Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Raja Koduri odchází z AMD

Po 4,5 roku ve společnosti se rozhodl AMD opustit Raja Koduri, šéf Radeon Technology Group. Prozatím nebylo oznámeno, kdo jeho post převezme…

Pokud situaci zhodnotíme retrospektivně, je pravděpodobné, že k samotnému rozhodnutí (nebo alespoň ke zvážení této možnosti) došlo o něco dříve. Koduri svůj odchod oznámil krátce po oficiálním představení mobilního procesoru Intel s integrovanou grafikou AMD - spolupráce s Intelem je pro společnost poměrně přelomový projekt. Celá situace se jeví tak, že dlouhodobé volno, které si Koduri vzal, bylo spíše strategickou záležitostí - společnost mohl de facto opustit, ale se samotným oznámením odchodu bylo možné počkat až po ohlášení klíčových produktů (APU Raven Ridge, spolupráce s Intelem).

V oficiálním prohlášení nicméně Koduri vysvětluje, že během svého volna o situaci ještě přemýšlel a čas strávený rodinou ho přiměl k přehodnocení priorit. Dále děkuje Lise Su, která umožnila autonomnější fungování grafické divize - Radeon Technology Group - v posledních dvou letech a Marku Papermasterovi, který ho do AMD přivedl (oba pracovali v Applu). Neopomněl ani své kolegy a docela optimisticky mluvil o výhledu na nové grafické produkty.

AMD prozatím neohlásila, jakým způsobem bude odchod Koduriho řešit. Podle neoficiálních zdrojů zatím společnost nemá nástupce, takže se formálního řízení grafické divize dočasně ujme CEO Lisa Su.  Lze předpokládat, že nástupce Koduriho spíše nebude pocházet z řad stávajících pracovníků AMD, jinak by velmi pravděpodobně došlo k ohlášení jména osoby, která agendu převezme. Nový šéf grafické divize spíše přijde zvenku, zatím to ale vypadá, že nebyl vybrán - byť do dění uvnitř společnosti nevidíme, je možné připustit, že za sebe Koduri nějakého náhradníka doporučil, nebo že během jeho volna AMD již nějaké kandidáty oslovila. Zajímavé jsou i neoficiální (a prozatím neověřitelné) informace, že do grafické divize na některé manažerské pozice (byť patrně ne na nejvyšší post) přejde několik osob z procesorové divize, kupříkladu Suzanne Plummer, která vedla tým vyvíjející Zen nebo Corporate Fellow Sam Naffziger. Redakce webu Hexus získala informaci, že AMD zvyšuje grafické divizi rozpočet. Přesnější údaje ale neuvádí.

Amd Vega 10 Wafer 4 K 02

Koduri do AMD znovunastoupil v dubnu 2013 po roce bezvládí zpestřeném „návštěvou“ Johna Gustafsona. Ten držel otěže grafické divize v podstatě jen přes zimu 2012 / 2013. Do února 2012 grafickou divizi vedl Eric Demers, dlouholetý šéfinženýr ATi, který se do společnosti dostal s tehdejší akvizicí společnosti ArtX. Demers z AMD odešel nečekaně, krátce po vydání Radeonů HD 7000, první generace GCN. Tehdy bylo za vedení Roryho Reada oznámeno masivní seškrtání rozpočtu - a to i grafické divize, která po celou éru Bulldozeru a jeho nástupců společnost finančně táhla. Důsledky seškrceného financování vývoje grafik jsou patrné doposud. Úspory vedly k prodloužení cyklu vývoje jednotlivých generací a omezení výroby na dvě klíčová GPU každou generaci z původních 3-4.

Za působení Raji Koduriho došlo v AMD k vydání grafických architektur Polaris a Vega, což byly první produkty, během jejichž návrhu došlo k energetickým optimalizacím na úrovni architektury. Podařilo se získat zakázky na čipy pro herní konzole Xbox One S, Xbox One X a Playstation 4 Pro. Dále bylo vydání APU Raven Ridge v modelové řadě Ryzen Mobile, které jako první obsahuje grafické jádro Vega a využívá sběrnice Infinity Fabric. Byla ohlášena spolupráce s Intelem, dodávky GPU s HBM2 pro integraci do mobilních procesorů.

Grafická divize má v tuto chvíli před sebou vydání menších GPU z řady Vega (Vega 11, Vega 12), které patrně vzniknou na 14nm procesu, dále se zvažuje (nebo připravuje?) přechod Vega 10 na 12nm proces GlobalFoundries a dokončují 7nm produkty. Konkrétně architektura Navi, která cílí primárně na akceleraci grafiky a dále 7nm GPU Vega 20, které obstará výpočetní segment (oproti stávající Vega 10 doplní podporu pro double-precision, rozšíří HBM řadič o další dva kanály a tím zvýší maximální možnou kapacitu paměti na dvojnásobek). S ohledem na rozvrh těchto produktů lze říct, že po stránce návrhu jsou zcela nebo téměř hotové, řeší se bug-fixing, ovladače a další záležitosti, které již nebudou mít vliv na architekturu a základy konfigurace produktů. Na produkty následujících 12-18 měsíců by tedy odchod Koduriho neměl mít nijak významný vliv. Co bude dál, ukáže čas.

Web WCCFTech přišel s oznámením, že by Koduri mohl nastoupit do Intelu, kde by se nějakým způsobem podílel na produktech určených k akceleraci AI. jde o neoficiální zvěst. Žádná z dotčených firem to zatím nekomentovala.

Diskuse ke článku Raja Koduri odchází z AMD

Pátek, 10 Listopad 2017 - 16:34 | del42sa | pochybuji že Primitive Shader se už podařilo ve...
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 18:42 | Marek Moravčík | Viď: https://cg.informatik.uni-freiburg.de/...
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 17:27 | Tom | nekdo tu cesticku musi proslapat kdyz uz ne...
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 16:12 | rathanuviel | Já si právě myslím, že Primitive Shaders = GPU...
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 14:26 | TyNyT | Bude velmi zajímavé tohle sledovat. Já osobně...
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 13:23 | Marek Moravčík | Netušíme koľko AMD na každom čipe zarobí. Ak to...
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 13:15 | TyNyT | 1. AMD na každém Intel čipu vydělá za grafiku 2....
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 10:33 | Marek Moravčík | Práve preto si myslím to, čo del42sa. Že nepôjde...
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 10:25 | Angie | Myslim si, ze pokud by to mel byt pro AMD problem...
Čtvrtek, 9 Listopad 2017 - 10:23 | Angie | Je uplne sumak co ho nastvalo, ale tady lidi...

Zobrazit diskusi