Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: AMD Ryzen 9 9950X3D - aneb 9800X3D na steroidech

Zdroj: diit.cz - Karel Svoboda

Společnost AMD posílá na trh další procesory pro socket AM5, dnes se podíváme na šestnáctijádro s extra L3 cache.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.

V 1080p rozlišení je nejrychlejší AMD Ryzen 7 9800X3D, AMD Ryzen 9 9950X3D je zde na druhém místě.

graph-6

Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.

graph-7

V UHD rozlišení se AMD Ryzen 9 9950X3D přesouvá dokonce na první místo.

graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi.

AMD Ryzen 9 9950X3D je nadále nejrychlejším procesorem.

graph-9

V 1440p rozlišení se AMD Ryzen 9 9950X3D posouvá dokonce na čtvrté místo.

graph-10

Při použití UHD rozlišení se rozdíly mezi některými procesory smazávají, AMD Ryzen 9 9950X3D se posouvá ještě níže.

graph-11

 

I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: AMD Ryzen 9 9950X3D - aneb 9800X3D na steroidech

Neděle, 23 Březen 2025 - 20:56 | Gembler | X3D procesory nejsou citlivé na časování ramek,...
Čtvrtek, 20 Březen 2025 - 12:30 | Johnny Rico | Dík za info! Akú tam používate RAM a koľko?
Čtvrtek, 20 Březen 2025 - 12:29 | Johnny Rico | Idem si asi toto nasteroidované CPU–čko kúpiť ako...
Pondělí, 17 Březen 2025 - 09:51 | Sigi | Tak máme 9950X3D otestovaný při kompilaci větších...
Čtvrtek, 13 Březen 2025 - 21:52 | gepard | No ten 9910X3D by smysl měl, 6 jader X3D a 8...
Čtvrtek, 13 Březen 2025 - 19:00 | Lazar | Já myslím, že se všechny 99x0X3D vyrábí jako...
Čtvrtek, 13 Březen 2025 - 11:25 | Karáš Svorka | Říkal jsem si, že by AMD mohlo vyrobit jakési...
Čtvrtek, 13 Březen 2025 - 06:46 | Zubik1000CZ | Problém je, že ti může čiplet selhat po montáži...
Středa, 12 Březen 2025 - 22:17 | gepard | 9950X3D je pro lidi, kteří na PC jak pracují, tak...
Středa, 12 Březen 2025 - 16:09 | Waffer47 | AMD by mohla konecne zapracovat na programu Ryzen...

Zobrazit diskusi