Ryzen 9 9950X3D ve Factorio: o >50 % rychlejší než Ryzen 9 7950X3D?
Osmijádrový Ryzen 7 9800X3D byl vydán, ale v přípravě jsou ještě šestnáctijádrový Ryzen 9 9950X3D a dvanáctijádrový Ryzen 9 9900X3D. Podle některých zdrojů i šestijádrový Ryzen 5 9600X3D, ale ten zatím pomiňme. Právě šestnáctijádrový Ryzen 9 9950X3D se objevil v databázi výkonnostních výsledků hry Factorio.
Factorio je hra o budování a vytváření automatizovaných továren k výrobě předmětů vzrůstající složitosti v nekonečné 2D světě. Při navrhování Vaší továrny použijte představivost, kombinujte jednoduché prvky do důmyslných struktur a nakonec ji ochraňujte před tvory, kteří Vás opravdu… --- Steam |
Překvapivé na tom jsou dvě skutečnosti. První je, že zatímco s minulou generací dvoučipletové řešení hře Factorio příliš nesedělo a Ryzen 9 7950X3D byl v této hře pomalejší než jednočipletový Ryzen 7 7800X3D, u Ryzen 9 9950X3D je situace opačná. Šestnáctijádrová novinka chystaná na začátek příštího roku totiž překonává osmijádrový Ryzen 7 9800X3D. To však není jediné překvapení, druhou skutečností je samotný výkonnostní posun. Ten dosahuje výkonu o 53 % vyššího než stávající Ryzen 9 7950X3D a o 18% nad krátce vydaným Ryzen 7 9800X3D.
Tím se vracíme ke starším zvěstem, že dvoučipletový Zen 5 X3D přinese ještě nějaké vylepšení nad rámec jednočipletového řešení. Dosud sice nejsou k dispozici žádné nové informace, takže zvěsti zůstávají zvěstmi, nicméně výsledek z Factorio naznačuje, že by na tom mohlo něco být.
V-cache 2. generace (AMD)
Vraťme se na chvíli k oficiálním informacím. AMD zveřejnila schéma, které je zobrazeno na úvodu, případně (s popisky) na slajdu výše. Zatímco původní V-cache ležela na střední části procesorového čipletu a její okolí bylo vyplněno jen křemíkovými podložkami, nová V-cache (2. generace) je nejen že umístěna pod procesorovým čipletem (ten na ni leží), ale je tu ještě jedna změna. Z obrázku totiž vyplývá, že rozměry nové V-cache jsou prakticky stejné jako rozměry celého čipletu. Že nejde o v tomto směru o náhodnou chybu nebo zjednodušení ze strany grafika potvrzuje i animace, kterou ve video ohlašujícím Ryzen 7 9800X3D zveřejnila AMD na Twitteru před týdnem (odkaz najdete ve zdrojích - pokud ho otevřete, věnujte pozornost části mezi 30. a 40. sekundou).
Nyní zpět od reality k hypotézám. Objevují se názory (či přání), že by AMD mohla s dvoučipletovým řešením dopřát V-cache každému čipletu. To je teoreticky možné, V-cache už nemá výrazný dopad na taktovací frekvence, takže se není potřeba držet schématu: jeden čiplet s V-cache pro hry, druhý čiplet bez V-cache pro vysoké takty na aplikační výkon. Takové řešení by mohlo prospět hrám, které efektivně využívají více než osm jader, tedy i druhý čiplet (který dosud nebyl vybaven V-cache).
Teoreticky však připadá v úvahu i jiná možnost. Pokud již V-cache není drobným křemíkovým plátkem, ale větší podložkou, v principu nic nebrání použití jedné větší společné podložky, na které byla umístěna obě jádra. Výhodou by byla jedna společná cache, ke které by mohly přistupovat oba čiplety, takže by data nemusela být 2× zkopírována ve dvou samostatných cache. Zůstává však otázkou, zda architektura Zen 5 něco takového (využívání jedné cache dvěma čiplety) podporuje - nevíme.
Ať už tedy půjde o jedno řešení, druhé, nebo třeba úplně jiné, nastiňuje Factorio, že bychom se ještě nějaké změny (nad rámec přesunutí V-cache pod čiplet, zvýšení taktovacích frekvencí a podporu OC) mohli dočkat.