Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

RECENZE: MSI Prestige 16 AI Studio - Intel Meteor Lake je tady!

Zdroj: Karel Svoboda

Na nové procesory Intel Meteor Lake mnozí čekali nějaký ten pátek, dnes se konečně na jeden takový notebook podíváme.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu.

Pozivní změnou je fakt, že CD Projekt Red skrze patche většinu problémů opravil, ale i tak se občas nějaký veselý bug vyskytne. Naštěstí to není tak hrozné, jako to bylo někdy před půl rokem.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve třech režimech, víceméně klasicky v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým raytracingem a to jen v režimu Global Illumination, výkon byl se všemi volbami příšerný a vzhledově se mi hra nejeví jako lepší.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing. Toto nastavení je velmi podobné tomu, jak jsem hru testoval dříve, nicméně i tak jsem všechny dříve testované karty otestoval pro jistotu znovu.

V DirecX 11 režimu si vede MSI Prestige 16 AI Studio papírově dobře, ale hra trpí mikrolagy, které nejsou v naměřených datech příliš dobře vidět. Jsou znatelnější s DirectX 12 API na vyšší detaily.

graph-6

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 se situace zásadně mění, výkon je doslova otřesný, jsou zde masivní propady FPS, jak můžete vidět na krátkém videu výše. Jednoduše nestačí 30~40W pro CPU a 40W pro GPU. Zkusil jsem přepnout na napájecí režim Extreme Performance a výkon se zlepšil pouze lehce, TGP RTX 4070 poskočilo z 40W na 50W. I tak ale hra není moc dobře hratelná.

graph-9

 

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE: MSI Prestige 16 AI Studio - Intel Meteor Lake je tady!

Úterý, 23 Červenec 2024 - 18:53 | Karáš Svorka | Ano, proto dává větší smysl nižší konfigurace s...
Úterý, 23 Červenec 2024 - 10:33 | Tralalák | Díky. Prípadne ak nezabudnete tak to skúste aj...
Úterý, 23 Červenec 2024 - 09:23 | mixal 11 | Diki, kompilacne testy robi skoro len Phoronix...
Pondělí, 22 Červenec 2024 - 22:04 | lubo76 | Nejde ich otestovať? Pridadiť benchmarku poslené...
Pondělí, 22 Červenec 2024 - 21:52 | lubo76 | Tak či tak je napájací limit nezmysel. Druhá vec...
Pondělí, 22 Červenec 2024 - 21:44 | Karáš Svorka | Uvidím, zda nezapomenu, až se mi do rukou dostane...
Pondělí, 22 Červenec 2024 - 21:43 | Karáš Svorka | Na notebooku hraje spousta lidí, nějaké testy...
Pondělí, 22 Červenec 2024 - 21:42 | Karáš Svorka | Mobilní RTX 4070 má limit max 115W, ale v tomto...
Pondělí, 22 Červenec 2024 - 21:41 | Karáš Svorka | Já mám pocit, že pokud chcípnou velká a malá, tak...
Pondělí, 22 Červenec 2024 - 20:09 | peliculiar | Papírový výkon může zaujmout. :-)

Zobrazit diskusi