Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Speccy2010: pořádné moderní retro (recenze)

Naposledy jsem si kupoval zcela nový počítač na jaře roku 2005. Od té doby jsem si vždy vystačil s něčím z druhé ruky. Až letos na podzim jsem vzal úspory a koupil si úplně nový ... klon ZX Spectra.

Kapitoly článků

3.  Uživatelské zkušenosti, test

Pokud po zasunutí napájecího adaptéru uvidíte hned červenou bootovací obrazovku s číslem verze, máte vyhráno. Já odmítl předpřipravenou SD kartu s tím, že dřív nastane konec světa, než si já do Spectra dám něco s nápisem 16 GB a když jsem tak doma zkoušel jednu starou SD kartu za druhou a deska nechtěla bootovat, nadával jsem hlavně sám sobě. Nakonec se počítač dohodl s jedním dvougigabajtovým Kingstonem a já byl po chvíli uvítán příjemnou a milou obrazovkou Sinclair BASICu.

Pokud vás po připojení k napájení neuvítá nic, jsou tu v zásadě dvě možnosti: také máte problém s kartou, pak je řešením sehnat si jinou, nebo počítač posílá obraz na jiný výstup. Tady je řešení jednoduché: klávesové kombinace ALT-1 až ALT-5 přepínají postupně kompozitní, S-Video, VGA@50Hz, VGA@60Hz a VGA@75Hz. Syslím si pro podobné počítače letité 15" LCD s rozlišením 1024x768 schopné jet minimálně ve dvou posledních jmenovaných režimech a po několika manuálních i automatických korekcích obrazu jsem dosáhl něčeho, na co se dá dlouhodobě příjemně koukat.

Fundamentální pro používání počítače jsou klávesy F9 - konfigurace a F12 - integrovaný souborový manažer. Obě obrazovky sice jedou v rozlišení ZX Spectra, ale nenechte se zmást, jedná se o součást firmware běžící na osazeném ARMu.

V konfigurační obrazovce lze nastavit vše, co vás jen může napadnout. Model ZX Spectra, připojený diskový řadič, režim zvuku, chování joysticků, atd. Je to skoro jako v libovolném emulátoru na běžném stolním počítači, jen tady si nevybíráte, co se bude emulovat, ale jaká konfigurace FPGA se použije, tj. softwarově si sestavujete hardware, který budete používat. Kdysi by mi to přišlo jako svatokrádež a velezrada, protože Z80 má být čtyřicetinožičkový čip na desce a ne nějaké pošahané rovnice, leč člověk s věkem moudří a je to asi dobře. Kdyby totiž nezmoudřel, musel by navěky trápit pravidelným používáním historické, třicet let staré stroje místo malé lehké krabičky, jejíž funkce se navíc může měnit dle aktuálních požadavků.

Souborový manažer je nezbytností pro použití počítače v režimech s virtuálními disketovými jednotkami, tedy v režimu BetaDisk a MB-02. Lze pomocí něj nejen vkládat obrazy disket do mechanik, ale i vytvářet nové a formátovat je. Dále umí základní souborové operace s libovolnými soubory na SD kartě: kopírování, přesun, mazání, zobrazování jejich obsahu atd. Třešničkou na dortu je možnost přijímání souborů z jiného počítače přes virtuální sérový port na debugovacím USB-B konektoru prostřednictvím protokolu XModem. To se už  na první pohled jeví jako skvělé pro cross-platformní psaní kódu, kdy si vše editujete ve vašem oblíbeném editoru, assemblujete vaším oblíbeným crossassemblerem a jedním řádkem na konci Makefile vše pošlete k otestování do Speccy 2010. Například u MB-02, které je podporováno v jediném emulátoru pro MS-DOS je to určitě pohodlnější, než startovat DOSBox, v něm RealSpec a teprve v něm zkoušet výsledek své snahy.

Pro vývoj je zajímavý i integrovaný debugger, který jsem zatím nezmiňoval, ale sídlí na klávesové kombinaci ALT-F12. Zatím se jedná v podstatě jen o jednoduchý nástroj k procházení a modifikaci paměti při zastavené mběhu procesoru, nicméně je pohodlné dělat dělat tyhle základní operace a nemuset u toho řešit, jak poskládat do paměti debugger nativní, váš kód a čekat, kdy to celé spadne. Zrovna debugger ale nejspíše už v příští verzi firmware projde celkem zásadními úpravami, takže více se o něm rozepisovat nebudu.

Nebyla by to jistě ta správná recenze, kdyby nedošlo i na nějaký benchmark. V konfigurační obrazovce lze totiž měnit takt procesoru od původního až po osminásobek. Turbo režimy mají opět původ v post-sovětském prostoru, kde se v devadesátých letech klony Spectra  z důvodu  absence  čehokoliv jiného relativně běžně používaly i pro takové věci jako připojování k Internetu či Fidonetu a čtení mailu. U takových činností se hodí každý megahertz navíc, proto jich postupně pár desítek přibylo. Na měření rychlosti lze použít jednoduchý prográmek v BASICu, který hledá prvních 250 prvočísel:

10 LET W=250: DIM F(W):LET P=1:LET A=3
20 LET F(P)=A:LET P=P+1:IF P>W THEN STOP
30 LET A=A+2:LET X=1
40 LET S=A/F(X):IF S=INT(S) THEN GOTO 30
50 LET X=X+1:IF X>=P THEN GOTO 60
51 IF F(X)*F(X)<=A THEN GOTO 40
60 GOTO 20

A výsledky? S použitím BS-ROM 140 jsem naměřil tyto hodnoty:

Turbo: None77.6s
Turbo: x246.6s
Turbo: x428.0s
Turbo: x818.5s

Pokud tedy hledáte prvočísla pomocí BASICu a ZX Spectra, máte možnost rapidního navýšení rychlosti svých výpočtů. Pokud osmibity používáte ke hraní her, konzumaci produktů demoscény nebo snad dokonce k jejich tvorbě, asi vás spíše potěší korektní časování, díky němuž Speccy 2010 umí fungovat  tak, jako původní ZX Spectrum a ZX Spectrum 128, ne všechny klony to totiž umí.

Kapitoly článků
3.  Uživatelské zkušenosti, test

Martin "logout" Kukač

Většinu dne trávím tím, že přeměňuju kofein na kód. Když s tím skončím a ještě není čas jít spát, tak zbylý čas nerovnoměrně dělím mezi rodinu, sbírku počítačového harampádí, vysílání na volně přístupných pásmech a geocaching.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku RECENZE – Speccy2010, pořádné moderní retro

Úterý, 18 Prosinec 2018 - 14:50 | logout | Benchmark tam je, BASICový, ukazuje zrychlení...