzařovaného tepla rozhodně neprochází v obýváku tak hladce jako u hladového PC.
1.) Hlasitý hučící větrák někde u televize, kde už je i tak dost teplo a má to vydržet nějakou min. záruční dobu bez úmrtí (zvyšující se náklady na servis)? To už si výrobce konzole sakra rozmyslí. Nehledě na tu podobu obrovské cihly jak by nejspíš vypadal 300-500W napájecí adaptér...
2.) Druhým faktorem je cena. Lidi se cukají už při pomyšlení na konzoli za 500 euro. Za moderní PC bez monitoru s grafikou stéjného výkonu dáš minimálně dvakrát až třikrát tolik. Nehledě na delší životní cyklus u konzolí (5-7 let vs. 2-4 roky u PC)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím, proč by měla konzole vydržet dýl než desktop? Samozřejmě pokud ti stačí těch jejich 30 FPS, které to v některých hrách má už teď jak je to slabé, tak vydrží dlouho, ale na 30 FPS můžeš hrát i na PC, jen u nich jsou ty nároky větší a všeci brečí když už jim to padá pod 60, takže se ten HW u nich akorát vyžaduje výkonnější, takže to vydrží „míň“, nevím, jak by tito lidi tedy mohli přejít na konzole, to si jen těžko dokážu představit.

A že to dotuje výrobce, takže je to levnější... no oni si to zase vyberou na dražších hrách, online služeb apod., že to je „levné“ tě má jen nalákat jak ušetříš a přitom hovno, nakonec si ten desktop ještě preplatíš, protože musíš platit skoro za každou blbost co na tom uděláš a navíc ti to PC stejně nenahradí a stejně ho musíš mít, pokud to nemáš opravdu jen na hraní her.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ten problém je obecný a řešením by bylo přejít ve standardu na 24V nebo rovnou 48V napájení a tím by spadly proudy na 1/2 případně 1/4 a pak by nemuselo být k 600W 4x8Pin konektor a nebo tato "16ti" pinová srágora.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Řešením je přestat hrát tuhle debilní komedii marketingových sráčů! (pardon, už mě to...)
Kvůli méně jak procentu zákazníků budeme měnit zaběhnutý standard, který byl z rozumných důvodů takto nastaven?! A to i z toho méně jak procenta je dejme tomu min. 60% těch, co u takto žravého HW stejně sníží limit.
Je to vidět i ve zdejších diskuzích, kde snad každý majitel přiznal, že to stejně podvoltoval-podtaktoval-provozoval na nižší spotřebě, protože pokles výkonu je nepodstatný, ale snížení spotřeby podstatné. To samé je u CPU, kdy se prezentují výsledky při nějaké spotřebě/taktech a lidi (většina) si to pak doma stejně sníží. Takže kvůli asi max. 0,5 % zákazníkům zvýšíme náklady i tomu „nepodstatnému" 99,5% zbytku.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Celkem souhlasím, že je to pro normální PC zatím zbytečné, protože RTX4090 není normální HW. Na druhou stranu 48V postupně nahrazuje napájení v serverovnách, protože je to energeticky výhodnější. Pro pár serverů to moc smysl nemá a 230V AC je univerzálnější řešení, ale velké unifikované serverovny pro cloud v podstatě všechny přešly na OCP OpenRack standard nebo nějakou alternativu. Servery v podstatě přejímají 150 let starý standard z komunikací, protože 48V DC je dobrý kompromis.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ten zaběhnutý standard je z doby, kdy měly grafiky max. 220 W a nikdo nepočítal s tím, že budou běžné karty se třemi osmipiny.

Na spoustě karet je na konci, kde mohl být už jenom velký průchozí chladič, několik cenťáků víceméně prázdného plošného spoje jen kvůli tomu, že ty napájecí konektory není kam nacpat.

https://www.techpowerup.com/review/msi-radeon-rx-6950-xt-gaming-x-trio/3...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jenže kdyby tohle udělala nVidia s tím rozdílem, že by ten konektor natočila na pravý okraj, tak se takovéhle věci třeba vůbec nemusely dít. Cpát napájecí konektor takhle blbě natočený a ještě doprostřed celé délky karty je úplně debilní, nepraktické a třeba taky nevzhledné. Snad odjakživa co se dávalo na grafiky přídavné napájení se usazovalo až na konec karty.. má to své logické i praktické důvody. I kdyby na spodku karty za PCI-E slotem protáhli plošný spoj jen v úzké nudli, na jejíž konci by byl ten konektor, tak by bylo po problému a bylo by i průchozí chlazení. Ale to neee.... budeme štřit centy na grafice za 50 litrů a pak to takhle dopadá...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Umístění konektoru ani velikost tištěného spoje neurčuje NVIDIA ale výrobce grafiky. Protažení tištěného spoje by znamenalo nejen nějaké to zdražení ale třeba to že takový tišťák musíš použít pro dlouhou kartu a nemůžeš ho použít pro jiný model s kratším chladičem. Tzn. musíš udělat dvě desky místo jedné, musíš je vyrábět a držet skladem samostatně = vyšší nároky na vývoj, výrobu i logistiku. Je výhodnější mít unifikovaný díl pro různé výrobky.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je ale referenční design karet od nVidie...pochybuju, že ostatní výrobci svých variant to tam budou tak blbě dávat...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

gigabyte nepotřebuje zvětšovat PCB a napájení má umístěné normálně např. zde https://www.guru3d.com/articles-pages/gigabyte-geforce-rtx-3070-ti-gamin...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

100% tohle. Ja bych i tipoval ze to slo nejak tak, ze inzenyri jim rekli je ze to idiotske a idealni by bylo prejit na vyssi napeti, na coz nejaky kravatak zacal rvat uaaaaa zpetna kompatibilita uaaaa, a pak chytraci ve vyssich patrech rozhodli ze kravatak ma pravdu.... a takhle vypada vysledek. Jakoby nekoho kdo si kupuje kartu za 2000+ eur zajima nejaka zas**na zpetna kompatibilita, kdyz si muze koupit novy zdroj za ~200 eur....

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

no lenže tým pádom tá hovadina už stojí 2200 eur, že?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Na to mal mysliet Intel ked zaviedol ten "ATX12VO" standard. Kvoli HDD/SSD je ale stale potrebna 12V (pripadne aj 5V) vetva, takze "bezny" ATX zdroj by to este skomplikovalo.
Zdroj kde by bola len 24V a slabsia 12V vetva by mohol byt celkom optimalny z hladiska vyrobnych nakladov.
Ale ako bolo spomenute vyssie, drviva vacsina PC nema v sebe GPU so spotrebou > 300W a samozrejme okrem MB by sa tomu museli prisposobit aj samotne GPU (vyrobcovia nechcu viac napajacich standardov + komplikacia pri bazarovom predaji atd.)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Čili 3x8pin => minimálně to bude žrát víc než 75+150+150 = 375W? Slušný, pěkný, to se ČEZ bude mít.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Optimistická (tedy spíš méně pesimistická) varianta je, že to nebude žrát nic ze slotu a bude to teda "jen" o něco víc než 300 W. No a pak to taky může být 525 W, pokud to pojede všechno včetně slotu naplno, že jo...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Rezervy sa musia nechavat, ci uz pre OC alebo pre kratkodobe spicky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Většina high-endových grafik už léta ze slotu prakticky nic nebere. Pokud by Radeon RX 7900 XT využíval napájení ze slotu, nebude potřebovat třetí osmipin.

Mimochodem, pamatuju Tvoji někdejší úvahu o tom, že z počtu konektorů nemá smysl dovozovat spotřebu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Takhle, jak čekám na tu grafiku, já se nevymezuju vůči žádnému výrobci. Nejsem fanoušek, já prostě chci slušnou grafiku se slušnýma ovladačema a slušným výkonem.
Ale teda jednu podmínku mám, pořídím pouze grafiku, která bude disponovat 2x8PINem.
Já vím, někdo zase bude mínuskovat, že mám divnou podmínku, ale mám tam grafiku s 2x8PINem a nechci nic řešit, nemám čas, prostě chci vyměnit rychle a jednoduše grafiku, zasunout do slotu, připojit dva 8PINy a jít.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

takže čakáš na nvidiu. Pri tvojich komentároch o ovládačoch AMD si tak nejak jednu značku vyradil dopredu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Úplně ne. Zatím ty ceny, co na nás NVidia zkouší, jsou trochu přes čáru, teda bych vzal i Radeona, kdyby byl cenově aspoň o něco výhodnější.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

no tak to budeš musiet do tej amd íst. Niečo mi navráva že pomer výkon/cena/efektivita bude bezkonkurenčná u nových amd. Sám sa neviem dočkat novej 7900.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

No hlavne aby nas AMD neprijemne neprekvapilo.
U NVidie je zrejme, ze kdyz ma RTX 4070 jen 10GB VRAM, tak vsechny nizsi grafiky budou mít zas jen tragických 8GB a to je dneska na QuadHD rozlišení, vekterém hraju, málo. Ono i těch 10GB je na hraně použitelnosti, což teď vidim u RTX 3080, ale furt se na tom hrát dá. Je to ale pro rozlišení nad FullHD minimum, co grafika potřebuje. NVidia bohužel nedá ani o píď víc než minimum. :-/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Někomu je 8GB na QHD málo, někdo nepozoruje že by ho 8GB limitovalo v 4k. Každý je nějaký.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak taky je třeba se zeptat, co podle někoho znamená, že jí je málo – až je hra nějakým způsobem vyloženě nehratelná? 8GB už je určitě málo, pokud někde nastavíš textury na ultra a má to na výkon větší vliv než jinak stejné GPU akorát s více paměti, ale pokud to bude pořád hratelné, asi pořád můžu říct, že to stačí, ale to neznamená, že jí není málo, 8 GB už u takových výkonných GPU málo rozhodně je, pokud ti ultra textury berou plno výkonu a paměť už prostě nestíhá, to by se rozhodně nemělo stávat, pokud jí je dostatek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No jako jo, už jsem viděl i hru, co si na 12GB grafice ve FullHD naplno vzala 11GB. Běžně je to sice tak 6-8 GB, ale jsou i výjimky. No a pokud se zvedne rozlišení, tak ani 12GB nemusí stačit. Ve 4K vidím běžně utilizovanou celou paměť...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak třeba teď vyšlo Uncharted 4 a na Computerbase zaznamenali s 8GB dost velké propady v FPS ve QHD, na Digital Foundry doporučuji kvůli tomu nastavovat detaily rači stupeň níž, pokud jí nemáš víc, v té kvalitě tam zas není takový rozdíl, jinak z toho máš takový zbytečný FPS killer přepínač, hlavně jak máš asi něco jako RTX 3070, která by si to jinak mohla dávat nejspíš vše na ultra bez problému i ve 4K, jen mít tu paměť...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ty 3070 nVidia těma 8GB dost zkriplila...stejně jako 3080 by měly mít 16GB, protože 10 nebo 12 GB je na takovou kartu fakt málo...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Opakovaně se to snažím vysvětlovat, ale nějak se mi nezdá, že bych byl na dobré cestě, aby to lidé chápali v kontextu. Ach jo.

Přeci nejde o to, kolik si hra vezme. Hra si v ideálním případě má sežrat všechnu dostupnou VRAM, když už tam je, ale to neni to minimum co potřebuje, aby byla plynulá a textury na Ultra nedoskakovaly. Takže opravdu jsou důležitá minima a ty jsou daná rozlišením a počtem nutných snímků, které musí být v paměti naráz.
To se dá spočítat a někde jsem právě četl, že na 1080p je to v moderních náročných hrách se spoustou objektů okolo 7GB, na 1440p je to necelých 11GB a na 4K okolo 14GB.
Z toho plyne, že 8GB karty jsou opravdu vhodné na FullHD, zatímco na QuadHD potřebuješ se skřípěním zubů 10GB kartu a 4K umí po paměťové stránce jen grafiky od AMD a jedna předražená od NVidie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To napájení grafik je zralé na zvýšení napětí. Při jejich spotřebě je už 12V fakt málo a tahat tam ty proudy je problém. Na současných zdrojích ale vyšší napětí není, jedině snad to brát mezi -12V a +12V. Jenže -12V větve jsou obvykle dost proudově omezené.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Od napájecí kaskády do GPU tečou souhrnně stovky ampér (400W při 1,1V). Poslat do ní pár desítek ampér při 12V by snad neměl být takový problém. Co brání umístit na vrch GK po dvou 8pinech poblíž každé z napájecích kaskád.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Ja se organizaci PCI-SIG osobne vidim ze pri zavedeni dalsi PCI-Express již pětky(5.0) nenavysila moznost dodani jiz 2x energie skrze tenhle slot cili 150W(dvojnasobek soucasnych 75W), prepinani cili stav mezi 75 a 150W by se vyresil efektivne, pri nabehu by nativni PCI-Express 5.0 karta nejprv sebrala 75W a pak po plne detekci by presla na tech 150W, tim by byly ochranene karty disponujic starsim rozhranim pricem ty nove by jiz jeli v novem/plnem napajecim profilu, meli by sme tak 150W ze slotu a 2x 150W ze (2x)8pin-u, karty by tak nemuseli disponovat 3x 8 pinem. Jo zakladni desky by to zvladli nakolik ty disponujic prave(nativni) PCI-Express 5.0 museji byt tlustší, cili mensi prechod pro energii, tez maji jiz vic napajecich slotu nez obvykly 24 + 8pin, dalsi 8pin.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V podstatě by stačilo někde za PCIe slotem mít na desce přídavný PCIe osmipin napájecí. Ostatně lepší desky typicky mají přídavný šestipin někde níž pro extra napájení PCIe slotů, aby se to netahalo jen z 24 pin ATX konektoru.

Problematická by mohla být ta zpětná kompatibilita, ale asi by šlo mít prodloužený konektor za PCIe zámečkem jen na napájení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

ideálne to mohli urobit tak ako ten jútuber s tou 4900 a dvoma 230 V prípojkami. A bolo by po ptákoch. Solved.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

AC napájení vnitřní karty PC? To opravdu NE.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Technicky vzato ty měniče pracují s frekvencí stovek kilo Hertz a to dvojí měnění nejdřív na 12V a pak níž účinnosti nepomáhá, ale pořád je zdroj třeba pro galvanické oddělení od rozvodné sítě. Dost by mne zajímalo, jak měl to napájení řešené.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Se ti stýská po konektorech ala VL-BUS :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Zrovna jsem to chtěl napsat. Vzpomínám na ně jen v tom nejlepším :-).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"V podstatě by stačilo někde za PCIe slotem mít na desce přídavný PCIe osmipin napájecí"

To by moc šťastné riešenie nebolo. Ten osmipin by by bol "napájaný" ďalším konektorom na MB čo pri 12V a 50A by už bola slušná strata. Nehovoriac o tom že tie grafiky sa často v slote hýbu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Určitě by to zesložitilo návrh desky. A možná i prodražilo desku. Ale esteticky by bylo super ty konektory mít ze strany desky a nevést kabely přes půl case až ke grafice :-).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jsem to vymyslel. V mobo bude za slotem díra na 3x 8pin v definované rozteči a grafiky budou mít konektory k desce. Pozice bude daná a čím delší deska tím víc bude moci mít poweru. Zároveň se neprodraží deska, možná ještě ušetří na té díře, že.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Víte Vy jak může být taková díra drahá?
Podívejte se na cenu tunelu Blanka.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

problém je v express konektoru jako takovém. Napájení je tam pouze v té první části a pokud se nepletu tak to leze dvojicí pinů. Jsou to myslím 2x12V, 2x3,3V a 4x5V. Takže 75W co teoreticky může jít slotem je v součtu všech těchto napětí a pinů. Představa tahání více jak 2A jedním pinem (takže 12V*2piny*2A=48W) je podle mě zhruba stejně bezpečná jako tahání 300W 6ti pinem - a to nepřeháním.

Za mě je správná cesta nedělat tak žravé karty, nebo přejít z 12V na 48V. Vzhledem k tomu že na kartách jsou stejně DC měniče dolů mohlo by to být pro nižší výkon zpětně kompatibilní s 12V - tzn grafiky by jely s nižším výkonem ale jely. 48V je lepší hlavně co se týká efektivity a nižších ztrát na vedení..

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Přesně tak - pro vyšší příkony vyšší DC napětí, ale zároveň karty s čím dál vyšší max. spotřebou je cesta do pekel. Pokrok vidím jedině ve zmenšování spotřeby, hlučnosti. Žádná monstra - ta jedině do speciálních použití jako např. render profi animované grafiky, výpočetní (věda, průmysl) nasazení.
Domácí herní/zábavní použití grafických karet jedině v ECO-friendly pojetí. Tj. hlavně růst efektivity HW i SW, ne zabíjet růst HW výkonu neefektivitou SW. Viz přechody od DX11 k Vulkan, DX12..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.