Mindfactory: Ryzen 9 3900XT se prodává lépe než Core i9-10900K
AMD se na novou procesorovou architekturu teprve chystá, ale již letos reagovala na procesory Intel Comet Lake / Core ix-10000 vydáním refreshe „XT“, kdy u všeho všudy tří modelů přetaktovala boost o 100-200 MHz. Řada XT není ničím velkým a popravdě řečeno je těžko říct, zda by AMD vůbec pocítila na příjmech, pokud by ji nevydala. Rovnou prozradím, že sleva Ryzen 9 3900X, která následovala vydání Ryzen 9 3900XT, nijak nezvýšila prodeje. Zájemci by si procesor evidentně koupili tak jako tak. Pokud by tedy AMD ponechala cenu „X“ v původní výši a „XT“ vůbec nešla na trh, asi by po finanční stránce neregistrovala rozdíl.
Ryzeny XT jsou tak spíš marketingovou záležitostí, reakcí na Intel Comet Lake, která z technologického hlediska spočívá v celkem nezajímavém a nudném přetaktování boostu o 100-200 MHz.
Počet procesorů prodaný podle statistik německé Mindfactory
Jak ukazují výsledky retailových prodejů v Německu, tento „nudný“ o 100 MHz přetaktovaný Ryzen 9 3900XT oslovil více zákazníků, než zbrusu nové desetijádro od Intelu, až 5,3GHz herní špička, Core i9-10900K. Ryzenů se prodal prakticky dvojnásobek. Rovněž mainstreamový Ryzen 5 3600XT se prodává lépe než nové Core i5-10600K. Pouze s Ryzen 7 3800XT se AMD nepodařilo oslovit tolik zákazníků, jako Intelu s Core i7-10700K, které s přehledem vede. Je to trochu paradoxní, protože právě Ryzen 7 3800XT posunul ze všech tří modelů takty nejvíce, na druhou stranu je situace pochopitelná, neboť samotný Ryzen 7 3800X nebyl v rámci nabídky AMD bestseller a stál ve stínu úsporného (65W) Ryzen 7 3700X.
Hodnota (cena) procesorů prodaných podle statistik Mindfactory
Ze statistik lze rovněž vykoukat, že tzv. back to school period, volně přeloženo předškolní sezóna, v retail desktopu již několik let neexistuje. Prodeje v srpnu a přilehlých týdnech, které bývaly jednou z nejsilnějších sezón roku, jsou nyní nejslabší (s výjimkou února). To je z valné části způsobeno faktem, že na školní použití preferují zákazníci spíše notebooky a dále tím, že menšina, která nakupuje desktopy, zřejmě sáhne po hotové sestavě (OEM segment). AMD, která prodává převážně v retailu, tak vynecháním back to school period nepřichází prakticky o žádné prodeje.