Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: AMD Ryzen 7 7700 a ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI

Tento týden šly na trh 65W Ryzeny 7000, dnes se podíváme na osmijádrový model a ASUS desku s B650E čipsetem.

Jak jsem zmínil v iniciální kapitole, vyzkoušel jsem manuálně nastavit vyšší napájecí limit a pak jsem spustil několik testů.

PBO jsem v BIOSu nastavil jako u 142W PPT procesoru, je však zajímavé, že procesor nikdy nevyužil celý PPT limit a maximálně si vzal 115W, přestože jsem měl napájecí i teplotní rezervu. Přiložený Wraith Prism má co dělat aby procesor uchladil, díky vyššímu boostu stoupla teplota až na 90°C, takže pokud plánujete přidat nějaký ten Watt, použijte lepší chladič.

 

 

ffmpeg N-90810-g153e920892

V testu procesorů nesmí tradičně chybět můj oblíbený ffmpeg benchmark. Jedná se o konverzi videa za pomoci x265 knihovny. Na test používám nightly build, konkrétně jsem použil verzi N-90810-g153e920892, kde jsou vylepšení, která konverzi zrychlují a také je přidána podpora pro AVX512 instrukce. ffmpeg v tomto nastavení umí použít maximálně 16 CPU vláken, benefituje samozřejmě z co nejvyššího počtu fyzických jader, velké a rychlé L2/L3 cache, rychlá RAM také konverzi urychluje. Nejdůležitější jsou ale použité instrukce na konverzi, s AVX512 je samozřejmě výkon nejlepší.

Ryzeny první generace mají nižší výkon při použití AVX2 instrukcí, každé FPU má k dispozici 128-bit šířku pro vykonávání AVX/AVX2 instrukcí, až Zen2 navyšuje šířku na 256-bit a to razantně zlepšuje výkon v AVX2 aplikacích. První generace má tak výkon v AVX2 nižší oproti Intel procesorům, proto je Ryzen 5 2400G pomalejší, než starší Xeon X5650, který má k dispozici pouze SSE4.2 instrukce.

Ve ffmpegu je rozdíl minimální, ale stačí to na překonání dvanáctijádrového Ryzenu 9 5900X s nižší spotřebou.

Pokud si chcete konverzi vyzkoušet, můžete si ffmpeg s testovacím videem stáhnout zde.

V odkazu ke stažení je verze N-90810-g153e920892.

Stačí rozbalit zip a spustit batku runme.cmd, batka obsahuje následující:

@echo off
 echo Simple bench -> look for resulting FPS...
 ffmpeg -i in.mkv -c:v libx265 -preset veryslow -pix_fmt yuv420p -crf 26 -an jelly_out_265_26veryslow.mp4
 pause 

Výsledky uvádím v sekundách, čím kratší dobu konverze trvá, tím lépe.

graph-4

 

 

7-Zip 19.00 64-bit

7-Zip jakožto nejlepší open source archivační program pro Windows asi netřeba detailně představovat. Obsahuje zabudovaný benchmark, který používám pro testování výkonu v kompresních a dekompresních operacích. Velikost slovníku nastavuji na 128MB a používám všechna dostupná CPU vlákna. Procesory řadím dle výkonu v kompresi, jelikož se jedná o náročnější činnost než dekomprese.

Nově testuji i se slovníkem s velikostí 32MB, jelikož to vyžaduje méně RAM a je to defaultní nastavení 7-Zip benchmarku. Zatím zde nemám mnoho procesorů, ale pro představu to snad postačí.

AMD Ryzen 7 7700 opět nezaznamenává nějaký zajímavý nárůst výkonu, více by asi pomohlo více jader a rychlejší RAM/cache.

graph-6
graph-7
graph-60
graph-61

 

 

Cinebench R23

Otestoval jsem i Cinebench R23, zde se výkon posunul spíše kosmeticky, ale na Core i5-13600K to nestačí.

graph-11

 

 

Blender 3.0.1 - Victor

Victor scénu jsem začal používat relativně nedávno, jelikož autor doporučuje mít alespoň 12GB RAM a jedná se tak opět o lehce náročnější scénu. Výkonnější grafické karty zde nemají moc problém, procesory se ale zapotí poměrně znatelně.

V této delší zátěži můžeme vidět podobné seskupení jako v Cinebench R23, Ryzen 7 7700 nijak moc času navíc s vyšším limitem nezíská.

graph-29

 

 

BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.

BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.

BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.

Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a ta pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já.

To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.

Tentokrát jsem se zaměřil na výkon CPU, což znamená, že jsem částečně vypustil testování na nějaké vyšší detaily a to jen s jednou výjimkou. BeamNG drive má zabudovaný test fyzicky uvnitř hry, který může pomoci odhadnout výkon procesoru a také se snaží odhadnout kolik AI vozů je možné provozovat v reálném čase. Nicméně zatím jsem neviděl více jak dvacet vozů a zdá se, že dvacet AI zvládne libovolný moderní procesor. Jenže tento údaj nevypovídá, jak plynulá hra bude, takže tento test nechávám jen jako takový doplněk.

Výkon v tomto benchmarku je jen o fous vyšší, než s nižším napájecím limitem.

graph-8

 

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: AMD Ryzen 7 7700 a ASUS ROG STRIX B650E-F GAMING WIFI

Pondělí, 16 Leden 2023 - 14:50 | Karáš Svorka | Normálně mi to POSTlo s nějakým starším BIOSem,...
Pondělí, 16 Leden 2023 - 06:53 | Kojot | Díky za recenzi. Deska už je někde o 1K levnější...
Neděle, 15 Leden 2023 - 11:16 | TurboCmelak | Proto jsem psal, že jsem se podíval do listu,...
Pátek, 13 Leden 2023 - 17:51 | Jirkasdf | Je to nějaká chyba. Ale nemám ji podle internetu...
Pátek, 13 Leden 2023 - 17:05 | Karáš Svorka | To je docela masakr, na té R7 7700 to bralo...
Pátek, 13 Leden 2023 - 15:19 | Jirkasdf | Armoury Crate mi vesele žral 12% výkonu 5900X,...
Pátek, 13 Leden 2023 - 13:34 | Karáš Svorka | Jenže ty non-X Ryzeny nedosahují zase tak...
Čtvrtek, 12 Leden 2023 - 20:34 | Bespi | Problem s tou aktualizaci MS sam potvrdil.
Čtvrtek, 12 Leden 2023 - 14:11 | SudetChobot | Vzhledem k tomu že obnova systému pomohla tak to...
Čtvrtek, 12 Leden 2023 - 12:46 | Lazar | MLC 970 Pro jsou již asi vyprodány (ten poslední...

Zobrazit diskusi