Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Ryzen 9 9950X3D ve Factorio: o >50 % rychlejší než Ryzen 9 7950X3D?

>Teoreticky však připadá v úvahu i jiná možnost. Pokud již V-cache není drobným křemíkovým
>plátkem, ale větší podložkou, v principu nic nebrání použití jedné větší společné podložky, na
>které byla umístěna obě jádra. Výhodou by byla jedna společná cache, ke které by mohly
>přistupovat oba čiplety, takže by data nemusela být 2× zkopírována ve dvou samostatných
>cache.

dvojbránová/multibránová V-cache by bola riešením

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Skvôr mam pocit že tej V-cache sa pod čipom skryva viac, tomu by odpovedala 2x väčšia plocha V-cache.
Za dalšie takty CPU ked v hrach po OC dokaže bežať so spotrebou 105W na 6,9GHz? Ani by som sa nečudoval keby 9950X3D bežala na všetkych jadrach 5,8GHz

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Akoze, je fajn sa zamyslat.. :) Ale vazne si myslis, ze si prave vynasiel nieco, na co v AMD nedokazali prist za posledne roky? :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

AMD v tomto má prax od prelomu rokov 2006/7, keď začali vyvíjať Fiji

GPU Fiji: 596 mm², interposer: 1011 mm² a 8,5 roku práce navrch
18. 6. 2015
https://diit.cz/clanek/amd-fiji-rozmery-jadra

Ale sám viem, že, ak človek pôsobí v nejakej oblasti dlho, tak má tunelové videnie a nevníma zmeny, a tak mu musí pomôcť "otvoriť oči" niekto s krátkou pracou v danej podoblasti

Ja mám článok z rokov 2010/11, ktorý ukázal na problém s časovom determinizme CPU architektúry x86 a recenzenti nakoniec objavili využitie toho návrhu na objavenie chýb Spectre a Metldown a teda celej novej kategórie chýb na prelome rokov 2016/17. A techniky zo Spectre sa v rokoch 2023/24 použili v kompilátoroch na zvýšenie výkonu o 40-600%, podľa typu úlohy a tak isto

A mnou navrhnutá vec sa objavila v MI300A
https://ir.amd.com/news-events/press-releases/detail/1136/amd-expands-le...
https://diit.cz/clanek/vypocetni-apu-instinct-mi300a-dosahuje-az-4x-vyss...
https://top500.org/lists/top500/2024/11/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Co jsi navrhl? A dostals za to zaplaceno?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Urobil som screenshot tej podložky:
https://ctrlv.sk/h69H
Asi z toho nezistíme viac.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak akorát to, že podle toho obrázku to vypadá, že V-cache má rozměr chipletu. A vzhledem k tomu, že tak či onak je to jenom ilustrační render, tak víme stejné kulové, jako před tím..
Podle mého názoru je jednodušší pouzdřit jednotlivé čiplety, tudíž mít separátní v-cache pod každým čipletem, než pro variantu 2 čipletů pouzdřit nově 2 čiplety na jeden velký plátek cache. I kvůli tomu, že pokud se něco nepovede, tak ze 2 samostatných čipletů je jeden plnohodnotný a druhý spadně třeba do nižší řady, nebo je zničený. V případě 2 spojených čipletů na jedné cache je to asi horší, muselo by se to nějak řezat, nebo zahodit celé, nebo vymyslet další produktovou řadu pro tento "užší výběr".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

„A vzhledem k tomu, že tak či onak je to jenom ilustrační render, tak víme stejné kulové, jako před tím..“

Už to bylo reálně rozebrané.

https://www.bilibili.com/video/BV1dKDjY6EDS/

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Asi by sa to stale dalo predat ako 9950X bez 3D cache, pokial aspon prechody smerom do sveta ostanu plne funkcne.

Ale je tam iny problem: znamenalo by to vyrobu dvoch druhov kremiku pre cache. Z toho ten druhy by nasiel uplatnenie iba v jednom procesore (to by bolo drahe, lebo to bude zjavne este viac niche produkt ako V-cache 6/8-jadro). Zaroven pokial viem, viaccipletove Epycy uz 3D cache maju, nie? A tam je kazdy ciplet olepeny vlastnou cache.

Cize si myslim, ze unifikovana (akymkolvek sposobom) cache sa konat nebude.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

>> Cize si myslim, ze unifikovana (akymkolvek sposobom) cache sa konat nebude.
Pro Zen5 (x3d) spíš ne.
Pro Zen5 (x3d) refresh .. uvidíme. Ale spíš ne.

PS: Po internetech se šeptá o Engineering sample se 192 MB L3$. Jestli se dostane i na pulty je špíš .. "Obchodní rozhodnutí".

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To stále může být stávající řešení, ale se dvěma samostatnými L3 +64MB. U Epyc-X se také L3 sčítají za všechny chiplety dohromady.

Jestli se nepletu, tak chiplety dvoučipletových Ryzenů jsou připojeny k IOD poloviční šíří IF proti jednochipletovým Ryzenům. Možná i při dvou samostatných L3 cache se context instrukční/datový v obou V-cache prakticky vyrovná (nebo je naopak při běhu vláken disjunktní ~ sčítání velikostí L3), takže případné schedulerem intenzivně migrující vlákna mezi chiplety naleznou v druhé L3 obsahem skoro "domácí hřiště" a míra cache-hit-ratio je možná srovnatelná s během vláken nad jedním chipletem/L3. Náklady na udržení cache-coherency budou asi relativně zanedbatelnými proti přínosum více core pro obsluhu vláken.

Popravdě mi řešení se dvěma V-cache na obou chipletech dává vcelku smysl, zvlášť v současnosti kdy dole umístěná V-cache již nezhoršuje odvod tepla ve srovníní předchozími X3D generacemi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Au, takáto podpásovka voči intelu? To sa nerobí. Ja som si myslel, že rana z milosti bol 9800X3D, ale vidím, že ešte príde rana istoty.

+1
+10
-1
Je komentář přínosný?

K tomu grafu, osa by měla být spíše pojmenovaná UPS, protože to je to, co se ve Factoriu měří, Update Per Second.
Jinak zajímavý výsledek, dost překvapující. Factorio není moc závislé na počtu vláken, ale hlavně na latenci cache/pamětí a pak propustnosti, takže si nedovedu představit, jak by druhé CCD s cache mohl takto zvednout výkon, když na to bohatě stačí jen jedno.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Já myslím, že Factorio je v interním seznamu real-life testů v AMD. Nějaký seznam a váhy, pak vedení rozhodne o rentabilnosti variant, co poslou na trh.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Otázka je, proč se testuje FPS ve hře, která má natvrdo zafixované FPS na 60 a dokud nepostavíte megazákladnu, tak se na této hodnotě drží i na naprosté šunce...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

viz. předchozí příspěvek ...

>> osa by měla být spíše pojmenovaná UPS, protože to je to, co se ve Factoriu měří, Update Per Second.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

No ale i UPS je ve Factoriu natvrdo zafixovaný na 60.Zvýšit jde pomoci cheat modu - efektivně se tím urychlí čas.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S přihlédnutím k vašemu druhému příspěvku (FPS/UPS) bych odpověděl, "třeba proto, že to dobře ilustruje potenciál toho CPU ve specifických úkonech...", což je, myslím, podstatou toho článku.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Podobný případ může být například výkon 9800X3D a 285K (ta byla patrně mírně znevýhodněna paměťmi 6000MHz) v Microsoft Flight Simulatoru. Rozdíl FPS činil skoro 50%. Přičemž RTX 4090 byla vytížena pouze ze 73%(49%). Bottleneckem byly o CPU v rozdílné míře.
https://youtu.be/QaKb4Uzmn88?t=207

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Skôr to bude tak, že No-X z verejnej databázy Factoria zobral hodnotu 75th Percentile "flame_Sla 10k - 10x1000spm Belt Module" pre rôzne CPU a z toho urobil tabuľku. A v samotnej databáze Factoria sú to hodnoty UPS.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kouzlo chipletů je v univerzálnosti.
Takže Ryzen 9 9950X3D dostane stejné řešení jako EPYC a Threadripper.
Takže budu velice překvapen když to bude něco jiného než 2 × 9800X3D.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Ten nový i9 ultra kripl od Intelu dopadl ještě hůř, než jsem čekal. 194 ups je skoro stejně jako má i3 12100 (189 ups).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

čili na 99% je změřenej výsleden na i9 blbě. Nebo to měří na jiný mapě/verzi aplikace.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jak prohlásil jistý pan P* od Intelů: "Naše nové procesory jsou optimalizované."
Zapomenul říct k jakému použití.

https://www.techpowerup.com/328636/intel-working-on-fixing-arrow-lake-ga...

* Robert Hallock, VP and general manager of client AI and technical marketing

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No určitě mají co zlepšovat.
Objevili se testy kdy vypínání jader přineslo výkon.
Takže zase nějaká obezlička co bude parkovat jádra podle aplikace.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Díky jednomu renomovanému výrobci jsem získal alergii na zvěsti, prognózy, odhady a data vydání produktů.
Jděte s tím už do zadele a ozvěte se až to bude hotový. Děkuji:-)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To by vycházely články ve vlnách.
Týden horečnaté aktivity a pak 3 měsíce, půl roku, rok, dva ... ticho.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Navíc 7950X3D považuji za hybrid a detaily nástupce se neví. Díky pomalejší komunikaci mezi čiplety je pro hraní nejlepší používat CPU s 1CCD aby byla zaručena konzistentní rychlost. Takže tento článek je slátanina spekulací a 16ti jader které na hraní nemají smysl.
Zbytečný článek na úrovni časopisu Hrom.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Kde je řečeno, že 9950X3D má využití jen pro hry? Tyto dvouchipletové CPU většinou volí ti co mají pro jejich 16 jader dost práce. Výsledek ve Factorio byl údajně dosažen při osazení 256GB@6000MHz DDR5 což je pozitivní zprávou samo o sobě.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Off Topic:
Koho ještě zajímá porovnání ICP Zen4 (x3d) vs Zen5 (x3d), třeba ve hrách, ..

https://www.computerbase.de/artikel/prozessoren/amd-ryzen-9000x3d-7000x3...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

9800X3D vs 7800X3D
Escape from Tarkov, mapa Streets (online):
1080p avg +37% min +42%
1440p avg +33% min +41%
4K avg +30% min +41%
https://www.youtube.com/watch?v=nDXE05RnepI

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.