Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: ASUS ROG STRIX B760-F GAMING WIFI s Core i5-13600K a RTX 4090

V dnešní recenzi se podíváme na základní desku společnosti ASUS a to společně s dostupnějším Intel B760 čipsetem, nebude chybět ani RT 4090 a CPU INTEL.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

Stejně jako v předchozích testech, i zde figuruje MSI GeForce RTX 4090 SUPRIM X 24G na pozici grafické karty pro všechny procesory.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.

V 1080p rozlišení můžeme vidět, že Core i5-13600K nestačí na starší AMD Ryzen 7 5800X3D, což je přinejmenším zajímavé.

graph-6

Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.

graph-7

V UHD rozlišení se Core i5-13600K posouvá na první místo, což jsem tak úplně nečekal, možná zde má vliv propustnost pamětí.

graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi, ale je to dáno i vyššími detaily.

Při použití DirectX 12 se výkon překvapivě zlepšil a Core i5-13600K se posouvá na první místo a nabízí tak nejvyšší výkon.

graph-9

V 1440p rozlišení je nadále Core i5-13600K nejrychlejší.

graph-10

Při použití UHD rozlišení se Core i5-13600K nadále drží na prvním místě.

graph-11

 

I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře, Core i5-513600K zde opět vítěží, byť minimální FPS jsou horší, než u Ryzenu 7 7700.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: ASUS ROG STRIX B760-F GAMING WIFI s Core i5-13600K a RTX 4090

Sobota, 6 Leden 2024 - 13:29 | Karáš Svorka | Já si myslím, že primárně jde o náklady, USB 2.0...
Čtvrtek, 11 Květen 2023 - 21:32 | huby99 | chladič Endorfy Fortis 5 ARGB Výchozí mode 12...
Středa, 10 Květen 2023 - 14:44 | melkor | ".. je to jeho fenomén, nebo obecná choroba...
Středa, 10 Květen 2023 - 13:04 | huby99 | Spotřebu do 180w. A napájecí limit nevím jaký je...
Středa, 10 Květen 2023 - 13:02 | Karáš Svorka | A s jakým chladičem? Jaký napájecí limit a jaká...
Středa, 10 Květen 2023 - 07:35 | Fousek | Napadaj mě 2 důvody. Když to je přes USB2 tak to...
Středa, 10 Květen 2023 - 07:33 | uni | @redakce "Pozitivní je i to,... asi mělo být...
Středa, 10 Květen 2023 - 06:08 | huby99 | Ano měl jsem teplotu 100C. Změna hodnoty na 1...
Středa, 10 Květen 2023 - 03:11 | Karáš Svorka | Přiznám se, že moc nevidím souvislost LLC se...
Středa, 10 Květen 2023 - 03:09 | Karáš Svorka | A co teprve při 5120p !

Zobrazit diskusi