S Arrow Lake vrátí Intel do grafického jádra XMX jednotky pro akceleraci XeSS
Bylo to dost podivné rozhodnutí, dost možná iniciované změnou výrobního procesu. Podle některých zdrojů měla být původně grafická dlaždice vyráběná 3nm procesem TSMC (o který Intel velmi usiloval). Později však Intel změnil názor a rozhodl se pro 5nm proces TSMC. To stálo jednak výkon (musel být snížen počet funkčních jednotek) a nejspíš i zmíněné XMX bloky, kterými Intel akceleruje svůj XeSS upscaling.
Jenže takové rozhodnutí nebylo úplně šťastné. XeSS oproti FSR od AMD a DLSS od Nvidie dosahuje kvalitativně horších výsledků. Zatímco v segmentu výkonnějších grafik má uživatel možnost se mu vyhnout a zahrát si řadu her i bez něj, v segmentu integrovaných grafik, kde se cení každý FPS a kvalita není až tak zásadní, by právě XeSS mělo značný prostor.
Intel má však nejspíš jiný názor, neboť u integrované grafiky procesoru Meteor Lake (oproti samostatným GPU Arc a zejména Arc A380, která je de facto samostatnou verzí grafiky Meteor Lake) podporu instrukcí XMX (Xe Matrix eXtensions) odstranil. To sice neznamená, že XeSS nebude na Xe-LPG fungovat - poběží však genericky přes DP4a (Int8) na stream-procesorech grafického jádra, přičemž tato alternativa je oproti využívání XMX (dle vyjádření Intelu z doby vydání XeSS) až 16× pomalejší.
Podle webu Coelacanth Dream, který upozornil na nový kód týkající se procesorů Arrow Lake, to vypadá, že právě v této generaci Intel podporu XMX vrátí. Jednotka bude schopna pracovat s formáty FP16, BF16, INT8, INT4 a INT2.
Procesory Arrow Lake se chystají na konec roku 2024. Premiéru si patrně odbudou v desktopu. Mobilní verzi bude doprovázet tzv. Lunar Lake zaměřený na úspornější segment. Zatímco desktopový Arrow Lake na procesorovou část snad využije proces Intel 20A, mobilní Lunar Lake by měl procesorová jádra vyrábět na 3nm procesu TSMC. Jaké procesy Intel využije na integrovanou grafiku, za tím není jisté.