RECENZE: Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB
Kapitoly článků
BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.
BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.
BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.
Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a tak pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já. To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.
Test měřím za pomoci CapFrameX a na screenshotech můžete vidět velmi důležité údaje, jakými jsou frame times, v grafech pak můžete vidět průměrné FPS, 1% minima a 0,1% minima.
První test je nejméně náročný, odehrává se na relativně malé mapě Automation a máme zde pouze jedno vozidlo, ETK 800 v konfiguraci Driving Experience, tento vůz má třílitrový benzínový šestiválec s turbem a ECU přepínám do režimu ttSport, jinak nedělám žádné změny. Kamera je nastavena z interiéru a mám rozsvícená pouze denní světla. Auto odjede něco přes tři kola a pak se vybourá a tím test končí. Jeden běh zabere přibližně osm minut času, takže grafická karta má dostatek času na to, aby se zahřála. Jak tento test vypadá můžete vidět na videu výše, video jsem nahrál na jiné testovací sestavě a na vysoké detaily.
Testuji ve třech rozlišeních, jelikož mi přijde, že trochu výkonnější grafiky BeamNG utáhnout i na vyšší rozlišení, trpět budou hlavně karty s málo VRAM, v pozdějších scénářích si hra řekne klidně o 7GB+ VRAM a více jak 16GB RAM bez problémů. BeamNG jsem začal testovat relativně nedávno a proto nemám otestovaných dostatek karet, zatím jen pár.
Nejprve testuji s presetem High, SMAA je zapnuté a nic neměním, jedná se tak o opravdu standardní High nastavení.
Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB nepodává příliš přesdvědčivý výkon, opět jsem narazil na podivný problém, kdy se grafické jádro podtaktovává někam k 1,2GHz a na frekvence blízko k 2,5GHz boostuje jen někdy.
V rozlišení 2560x1440 se Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB posouvá na druhou pozici a to za starší GTX 1080 Ti. Opět se projevil problém s podtaktováváním GPU.
V rozlišení 3840x2160 zůstává Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB na druhé výkonnostní příčce.
Dále jsem zkusil preset Ultra, který některé detaily lehce přifoukne. Tato volba je údajně experimentální a hra je díky tomu graficky náročnější.
V rozlišení 1920x1200 si Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB opět nevede zrovna nejlépe a podivný problém s podtaktováváním GPU přetrvává.
Podobná situace je i v 2560x1440 rozlišení.
Ve 4K rozlišení je na tom RX 6750 XT překvapivě nejlépe, přestože hra v tomto režimu rozhodně více jak 8GB VRAM nevyužije.