Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Ryzen 9 9950X v Blenderu překonává Core i9-14900K o 31-34 %

Těšíme se.

Když jsou stejné takty, spotřeba, počet jader, výrobní proces 4nm je mírné vylepšení 5nm.
Takže IPC opravdu 16%?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V aplikacích v průměru víc ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, opravdu 16 % v průměru různých PC zátěží oproti Zen 4. 23 % u Blenderu je nadprůměr, v jiných aplikacích (např. handbrake, kracken) zase může být nárůst nižší než oněch průměrných 16 %.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kódování videa jde paralelizovat hůř než render (tj. výkon neroste lineárně).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Hodně může dělat AVX-512, jelikož je to implementované v plné 512-bit délce a na 2x256-bit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Cokoli překonává 14900k, i Ryzen 5600.
Protože 14900k nezřídka nedokončí test.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Nečekal bych, že se toho dožiju. Ve Windows 98 jsem se naučil automaticky mačkat Ctrl+S, ale je to fakt příjemný, když počítač dělá zadané úkoly i několik dní v kuse a nezamrzne. A to i můj retro PC.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ke všem takovýmto údajům je třeba podotknout, že výkony na Intelech byly měřeny v nepoužitelném a dnes už nepoužívaném režimu. Skutečné jsou o dost nižší.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Tak dluhodobý test už nebude 20 minut ale půl roku :-D

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Blender využívá AVX-512 - test tedy hlavně ukazuje vylepšení implementace AVX oproti Zen 4, u které se očekává vyznamné zlepšení. V jiných aplikacích může být náskok Zen 5 před Zen 4 nižší.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To nic nemění na tom, že je to síla. A nemyslím si, že je Intel schopen na to reagovat, na tohle imho nebude stačit ani Arrow, takže prvenství zpět nezískají. Ale víc bych se bál těch 192core EPYCů, to je pro Intel o hodně větší prů*er.

+1
+9
-1
Je komentář přínosný?

Uvidíme, co ty nové Atomy, podle mě to zatím prohrané není. I kdyby byla energetická efektivita jader Intelu horší, hodně jim pomůže 3nm proces TSMC. Větší problém vidím v nevyřešené situaci se stabilitou Raptor Lake a tříměsíčním náskoku Zen 5 před Arrow Lake. Jakmile bude Zen 5 na trhu, nebude v high-endu a mainstreamu důvod ke koupi Intelu, který v tu chvíli bude pozadu ve všech představitelných metrikách (výkon, spotřeba, energetická efektivita, stabilita…).

V serverech by jim Atomy mohly pomoct taky. 144jádrový Sierra Forest nedopadl v prvních testech nijak tragicky a pokud dokážou dostat na trh 288jádrovou verzi, tak by to mohlo pokles tržního podílu zpomalit nebo zastavit.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

no-Xi sam tomu neveris..., ty vosekane atomy se proste nemuzou rovnat c jadrum AMD.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Stačí dostatečně kvalitně a specificky vypsat soutěž :)

A Intel je značka, AMD = podivné chyby.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Asi už nějakou dobu neplatí, že dobrý produkt "se prodává sám/nepotřebuje reklamu".
Trh je pokřivený a odnáší to zákazníci. I dnes, když na našem IT oddělení řeknu, že nechápu proč všude cpeme Intel, tak na mě koukají skrz prsty, nebo odpoví, že prostě matka vybrala pro lízování pouze samé modely s Intelem.
A přitom se na výpočtové servery a stanice snaží dostat co nejvýkonnější HW za co nejmíň fufní. Prostě mi to hlava nebere.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Jestli to Davide nebude i tim "zbytecnym" SMT...
:)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Každý Blenderista je jistě a SMT rád. Každý běžný smrtelník by si 100% vystačil i s 16jádrem bez SMT.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

A 640 kB RAM staci kazdemu.
Tyhle uvahy o "beznych smrtelnicich" jsou smesne. A to obzvlast v IT.

+1
+8
-1
Je komentář přínosný?

Moderní je, že běžnému smrtelníkovi stačí mobil a pak jeden starý počítač v rodině :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Rekni to vsem tem, co delaji sw video encoding ..
:)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Proto se bezne pouzivaji hw encodery, ktere ve finale maji i levne mobily.

Zase malokdo se zivi encodingem videa. Pro velkou filmovou produkci je tu pár firem co maji na to superpocitace, ktere film pocitaji klidne mesice, nebo jsou tu sluzby jako youtube, ktere pouzivaji vlastni hw. Spise se zivi zpracovanim videa - strihem, coz znamena dlouhe hodiny, dny ci tydny prace a vysledny encode i kdyby sw je irelevantni, nez se to spocita tak si dáš pauzu nebo děláš něco jiného.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

..ty fakt radeji neodepisuj. Tvoje moudra jsou dobra tak maximalne na zive.cz a nebo jako recenze na alza,cz Jirko z Kladna..

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Jaký je zastoupení okamžitého/finálního rendingu via CPU a GPU v Blenderu pro typického uživatele?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro Intel jsou průser i výběhové Zen2 EPYCy Rome.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Stejně by si, Martes, mohl napsat obráceně, že test hlavně ukazuje zhoršení implementace AVX na Intelu ;-)

Nicméně, zajímalo by mě, jak moc by pomohla implementace AVX10 v software. Co jsem slyšel, tak si programátoři na AVX-512 "čvachtají" hlavně ty instrukce - málokdy potřebují tak široké vektory. Akorát že když tolik let trvalo, než programátoři začali implementovat AVX-512, tak tohle bude trvat roky. Možná se na to úplně vykašlají, protože lidi, co to zajímá, (retail) a servery mají AVX-512, tak proč řešit OEM, kde půlka lidí má daný počítač "za trest" a druhá tomu jen nerozumí. A mezitím doufají, že se Intel pochlapí a implementuje plné AVX i na "malých" jádrech. Ty problémy se životností navíc zamávají i tím OEM trhem. I kdyby jen tím, že ty zmračené Intely prostě umřou.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

nechapem, preco meriame tie intely stale odomknute, alebo zamknute na 250W, ked uz davno maju byt oficialne zamknute na 180W. Takze prosim test 14900k na 180W max, a potom sa uvidi, o kolko % prekonava kto koho. Vdaka.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Intel se v červnu opět vrátil k doporučování 253W PL2:

https://diit.cz/clanek/intel-vydava-nove-biosy-resi-napajeci-profily-etv...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

A proto se ty procesory jebou a jebou, intel ukazkove kali na pristup...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problém není v taktech nebo spotřebě, ale nejspíš v návrhu čipu. Vypadá to, že ve vyšší zátěži ty procesory odcházejí jen malinko rychleji.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Praveze problem je v agresivne nastavenych taktech, brutalni neomezene spotrebe a nasledne v hromade generovaneho odpadniho tepla, kdyz k tomu jeste pripoctu prohybajici se procesor a ktovi jakou kvalitu pouzite pajky, vysledek je na svete...

Co takove Sapphire Rapids a jejich refresh a nebo Emerald Raphids v podobe Xeonu vychazejici z rovnez totozneho vyrobniho intel procesu + architektury? Ty se jako nejebou vubec???

A Meteor Lake nic?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Když se to děje i v serverech, kde jedou na efektivních taktech výkon/spotřeba, jsou kvalitně chlazené a zátěž je výrazně více kontinuální?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

"nejspíš v návrhu čipu."
Jaký je rozdíl mezi AL 12.gen a Raptor 13.gen?
Já jsem našel jen TVB (thermal velocity boost)

Osobně předpokládám, že problém je v 10nm/intel 7 procesu. Ten se opravdu nepovedl od samého začátku. Přitom to je Patovo dítě.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Odcházejí čipy s větší L2 cache a vyšším počtem Atomů (=pravý Raptor Lake).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hezký výsledek. Na druhou stranu v Blenderu asi nikdo v praxi nerenderuje CPU rendererem, takže to je de facto syntetický benchmark...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi jako Cinebench. Od toho ale syntetické benchmarky máme (pro srovnání). Dnešní procesory jsou už tolikajádrové, že výkon např. v kódování (jednoho) videa už není tolik směrodatný (neškáluje, některé kodeky/enkodéry mají dokonce limit na počet vláken). Podobně máme třeba výkon v kompilaci programátorských projektů, ale i když ty škálují dobře, pro plebs je to méně zajímavé než ten render.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Mám takový dojem, že 16 jader Zen5 udělá práci rychleji, než 2 CU na iGPU.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Já si pamatuju v prvopočátcích, že Core 2 Duo měl stejný výkon jako GeForce integrovaná v chipsetu (sdílená VRAM). Tj. v OpenCL iGPU přidala výkon na dvojnásobek. To byla doba, kdy Apple vytvořil OpenCL a prezentoval ho. Podobně AMD ze začátku marketovalo své APU jako dvojnásobek počet jader, ale půlka z nich byly iGPU (předpokládám, že to odpovídalo i výkonově).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je o čem je řeč. Třeba enkodování videa v 5k do h265 zvládne integrovaná grafika v 11 generaci úsporné verze i5 rychlostí 31 fps (+- uplně stejně rychle jako na A380), to samé ale SW mi ani 16/32 jádro nedá ani ve zlomku té rychlosti... Jedině co je problematické, je zajištění stejné kvality pro srovnání, protože max kvalita na cpu je lepší než max kvalita na GPU.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono neni problematicka ani tak "MAX" kvalita, tu nahodis vysokym bitratem i na tom HW encoderu toho GPU. Problem je kvalita pri stejnem a hlavne v nizsich bitratech (treba 2,3,5,..Mb), kde drive HW encodery byly na tom dost spatne a myslim, ze budou na tom stale o poznani hur.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Držím si starou TV, protože umí 3D, a ta umí jen h264. Dřív, když Handbrake nepodporoval AMD VCE, tak jsem kódoval přes CPU - a abych nečekal, dal jsem posuvník šoupátka "Quality - Performance" na co nejrychlejší překódování. Takže jak píšeš, kvalita plná, ale soubor zabíral třeba 4x tolik. Což nebyl problém, LAN bitrate přenesl bez potíží a soubor jsem po čase mohl smazat - zůstal mi malý originál.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Používím 20Mb/s na 5400x2700 pro 1920x1080 to odpovídá 2,8Mb/s a výsledky jsou už tak dobré, že je to použitelné na 3d vr (kde se díváš přes čočky) bez viditelného rozdílu. Některé grafiky to zvládají lépe a některé hůře, ale nejlépe na tom zatím je intel a to včetně té integrované hrafiky a pro takovýto bitrate dává těch 31 fps... Pokud bych chtěl opravdu placebo kvalitu tak mi nezbude než jít do sw ale musel bych počítat s tím, že to co mi uděla HW encoder v řádu minut až jednotek hodin mi i ten extra výkonny precossor a SW encoder bude dělat i několik dní...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.