Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: Lenovo ThinkPad T14 Gen4 (AMD)

Klasický ThinkPad v čtrnáctipalcovém provedení s TrackPointem dostal pro rok 2023 modernější APU Phoenix, jak si vede?

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu.

Pozivní změnou je fakt, že CD Projekt Red skrze patche většinu problémů opravil, ale i tak se občas nějaký veselý bug vyskytne. Naštěstí to není tak hrozné, jako to bylo někdy před půl rokem.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

Zaklínače s Next-Gen updatem jsem zatím nestihl otestovat na větším množství notebooků s iGPU. Výsledek je poněkud smutný, nedostal jsem se ani na průměrných 60 FPS.

graph-6

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je výkon překvapivě o něco horší a hra tak není nějak lépe hratelná oproti DX11.

graph-9

DirectX 12 a FSR2/Xess/DLSS

I tento test probíhá s API DirectX 12, ale aby toho nebylo málo tak k Ultra+ presetu využívám ještě zapnutý raytracing, konkrétně jen volbu Global Illumination, ostatní volby jsem nechal vypnuté díky různým bugům, artefaktům a negativním dopadům na výkon. Je dost možné, že tuto sekci budu muset opět přetestovat, pokud to CD Projekt Red někdy opraví.

Situace se lepší po zapnutí FSR2 v režimu Ultra Performance, výkon je lepší, ale obrazová kvalita doznala velkého snížení.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: Lenovo ThinkPad T14 Gen4 (AMD) - aneb Zen4 s TrackPointem

Úterý, 12 Prosinec 2023 - 14:11 | Karáš Svorka | U té T14s jde mimo lepších materiálů i o to, že...
Úterý, 12 Prosinec 2023 - 13:49 | sumix | Přesně tohle jsem si taky říkal. U těch nových...
Pondělí, 11 Prosinec 2023 - 14:45 | Karáš Svorka | Mě právě přijde smutné, že Lenovo nevyužije nějak...
Pondělí, 11 Prosinec 2023 - 14:27 | Ladis | Ano, píšu výše. Takováto řešení nepřidají výkon...
Pondělí, 11 Prosinec 2023 - 14:26 | Ladis | Tloušťku jsem uvedl jen jako bonus. Jinak problém...
Pondělí, 11 Prosinec 2023 - 13:57 | Karáš Svorka | Co mají pořád všichni s tou tenkostí? Neznám...
Pondělí, 11 Prosinec 2023 - 13:54 | Karáš Svorka | Jenže vysokých frekvencí/propustnosti nedosahuje...
Pondělí, 11 Prosinec 2023 - 11:23 | Ladis | Přesně, fňukaj, že APU nemá 4kanálovou paměť, aby...
Pondělí, 11 Prosinec 2023 - 11:04 | zoki | Ja nechápem, čo vyšilujete z pájkovanej RAM. Tá...
Pondělí, 11 Prosinec 2023 - 02:27 | Karáš Svorka | To jde samozřejmě nastavit také, ale není to...

Zobrazit diskusi