RECENZE: ASUS TUF GeForce RTX 3080 O10G GAMING - aneb zabiják RTX 2080 Ti
Kapitoly článků
Chlazení patří mezi velmi důležité aspekty grafických karet. Bohužel u novějších GeForce RTX není možné softwarově monitorovat teploty VRAM, VRM, proto jsem tyto údaje vypustil z grafů, nicméně v textu článku budu nadále zmiňovat i Hotspot teploty Radeonů a jejich teploty VRAM.
Spotřebu ve všech testech měřím za pomoci zásuvkového Wattmetru, měřím tedy odběr celé sestavy včetně klávesnice a myši. Bohužel pořád nemám dobré prostory a vybavení pro měření hlučnosti a tak tuto problematiku víceméně vynechávám. V místnosti, kde běžela testovací sestava byla příjemná teplota okolo 24°C.
Furmark je víceméně power virus, takže ošklivě grafiky potrápí. Testuji v 3840x2160 rozlišení s 2x MSAA. Některé karty se chovají tak, že masivně podtaktují GPU a drží se svého power limitu, proto můžeme vidět masivní snížení frekvence GPU u RTX 3090. Zmíním také, že z hlediska hlučnosti je RTX 3090 naprosto OK, subjektivně to může být něco jako 39děloBuchů, ale přesně změřené to nemám. Nejhlučnější kartou je pak GTX 1080 s blowerem, což nepřekvapuje nikoho, všechny ostatní grafiky jsou příjemně tiché a nezaznamenal jsem ani pískací cívky. Musím však zmínit, že RTX 3090 dovede slušně zatopit, teploty procesoru nijak extra nevzrostly, ale ze skříně stoupalo větší množství tepla než obvykle a to skrze strop i ze zadního ventilátoru. Určitě bych nedoporučoval provoz ve skříni, která má třeba jen jeden 120x120mm ventilátor vzadu.
Podobně jako RTX 3090, i dnes testovaná RTX 3080 nabídne příjemně nízké teploty a to i po přetaktování, nicméně v OC režimu ventilátory běží až na 2166 RPM a karta je takto trochu hlučnější, v Silent režimu ventilátory běží na nějakých 1500-1700 RPM v závislosti na zátěži.
Spotřeba s jedním UHD monitorem
Spotřebu v idle testuji tak, že nechám počítač několik minut sedět na ploše ve Windows, mimo systému jsou všechny programy vypnuté. Zdá se však, že 3840x2160 je pro některé grafiky poněkud náročnější. Je to z důvodu, že většina grafik při připojení více monitorů, nebo při použití většího rozlišení potřebuje vyšší propustnost VRAM, což znamená, že musí probudit GDDR6/GDDR6X na vyšší PState, GPU samotné často zůstane podtaktované, ale paměti zvednou poměrně dost spotřebu. Nejúspornější je v tomto kontextu Vega 56, ta je ochotná mít HBM2 paměti na nejnižším PState třeba i se čtyřmi i více monitory, jelikož HBM2 jsou samy o sobě velmi úsporné. GDDR6X paměti na široké sběrnici ale úsporné nejsou a tak RTX 3080 saje poněkud více, podobně jako RTX 3090.
4K YouTube
Také jsem zkusil jak počítač „žere“ při přehrávání 4K videa přímo z YouTube, což není zrovna nejefektivnější díky VP9 kodeku. Použil jsem své oblíbené Costa Rica 4K video, výsledky jsou poměrně zajímavé, nejúspornější je GTX 1080, což jsem tak úplně nečekal. RTX 3090 je na spodních příčkách v tomto testu, zatímco RTX 3080 si zde vede o něco lépe.
Dále jsem vyzkoušel spotřebu v Zaklínači 3, Deus Ex Mankind Divided a v Metro Exodus benchmarku. Hry jsem testoval v 3840x2160 rozlišení, nijak jsem neblokoval maximální FPS.
Měřím opět spotřebu celého počítače, nejvyšší spotřebu má opět RTX 3090 díky vyššímu power limitu, ale nejedná se o nic šíleného, v mém případě bych si nejspíše vystačil i s kvalitním 650W zdrojem, byť bych byl bez rozumné rezervy. Nicméně procesor nebyl vytížený na 100% a pokud by byl, spotřeba by pak mohla být klidně o 100 Wattů vyšší.