RECENZE: Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB
Kapitoly článků
BeamNG drive, tato hra může být vnímána i jako simulátor a má kolem sebe rostoucí komunitu moderů a hráčů. Hra je skvělá v tom, že poskytuje celkem realistické chování vozidel a má fyziku v reálném čase, různé komponenty automobilů tak mohou reagovat na poškození, opotřebení a tak podobně.
BeamNG drive hraju relativně rád, ale hra samotná má mnoho možností, někdo preferuje si jen tak závodit, někdo shazuje vozy ze skály, někdo si jezdí mezi AI řízenými auty a někdo si zase vyrábí dynamické honičky. A pak je tu i multiplayer, možností je prostě mnoho. BeamNG drive nabízí jednoduše mnoho a mnoho báječných, šílených hovadin.
BeamNG drive navíc skvěle škáluje a za jistých okolností spotřebuje hodně CPU, RAM i výkonu GPU, vše je o nastavení. Každé vozidlo, které ovládá AI totiž vyrobí v systému nový proces, pro opravdu plynulé hraní je tak vhodný alespoň šestijádrový procesor AMD Ryzen 5 5600X, nebo ještě lepší. Osobně doporučuji alespoň 16GB RAM a nějakou slušnou grafickou kartu.
Jelikož jsem chtěl udělat replikovatelný benchmark, musel jsem vymyslet nějaké trasy. BeamNG drive má funkci, která se jmenuje AI Script Manager, zde je možné nahrát nějakým vozem trasu a ta pak jde přehrát. Vtip je v tom, že tato trasa nikdy není "přehrána" 1:1, ale hra prostě předhodí počítačem řízenému autu trasu, kterou má odjet a AI tuto trasu odjede podle svých schopností a ne tak, jak jsem ji zajel já. To má tu výhodu, že každé takové auto vytěžuje extra procesor a jejich rostoucí počet může počítač pozlobit. Nevýhodou pak je to, že při nekonzistentní snímkové frekvenci nemusí jet auta zcela přesně a stávají se pak různé bouračky, posuny a tak podobně. Hlavně u testů s více vozy není zaručeno, že test dopadne vždy stejně, musel jsem tak strávit mnoho hodin laděním nahrávek, aby vozidla jezdila konzistentně.
Test měřím za pomoci CapFrameX a na screenshotech můžete vidět velmi důležité údaje, jakými jsou frame times, v grafech pak můžete vidět průměrné FPS, 1% minima a 0,1% minima.
Tento druhý test je o něco málo náročnější, než první test, tentokrát zde jedou celkem čtyři automobily. Spolehlivě tím lze přizabít starší čtyřjádrový procesor. Test se odehrává na mapě Small Island (USA). Celkem tři policejní vozy pronásledují francouzský crossover Cherrier FCV v konfiguraci Tograc 150dQ. Pronásledované červené vozidlo má dvoulitrový vznětový čtyřválcový motor s turbodmychadlem a pohon na všechna kola, na vozidle pouze přepnu ECU do režimu Offroad a zapnu denní svícení. Policejní vozidla jsou celkem tři, první je také Cherrier FCV v Tograc crossover konfiguraci, ale jedná se o policejní italskou verzi se stejným motorem, ECU nastavuji do režimu Sport.
Další policejní vůz se jmenuje Ibishu Hopper v policejní variantě Park Ranger, podobnost s Jeepem je čistě náhodná. Vozidlo má náhon na všechna kola, zámky obou diferenciálů a pohání ho relativně anemický čtyřválcový dva a půl litrový benzínový agregát. A protože je vozidlo z USA, má samozřejmě karburátor, protože Amerika. Na tomto voze zapnu denní svícení a policejní sirény, na mapě je toto vozidlo občas problematické, někdy má tendenci rozbít se v tunelu a tím pak zablokuje všechna ostatní auta. Pokud toto nastane, celý test restartuji.
Poslední policejní vůz je větší vozítko jménem Gavril Roamer ve variantě Sheriff, podobně jako Hopper má k dispozici pohon všech kol, ale značně výkonnější motor a to sice benzínový 5,5 litrový vidlicový osmiválec, překvapivě nemá karburátor. Vozilu opět rozsvítím světla a sirény, většinou dojede až do konce, ale se zpožděním.
Všechny tři policejní vozy pronásledují červené vozidlo, které téměř dvakrát objede celý ostrov, než se vydá na prašnou cestu směrem k jedinému kopci na mapě, ten vyjede, objede a poté se rozhodne spáchat samovraždu. Policejní vozy se snaží tento červený Tograc pronásledovat, nicméně ne vždy dorazí na konec všechny tři. Kameru nastavuji externí, což mění podmínky testu a přidává to na grafické náročnosti. Tento test zabere nějakých osm minut, tedy samotná projížďka všech vozidel, nastavování scény do toho nepočítám. Pokud Vám přijde, že se policie drží opodál, je to správně, pokud jsou příliš blízko, téměř vždy docházelo ke kolizím a následné hromadné nehodě, proto se policie drží opodál a oba americké vozy jedou schválně trochu jinou trasou. Jak scéna vypadá můžete vidět na videu níže.
Testuji ve třech rozlišeních, jelikož mi přijde, že trochu výkonnější grafiky BeamNG utáhnout i na vyšší rozlišení, trpět budou hlavně karty s málo VRAM, v pozdějších scénářích si hra řekne klidně o 7GB+ VRAM a více jak 16GB RAM bez problémů. BeamNG jsem začal testovat relativně nedávno a proto nemám otestovaných dostatek karet, zatím jen pár.
Nejprve testuji s presetem High, SMAA je zapnuté a nic neměním, jedná se tak o opravdu standardní High nastavení.
V rozlišení 1920x1200 můžeme vidět podobný výkon jako u předchozí sady testů, tři vozy navíc a nějaké houkačky většinu grafik příliš nerozhází. Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB se zde posouvá na nejnižší příčku, GPU se opět prapodivně podtaktovává a tím pádem degraduje výkon.
V rozlišení 2560x1440 se situace trochu lepší a RTX 6750 XT je tak rychlejší, než RX 5700 XT.
ve 4K rozlišení se Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB drží na podobném místě jako v 1440p rozlišení.
Dále jsem zkusil preset Ultra, který některé detaily lehce přifoukne. Tato volba je údajně experimentální a hra je díky tomu graficky náročnější.
V rozlišení 1920x1200 je na tom Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB opět nepříliš dobře.
V rozlišení 2560x1440 je zachován podobný stav, Sapphire NITRO+ Radeon RX 6750 XT 12GB podává opět nepříliš přesvědčivý výkon.
Ve 4K rozlišení získává RX 6750 XT "druhou mízu" a podává značně lepší výkon, než v nižších rozlišeních.