Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: AMD Ryzen 9 9950X3D - aneb 9800X3D na steroidech

Zdroj: diit.cz - Karel Svoboda

Společnost AMD posílá na trh další procesory pro socket AM5, dnes se podíváme na šestnáctijádro s extra L3 cache.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.

V 1080p rozlišení je nejrychlejší AMD Ryzen 7 9800X3D, AMD Ryzen 9 9950X3D je zde na druhém místě.

graph-6

Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.

graph-7

V UHD rozlišení se AMD Ryzen 9 9950X3D přesouvá dokonce na první místo.

graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi.

AMD Ryzen 9 9950X3D je nadále nejrychlejším procesorem.

graph-9

V 1440p rozlišení se AMD Ryzen 9 9950X3D posouvá dokonce na čtvrté místo.

graph-10

Při použití UHD rozlišení se rozdíly mezi některými procesory smazávají, AMD Ryzen 9 9950X3D se posouvá ještě níže.

graph-11

 

I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: AMD Ryzen 9 9950X3D - aneb 9800X3D na steroidech

Středa, 12 Březen 2025 - 11:51 | Dziarson | Je to vidět na Hwbotu i v Cinebench r20 3000 bodu...
Středa, 12 Březen 2025 - 11:35 | melkor | >> 6000C28 XMP je strata vykonu Kolik...
Středa, 12 Březen 2025 - 11:34 | melkor | Zatím jsem potkal jen jednu recenzi Civ 7, která...
Středa, 12 Březen 2025 - 11:29 | melkor | Na některých místech už slouží lokální disk jen...
Středa, 12 Březen 2025 - 11:21 | melkor | >> Navíc začínají být ta pomalejší SATA SSD...
Středa, 12 Březen 2025 - 11:07 | Gaunter | Bežná prax ITčkárov v štátnej správe. Príde nove...
Středa, 12 Březen 2025 - 09:45 | Dziarson | Ty vysledky to je nejaka sranda pouyzivani...
Středa, 12 Březen 2025 - 09:43 | peca007 | On se dá stejného MB vložit diametrálně odlišný...
Úterý, 11 Březen 2025 - 23:50 | Karáš Svorka | Ty rozdíly mezi SATA a M.2 PCIe NVMe SSD jsou,...
Úterý, 11 Březen 2025 - 23:46 | Karáš Svorka | Nějaká zásadní slabina mě nenapadá, snad jen...

Zobrazit diskusi