Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k S křížkem po funusu: Cena Arc A380 se blíží $100, ale na vzbuzení zájmu je pozdě

Když už jsme u té hlavní devizi AV1, tak kdo používá enkódování do AV1?
Myslim teda hlavně na filmové a streamovací společnosti, ne na technologického fanouška s kamerou a videem z dovolené.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Například Netflix, YouTube. Facebook nebo Vimeo si s tím omezeně hrají, twitch to plánuje taky. Někteří streameři už streamují v Av1. Obecně se s velkým rozšířením a adopci počítá v několika málo letech kdy bude hw decode daleko více dostupný. Nezapomeň že třeba průměrné stáří počítačů je cca 7 let. Levné tv nebo jiné zařízení to také tolik nepodporují a ty zařízení lidi používají také dlouhá léta.

Arc grafiky se hodně objevují v kreativně zaměřených laptopech, kde se využívá Intel Deep link = využívá se jak IrisXe tak Arc dohromady.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Že sis tím firmy "pohrávají" vím, spíš mě zajímalo, jestli to už něko reálně nasadil. Málokterý uživatel mylí dopředu, takže já bych u ARC380 úplně jako tu "must have" výhodu v AV1 neviděl.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

V soucasnosti bych rekl, ze AV1 ti muze byt uplne fuk.
Mozna za par let,az prijde zmena.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Mám pocit, že AV1/VP9 jsou vychozími formáty pro novější 4K+ obsah YT. I dle věty. "To view new 4K uploads in 4K, use a browser or device that supports VP9."

https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en#zippy=%2Ccontain...

Při výpisu podporovaných rozlišení/formátu streamů pro konkrétní video YT snad končí H.264/HEVC na FullHD.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak pokud jsou 4k youtube videa ve VP9, tak ten je podporovany od VCN1.0, coz jsou grafiky a APU, ktere prisli po Vega. Od Navi1 + Raven, Picasso..
Takze nejaky stres s AV1 pristich par let asi nehrozi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

VP9 je standard už dlouhou dobu. Pokud chceš AV1 máš možnost, buď pro 480p nebo menší, nebo vždy. https://ctrlv.cz/7UEL

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

a proc by jsi mel chtit AV1? To video bude vypadat nejak jinak?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nebudu dělat srovnání VP9 a AV1, ale co je jisté, AV1 je nižší objem dat při zachování kvality. Proč bych měl tahat víc dat než je nutné? Nebo nemáš ideální připojení. Jako jo, většinou mi mobil dá 280Mbit/s při 5G, ale rozhodně ne vždy a všude a ne vždy jsem na to připojení sám.

Ale i na pevném internetu, když se sejde více aktivních uživatelů a tu linku vytěžují, tak se nižší objem dat hodi.

Na YT si můžeš vybrat když to podporuje tvé zařízení. Na Netflixu, když ti to zvládá televize, tak se tě ani neptají a pošlou AV1 protože je to konec konců zátěž hlavně na jejich konektivitu, ne na tvou.

EDIT:

a teď jsem si všiml že video co jsem teď zkoušel: https://www.youtube.com/watch?v=kTGIEu_jzbg pokud vypnu AV1, tak mi dá VP9 ale maximálně 4k SDR, s AV1 mám možnost až 8k a automaticky HDR (10bit displej, 100% DCI-P3, DolbyVision, TrueBlack 500)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Takze super, Redmarx prezije dalsich 5 let a s nim vetsina dalsich.
Argument mensiho objemu dat pri dnesnim zakladu 100-150Mb je dobry tak pro Google.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

".. Argument mensiho objemu dat pri dnesnim zakladu 100-150Mb .."

Tohle řekni těm "šťastlivcům", co mají ADSL, WiFi nebo žádnou možnost připojení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To ale urcite nezachreni AV1 codec...a o tom to je. Pri tech poctu streamu ktere museji obsluhovat, maji tyhle 'uspory' hlavne vyhodu pro servery, ze ktereych je stramovano, potazmo paterni site, a podobne. KOncak s jeho pripojkou (tvoje pripady vyjimaje) ma z toho kulovy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ne pokud ti tvoje internetové připojení vychází na hranici 2 rozlišení. To je podobný, proč vzniklo variabilní frekvence na monitoru.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nikoliv, pisu, ze vyjimky potvrzuji pravdilo. Dneska je min standard pripojeni 100Mb. Samzorejme, kdyz ho nekdo nema, tak ho nema. AV1 na tom ale zmeni malo, potazmo pokud usetri treba 30% oproti Vp9, tak si muzes sam spocitat, kolik to takove tenke lince pomuze nebo ne. Ber i v potaz, ze to neni jen o video codecu, ale i o bitratu, o audio codecu a jeho bitrate. Takze pokud nekdo zmeni VP9->AV1 a zvysi kvalitu audia, tak se to muze klidne negovat ve vysledku.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kde je min standard pripojeni 100Mb? V centru města, kam nemůžeš kopat do země pro nový dráty? Nebo na vesnicích okolo, kde je jen WiFi? Jinak tady je to ještě v pohodě, ale v USA máš často FUP i na pevném připojení, takže -30 % znamená, že v měsíci můžeš skouknout o 50 % víc videí. Kdo si ještě pamatuje Hulána, tak by řekl "řádově víc" :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To zalezi. potazmo je to slozitejsi. Ty kodeky maji sva urcita maxima. Cim vyssi rozliseni, tim je ten kodec (AV1 vs VP9( efektivnejsi. Naopak, cim nizsi rozlsieni, tim to usetreni bude mensi. Takze bude zalezet na konkretnim pripade.
Urcite je obecne lepsi pouzivat AV1, ale benefit bude v zavislosti na konkretnim pripade. Muj pripad "minima 100Mb" vychazi z aktualnich nabidek nejvetsich operatoru. Kdy minimum je 50Mb, osobne zname jednoho cloveka, co na tomhle surfuje. Jinak vsichni maji vyssi pripojeni.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V takový bublině bych taky chtěl být :-/ Přitom jsem kousek od Prahy, dálnici za barákem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

1) Poskytovatel obsahu něco nasadí nebo nenasadí dle toho, jestli mu to v rámci TCO sníží nebo nesníží náklady (ev. zvýší nebo nezvýší příjem). Koncák je tak nějak nezajímá.

2) Mé připojení se časem postupně vylepšovalo: 28kb analog modem, 64kb WiFI, 1Mb bezdrát až po současné LTE 20Mb. Sice není úplně stabilní, vypadává a občas spadne až na úroveň 2G sítě (GPRS), ale pořád je to to nejlepší je k dispozici.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Souhlas s tím, že pro ně je důležité, jak jim to vytěžuje server. Nedávno jsem četl od člověka z META/Facebook o nějaké optimalizaci, co to zrychlila o 5 %. Autor se rozplýval nad tímto "obrovským" zrychlením, protože to můžou být miliony dolarů úspora. My desktop useři takovýhle procenta prostě neřešíme, ale furt to má smysl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"1) Poskytovatel obsahu něco nasadí nebo nenasadí dle toho, jestli mu to v rámci TCO sníží nebo nesníží náklady (ev. zvýší nebo nezvýší příjem). Koncák je tak nějak nezajímá."
.. vsak vzdyt pisu to same :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Poslední video Hardware Unboxed je v H.264 na YT nabízeno max. v 1080p60 s target bitrate 2998kbps, ve VP9 je tam 1440p60 4804kbps a 2160p60 11339kbps. U Stevena to pro talking head se statickým pozadím a prezentace vysledku s grafy asi vadit nebude, ale u obsahově dynamičtejších videí je tomu jinak.

Například u https://www.youtube.com/watch?v=Zv11L-ZfrSg je v 8K bitrate AV1 30400kbps, což je proti max. 1080p H.264 3500kbps již docela rozdíl v kvalitě.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Nezlob se, ale bezny uzivatel pozna uplny prd mezi 4K 11Mb a 33Mb, pokud to bude klasicky SDR 8b. I 10b bude mit u SDR maly dopad. Minimalne v pripade, kdy je pouzity SW encoder.Jedine pro HDR to ma efekt. Ja osobne mam HDR vsude vypnute.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

To co odkazuješ je ale seznam doporučených nastavení pro YT upload, ale to neznamená že nemůžeš uploadovat nebo streamovat v něčem jiném. Já třeba naposled na YT nahrával FHD, 30FPS video, 52s dlouhé v ProRes, 1.25GB. V H.264 to má 60MB :D

Hlavně to je formát co leze na YT, ne z YT. Pokud chceš z YT dostávat AV1 obsah, tak si to na kliknutí změníš v nastavení: https://ctrlv.cz/7UEL

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Věta "To view new 4K uploads in 4K, use a browser or device that supports VP9." přeci není o uploadu videa. Pochází z toho odkazu, který s tím souhlasím je o formátech pro upload.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

https://support.google.com/youtube/answer/1722171?hl=en#zippy=%2Ccontain...

stránka se jmenuje: YouTube recommended upload encoding settings

A ano věta "To view new 4K uploads in 4K, use a browser or device that supports VP9." tam je. 4k evidentně vyžaduje minimálně podporu VP9, ale to neznamená že nemůžeš uploadovat a následně i koukat na 4k video v AV1.

Netuším ale jaký klíč má YT k tomu aby video poslal v AV1 když máš zapnutou automatickou volbu. Některé videa vůbec nenabídly 8k rozlišení, jen 4k. A 4k běželo ve VP9. Když jsem zapl preferovat AV1, tak mi to u stejného videa nabídlo 8k rozlišení a běželo to AV1 a při přepnutí na 4k to pořád jelo AV1 a dokonce i po reloadu stránky. HDR pak běží jak ve VP9 tak AV1, tady je jen problém že HDR mám zapnuté jen na jednom monitoru, takže HDR to nabídne jen když je prohlížeč otevřený na monitoru s povoleným automatickým HDR pro video. Paradoxně po přetáhnutí na druhý monitor bez zapnutého HDR si to dál HDR přehrává - se všemi důsledky = přepálené barvy.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Bylo to jediné mě známé vyjádření "oficiálnějšího" charakteru, které by potvrzovalo mou domněnku, že s H.264 a asi i HEVC(ten vypadá, že zmizel zcela) se na YT nelze dostat k více než 1080p60 obsahu. Starší počítače se slabými CPU, ale HW AVC1/HEVC DXVA tak mohou stát před branami 4K YT. Decodér VP9 se do GPU dostal později.
https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_Quick_Sync_Video#Hardware_decoding_a...
https://en.wikipedia.org/wiki/Nvidia_NVDEC
https://en.wikipedia.org/wiki/Unified_Video_Decoder

Užití VP9/AV1 u velkých poskytovatelů má smysl nejen technický (úspora bitrate při stejné kvalitě), ale i ekonomický (úspora bandwidth, asi i méně poplatků směrem k MPEG LA).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tady máš požadavky na HDR video upload na YT:

Požadavky na videa HDR
blabla...

Doporučujeme tyto kodeky, protože podporují 10bitové kódování s metadaty HDR a poskytují vysokou kvalitu při zachování přiměřené přenosové rychlosti:

VP9 profil 2
AV1
HEVC/H.265

Následující kodeky fungují také, ale k dosažení vysoké kvality vyžadují velkou přenosovou rychlost, což může vést k delšímu nahrávání a zpracování:

ProRes 422
ProRes 4444
DNxHR HQX
10bitový H.264

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Však to píšu výše. YouTube to používá naprosto normálně. Dokonce můžeš na YT živě streamovat v AV1.

To jak to pak poleze k divákovi je věc jeho nastavení, na rozdíl od Twitche kde transcoding mají garantovaný jen partneři, na YT mají transcoding všichni a pokud chceš z YT dostávat AV1, tak můžeš: https://ctrlv.cz/7UEL

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

https://ctrlv.cz/XBnz

Pohodové 8k@24 HDR video, AV1. IrisXE v 1240P při úvodním načtení 70%, pak už v průměru kolem 18-20%. CPUčko 5-10%

Při přeskakování videem trošku GPU i CPU skočí a na síti má peek asi 250Mbit/s kdy si to načte asi 14s buffer.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"Hlavní devizou karty, na kterou Intel zřejmě sázel, byla hardwarová podpora přehrávání videa ve formátu AV1" chcel by som vedieť, na čom vlastne neviem prehrať AV1, CPU to neprehraje?, v čom je ten zázrak Intel GPU....

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Desktopova RX 6300/6400/6500, Radeony RX5000 a GeForce RTX 2000 neprehraju AV1, tj. videa na youtube, ale zvladne to i CPU. Rozdiel medzi hardwarovou podporou/nepodporou je cca 20W pre mobilne CPU. https://diit.cz/clanek/hardwarova-akcelerace-av1-uspora-18-wattu-pro-4k-...
V desktope moze byt rozdiel vyssi lebo CPU maju vyssie power limity. Na 4K 60fps potrebujes 4 jadra z 8-jadroveho Ryzenu 5900HX - pozri originalny clanok na computerbase, druhy graf. https://www.computerbase.de/2022-02/amd-radeon-680m-ryzen-6000-igpu-test...

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Ako ok, ale bavíme sa o desktop grafike Intel, takže je to k ničomu.....

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jop a odhadoval to v minulosti někdo nějak jinak??
Navrhnout a vyrobit dnes kartu s moderním GPU je tak neskutečně složitý a nákladný proces, že i přerostlá firma jako je Intel prostě nemá šanci to ukonkurovat.
Osobně jsem čekal život celé rodiny ARC trochu veselejší, tohle je zoufalost

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ma sancu, len to chce tych spravnych ludi vo vedeni a nevzdat to hned po prvej neuspesnej generacii. Podotknem, ze ocakavane neuspesnej generacii.
Asi malokto si myslel, ze Intel moze hned s prvou generaciou dostat na trh nieco, co by bolo konkurencne. Dat dokopy HW a SW v nieocm takom je velke susto hned na prvy pokus.
Ja cakam prve schopne karty najskor v druhej generacii a tretia generacia by uz mohla byt naozaj konkurencna minimalne v niektorych segmentoch. Len neviem, ci to Intel vydrzi do tretej generacie.
Treti vyrobca/konkurencia by nebola zla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jestli si myslíš, že tohle je první neúspěšná generace, tak si naletěl na marketing Intelu.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Lenže Intel prišiel o eso D.B. koncom minulého roku a od včera navýsšili u AMD počet firemných odborných poradcov(corporate fellow) z 8 na 13 vrátane šéf-architekta Intel Arc

AMD Appoints Industry Veterans As Corporate Fellows: Includes Intel Alchemist GPU Architect, David Blythe
Currently, only 13 engineers at AMD hold the title of Corporate Fellow.

Mar 13, 2023 02:22 PM EDT
https://wccftech.com/amd-appoints-industry-veterans-as-corporate-fellows...

SANTA CLARA, Calif., March 13, 2023 (GLOBE NEWSWIRE) -- AMD (NASDAQ: AMD) today announced the appointment of five technical leaders to the role of AMD Corporate Fellow. These appointments recognize each leader’s significant impact on semiconductor innovation across various areas, from graphics architecture to advanced packaging.

David Blythe: A widely respected graphics architect with over three decades of industry experience. Blythe joined AMD in November 2022 after spending 13 years at Intel, most recently as its lead GPU architect. He architected several of the industry’s most consequential graphics APIs for PCs, clients, workstations and mobile phones, including DirectX® 10 and 11 and OpenGL® ES™.
https://www.amd.com/en/newsroom/press-releases/2023-3-13-amd-announces-a...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No kdyby těch 13 let strávil u Nvidie, tak by to pro AMD bylo o dost přínosnější.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

No neviem, ohlas na trhu na túto informáciu je pomerne šialený (pred dvom dňami bola 1. raz hodnota AMD o 25 mld. USD vyššia ako hodnota Intelu a dnes je to už o 26 mld.USD)
Hodnota AMD vzrástla na 122,44% hodnoty Intelu
resp. hodnota Intelu klesla na 81,67% hodnoty AMD

Advanced Micro Devices, Inc. (AMD)
87.60+5.59 (+6.82%)
As of 11:10AM EDT. Market open.
Market Cap 141.174B
https://finance.yahoo.com/quote/AMD/

Intel Corporation (INTC)
27.88+0.93 (+3.45%)
Market Cap 115.34B
https://finance.yahoo.com/quote/INTC/

A ako AMD začalo je pekne ukázané vo video-u
AMD: How It All Began
Asianometry
47 tis. zhliadnutí pred 1 dňom
https://www.youtube.com/watch?v=mb53IYjZlNc

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Problém Intelu je ten, že od počátku chtěli udělat velkou ránu a konkurovat zavedené konkurenci. Kdyby místo toho zvolili strategii max. 2 modelů levných karet s podporou casual her a vybraných e-sportových her, tak by asi udělali líp. Prostě zaměřit se na pár konkrétních her, dodat přidanou hodnotu ve formě 100% funkčnosti a velmi dobré ceny, a byli by měli kousek trhu, který AMD i nV opustili, nebo na něm prodávají sračky staré několik let za nesmyslné peníze. Podporu mohli postupně rozšířovat a přidávat i na výkonu. Místo toho slibovali kraviny jako RT apod., prostě klasický model "všechno nebo nic."

A není mi jich líto. Za ty své dlouholeté prasárny si to zaslouží, šmejdi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

tam je problem ze v intelu veri ze maj navic a nic je nelimituje, proto si nastavuji takhle nesmyslne cile, ktere se nekryji s realitou kazdodeniho intelu

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

skôr potrebujú ten vývoj zaplatiť príliš rýchlo

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Tak pre mna by bola dobra cena 30-35€ s DpH

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Dal bych za ní tak 2000,- abych si vyzkoušel HWencode do AV1. Encodery na to už jsou a prý to není vůbec špatný. Řešit AV1 decode je problém jenom lowpower krabiček a i tak byl AV1 tvořen se záměrem jednoduchého software decode který utáhne kde co (takže ve fullhd nedělá problém to urvat přes CPU i těm slabším).

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Tohle je zajímavý čistě pro experimentátory, jako kdysi Kyro 2, nebo XGI Volari apod. Se současnou cenou RX 6400 by musel Arc380 jít pod 3000. Řekněme za 2599,- by to bylo zajímavé experimentování, kdy tomu odpustíte neustále probíhající vývoj ovladačů. A samozřejmě od toho nečekat, že si vše zahrajete bez potíží. Nicméně do sbírky, proč ne. Hned vedle 752 a 740.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

S Kyro II to nelze srovnávat. To byla velmi výkonná grafická karta, která při spotřebě pod TNT a ceně GeForce 2 MX nabízela výkon blízký GeForce 2 GTS. Arcy při spotřebě nad konkurencí a ceně srovnatelné s konkurencí nabízejí výkon pod úrovní konkurence.

Kyro II bylo pozoruhodné i tím, že i když se větráček zanesl prachem tak, že se přestal točit, na výkon to nemělo vliv a na PCB se dala udržet ruka.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky softwarová podpora byla lepší. Minimálně všechny hry šly spustit ;-) Chyby byly až s některými stencil efekty, které prostě neseděli tile based architektuře.

XGI Volari apod. je lepší příklad. I tehdejší number-one hry jako Doom 3 tam prostě nejely nebo s velkými chyby v grafice.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Volari navíc ani nepřinesla nic inovativního nebo uživatelsky zajímavého, nenabídla žádnou nadstavbu. Pokud se dobře pamatuju, anti-aliasing byl pomalý a nijak kvalitní, anizotropní filtrace taky žádný zázrak, spotřeba spíš vyšší než konkurence a cena tyto nevýhody moc nekompenzovala. Pro mě osobně to bylo docela zklamání, to už mi přišla zajímavější S3 / VIA DeltaChrome.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Volari byla dělaná jako malý cost-effective čip. Podobně jako předtím třeba S3 Savage. Bohužel stejně jako dnes samotný čip tolik cenu nedělá, tj. zmenšení výkonu neodpovídá jen o trochu menší ceně. Navíc jako nový výrobce nemáte kompatibilitu s hrami.

Pro zajímavost: Nedávno jsem koukl na recenzi nějaké Volari a anizotropní filtrování vůbec neimplementovala. Hlásila že ano, pro kompatibilitu s hrami, které ho mohly vyžadovat, ale implementace byla jen posunutí LOD mipmap (trochu ostřejší, ale i zrnitější textury). Podobně mě pobavilo, jak default nastavení na SiS Xabre bylo, že pro texely menší než pixely (vzdálené textury) použil nearest filtrování (místo bilinear/trilinear/aniso). Zrnilo děsivě (pokud hra neměla např. do dálky mlhu), ale četl jen 1 texel na pixel (místo 4, 8 i více).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Toto video je v AV1? https://fb.watch/jg5hXUrfz5/

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

uff, primitivne..."humor" na urovni 1 flasky borovicky

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Vzhľadom na to, že mám starší Intel procesor v kancelárskom Dell a zaťaženie procesora sa vôbec nezdvihlo, tak určite nie.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

To vypadá spíše na sloučení Sorosovského neomarxismu a starého dobrého komunismu.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

S pointou článku souhlasím. Nicméně ...

"Jenže nač má uživatel platit za zbývajících ~ 150 mm² křemíku / 7 miliard tranzistorů které v takové situaci nevyužije a ke kterým ani nejsou dostupné použitelné ovladače?"

<= To jako vážně? Pominu-li cenu, tak je to s tím Arc tak špatné, že 150 mm² křemíku na GK je k ničemu? To snad ne ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.