Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Samsung vyvíjí grafenové baterie, které se nabíjejí až 5x rychleji

Obrázek uživatele He3lix

Tak to je super, jenom bych to pořádně otestoval aby to někde zase neřamplo. A co se stalo s vědci z Floridy a jejich superkondenzátory?

https://vtm.zive.cz/clanky/novou-superbaterii-lze-nabit-za-par-sekund-mu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zkuste ten clanek docist do konce. V poslednim odstavci je tahle drobnost ;)

"Technologie je sice stále v počáteční fázi výzkumu, důležité ale je, že se podařilo vyrobit funkční prototyp ....."

jak pisu nize, prototypu jsou fajn hracky, pak to zkusite vyrabet seriove a zjistite ze cena bude tisic tolaru za kus a tim ta skvela technologie konci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele He3lix

Ano už je to ale více než rok, co se to objevilo, tak jsem si říkal jestli to někam pokročilo, ale těhle příkladů je spousta. Asi máte pravdu v tom, že papír je jedna věc, prototyp druhá, série třetí a budget čtvrtá a dost podstatná. Pokud se to bude vyrábět tak jako Plumbus a nenajde se jiný způsob efektivnější sériové výroby, tak je mi jasné, že to nebude hitparáda. Souhlas

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

> Termín masové produkce těchto baterií zatím není znám

To je kamen urazu vsech tech uzasnych vylepseni - oni vypadaj skvele na papire, nez to firma zkusi masove vyrabet a zjisti ze cena je totalne mimo..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Všechny dnešní technologie bývaly na papíře a v laboraroři, vypadaly nesmyslně komplikovaně a byly drahé. Jen ta dnešní SSD, kolik desetiletí se flash paměti dostávali k tomu co dnes má každý v kompu nebo mobilu. Prostě to musí dozrát, po základním vývoji si s tím hraje vývoj konkrétních výrobců, aby to překlopil do sériově vyrobitelné věci a to může trvat roky.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

" Prostě to musí dozrát"

Akurát že táto technológia už zreje ako čierne uhlie.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Asi víte jak to urychlit, nebo ne?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Nox Hubux

Skoro to vypadalo, ze tento mesiac nebude sprava o novej akumulatorovej technologii s X nasobnym zlepsenim parametrov.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele De

Tak rychle, než si to jablíčko patentuje za své :D
Jablíčko je blbé a jen využívá to, co ostatní vyvinou a ani jim o tom neřeknou

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pri telefonoch ma nikdy nezaujimalo rychle nabijanie ale kapacita baterie. Pri spominanych autach to ma zmysel ale vela ludi nabija telefon v noci a ten ked sa nabije za 12 minut potom moze dalsich 8 hodin sa veselo prebijat a znizovat si kapacitu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

To ovšem nedělá, nabíjení se po ukončení prostě vypne.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Jaroslav Crha

hloupý telefon nabíjení vypne, chytrý nechá na udržovacím režimu.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

> dalsich 8 hodin sa veselo prebijat

no, AFAIK to dost dobre nemuze. Na rozdil od olovenych baterii, kde nabijeci napeti muze byt o dost vyssi nez "vysledne" napeti baterie, a tudiz muzete vesele prebijet, litiovky jsou daleko citlivejsi na napeti. Maji elektroniku ktera omezuje napeti ktere se skutecne pousti na clanky, a pokud napeti clanku dosahne stejnou hodnotu (tj baterie je plne nabita) tak vam proste proud prestane tect. Klidne me opravte jestli se mylim.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Jaroslav Crha

mylíte, po překročení peaku 4,2V se začnou probíhat v baterii nevratné degradující jevy snižující vydrž baterie. Elektronika hlavně zabezpečuje, aby napětí nekleslo pod úroveň cca 2,2V, protože dochází k okamžité likvidaci celého článku.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Plácáte nesmysly, princip nabíjení LiPOL je totiž právě v limitaci napětí, které 4,2V nepřekročí. U plně nabité LiPOL se napětí srovná a logicky tedy spadne do nuly proud.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdybyste hrál Pokemon Go nebo Draconius Go, tak by vás to zajímalo. ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Baterie založené na Li-Ion se při větším přebití (t.j. překročení max. konstrukčního napětí podle typu 4.25 nebo 4.35V - u těchto článků je nabití funkcí napětí) nenávratně zničí (pokud rovnou nezačnou hořet nebo se aspoň nenafouknou).

Zdá se, že si to pleteš s NiMh (nebo ještě staršími NiCd) které přebíjení snáší o dost líp a většina nabíječek s tím počítá.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

U Li-Ion a Li-Pol baterii platí. Pokud ji chceš poškodit tak ji hluboko vybij. Pokud ji chceš zničit tak ji přebij.

Jenom malá poznámka. Nafouknutí či vznícení hrozí u Li-Pol baterii. U Li-Ion pokud mají potřebnou certifikaci požár či nafouknutí nehrozí. Články mají přetlakový ventil a článek si v takovém případě "ufoukne". Sice se tím zničí ale nezačne hořet. Článek který projde certifikací (např. podle UL1642) je dokonce propichován kovovým hrotem.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pokud ji vybijete na delší dobu (t.j. déle než jednotky minut) pod 2V tak ji taky spolehlivě zničíte...

A klasické Li-Ion se v spotřební elektronice dneska už téměř nepoužívají.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No mě spíš připadá, že 18650 se cpe skoro do všeho - od čelovek přes notebooky až po e-cigára.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Drtivá většina dnes vyráběných 18650 (které kromě smartphonů a jejich custom-made typů vlastně tvoří většinu trhu, a jsou používané v zařízeních od vrtaček přes notebooky až po elektromobily vč.Tesly) už nemá s původními Li-ion moc společného. Většinou jsou založené na technologii NMC a je otázka nakolik tam je nebo není elektrolyt tekutý (prodejci udávají něco jako "Free from leakage of liquid electrolyte", takže to nejspíš tekutý elektrolyt jako u původních Li-Ion není).

Pro lepší orientaci v aktuální nabídce doporučuji zde www.orbtronic.com, zasílají i do Evropy :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Abych se přiznal, ty ceny mě ničím neoslovují. Ve firmě používáme US18650VCT5 a mohu je mít za nákupní cenu která je něco málo nad 60 CZK. VCT5 používáme hlavně z důvodu použití v záporných teplotách. Je zajímavé, že se chovají při tomto použití lépe než novější VCT5A a VCT6.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Usmevne ked si spomeniem, ked e-smokeshopy predavali (a mozna stale predavaju) LG a Samsungy bezne po 250-300Kc/kus. :)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele rman

Neverim tomu, ze ty jejich https://www.orbtronic.com/18650-battery maj vic jak 2600-2800 mAh. Jeste jsem takovy nevidel, vsechno ma spis min. Ale rad otestuju, pokud nejakou mate - staci napsat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Samozřejmě že mají, a můžete si vyhledat na battery-university i jinde nezávislé testy, včetně grafů. Nejvýkonnější články jsou samozřejmě Panasonic, zvláště vysokoproudé 3.5Ah.

Z těchto článků jsem už sám sestavil několik baterií - daná kapacita se jednoznačně prokáže pomocí discharge-charge cyklu na profi nabíječče. Na tomto portálu o kapacitách i jiných parametrech opravdu nelžou, nejsou to čínští prodejci hrůz typu UltraFire :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele rman

Tak ja bych opravdu rekl ze nemaji. Vybijeni li-ion je idealni max. k hodnote 3,3V a tak je postavena i merici metodika tohodle typu clanku. Kdyz se podivate treba na grafy http://lygte-info.dk/review/batteries2012/Orbtronic%2018650%203600mAh%20... tak je celkem jasne videt, ze tesne pred poklesem maji u cca 3,3V nejakych 2700-2800mAh, pak to leti dolu. 3600 je holej nesmysl a nikdy to znich v zadnym rozumne postavenym pristroji neni mozny dostat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ve zcela oficiálním datasheetu Sony se u LiION kapacita počítá při vybití do 2,5V, přičemž do 3V to celkem má smysl. Článkům to nijak zvlášť nevadí, je to oficiální stav.
Ty 3,3V jsou limit pro LiPOL, u nich je opravdu hlubší vybití velmi rizikové, LiION ale snesou více.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele rman

To je ovsem porad jen teorie. Drtiva vetsina, troufnu si rict vsechny pristroje proste nefunguji pod tech 3,3V, na toto napeti jsou designovane ruzne integrovane obvody, atd. Jasne, technicky to jde i niz, ale nedela se to. Pokud je potreba nizsi napeti, pouziji se jine baterie - 3V, treba CR2032 nebo 2xAA/AAA. Navic rychle klesajici napeti pod temi 3,3V je na grafech jasne videt, to je u pristroju zasadni problem se stabilitou pak. Proto rikam - baterie 3600mAh prakticky nejsou, je to jen marketingovy krasozvast a zmrsena metodika mereni.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Soudím, že jste si grafy neprostudoval, jinak byste tohle netvrdil. U článků Panasonic je povolené vybití až do 2.2V a velká část kapacity se právě nachází ještě pod 3V. Má to velkou výhodu, totiž že v běžných zařízeních tyto články jsou vybíjené do 40% a tím se prodlužuje jejich životnost. Může to být nevýhoda, např. u elektrokol, kde se tím úměrně sníží dojezd, pokud elektronika nemá nastavitelné min.napětí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nevím čemu říkáte "vysokoproudé", já si pod tím ve velikosti 18650 představím cca 30A a takový článek s kapacitou 3500mAh prostě není. Maximum kapacity pro takové proudy je cca 3100mAh u Sony, ale výkon při velkých proudech je horší než u menších kapacit.
Naproti tomu pro proudy do cca 8-10A jsou skutečně kapacity nad 3000 mAh reálné - cca 3100mAh umí minimálně tři výrobci a je to celkem otestované, postupně přicházejí i 3500mAh a minimálně od Sony a Panasonicu je kapacita dost reálná.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Rad som konecne precital fundovany prispevok cloveka, ktory vie o com pise. ;)

Pekne sviatky!

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Gembler

Imho rychlost nabijeni je pomalu stejne dulezita, jako kapacita. 0-100% za hodku, +- autobus je snesitelne, ale nabijet treba 4h je vopruz a u nekterejch pristroju bez rychlonabijecky bohuzel realita. Pokud nabijim pres noc, tak je to v podstate jedno, ale pokud to zrovna vyjde tak, ze telefon rve az rano, muze to bejt problem.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

U smartphonu se předpokládá, že bude noc trávit na nabíječce. Problém je, když telefon nevydrží ani těch 16 hodin přes den.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele rman

To se bohuzel predpoklada, ale blbe. Neni neobvykly, ze potrebujes nabit hodne rychle vetsinu kapacity, prikladem budiz treba geocaching. Litas po prirode, GPS a internet a mapa porad na displayi, telefon uz v poledne vybitej, nez se naobedvas, hodi se ti dobit aspon na 80% abys mohl odpoledne litat dal. Nabiti na 90+% je jeste mnohem lepsi a kez by slo za 20 minut 100% !

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

V takovém případě je lepší si sebou nosit malou skladnou powerbanku (5-10Ah), moc to neváží, do kapsy se to vejde, některé mají i baterku (dobré v noci pro hledání kabelů a konektorů) a stačí to typicky tak 1-2 nabití :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele rman

Coz je opet kamen urazu. Nabiti z takove powerbanky trva strasne dlouho, ona neni schopna dat vic jak 1-1,5A ( i kdyz se na nich pise 2A, 3A a nevimkolikA), a to jeste nedava s vetsinou kabelu a nerozumi si s hromadami telefonu. Tahat ji neustale zapojenou na kabliku je v terenu krajne nepohodlny. Proste ideal je bud ultrarychly nabijeni (a to i v aute) a nebo aspon dvojnasobna vydrz, oboji je uz dlouho leda tak mokrej sen :-(

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nesmysl, lepší powerbanky mají dva výstupy, obvykle jeden na běžná zařízení např. 0.8A a druhý na tablety s proudem např. 2.5A. Je potřeba se dívat na nabídku na trhu a neulpívat na starých, překonaných typech, které se někde povalují na pultech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele rman

A zkusil jste nejaky takovy? Ja jich za posledni rok zkusil hned nekolik a vsechny, krome jedne, jsou naprd. Teda jak se to vezme...testovano na Lenovo P70 a Lumia 950XL, coz jsou telefony bud s nestandardne silnou baterkou nebo odberem. I treba adapter do auta je problem vybrat, aby fakt tech 2,1A daval. Da se merit treba pomoci https://www.ev-power.eu/Measure-Test-Tools-1-1/Promo-USB-voltmeter-measu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Máte pravdu, standardně tvrzením výrobců nevěřím, ale pokud to dá 1.5A, tak to v pohodě stačí a neřeším to.

Pro tyhle účely, pokud mám k dispozici baterii s větším napětím (např. LiPol pro dron a nebo cokoli s potřebným výkonem do 20V), jsem si vyrobil několik adaptérů z lineárních 8205 v paralelním spojení (2 x 1.5 A) - to dá těch 2.5A v pohodě. Je potřeba na to dát patřičný chladič, ale když máte dost energie na vstupu, tak je to nejlepší řešení, žádné pískání a nestabilita a čistý nezvlněný výstup :)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele rman

Presne, resim to podobne, jen pomoci 8x18650.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Konečně pořádný článek. Tohle téma tady už dlouho nebylo. Už chybí jen nový model i-Něco s tloušťkou 1mm a výdrží 14 dní na jedno nabití.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak s jaderným článkem nebo technikou od emzáků, proč ne...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?
Obrázek uživatele Jaroslav Crha

Hlavně aby se lithium nevyplatilo těžit v ČR a nechali jsme přírodu na pokoji peníze nepeníze. A Janoušek prosím pěkně ať nastoupí do vězení a nekšeftuje s pozemkama plného lithia.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Hlavně by mne zajímalo, jestli (je jedno jestli tyto nebo nějaká jiná technologie, která nahradí současné aku) bude bezpečnější co do ohledu požáru. Sám jsem zažil nepříjemné vzplanutí baterie v hodinkách na ruce, a představa, že při havárii v automobilu člověk sedí nad obří baterií, která při nešikovném průrazu do dvou minut usmaží všechno a všechny ve voze, to není moc příjemná představa.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Taky by mně to zajímalo. Ale v podstatě je to stejný jako s benzínem, když zapálíte tolik energie, tak se to někam musí uvolnit. Baterie by měla být konstruovaná tak, aby zkrat (nebo průraz s následkem ztratu) prostě nenastal nebo byl nepravděpodobný (v případě více článků chrániče mezi články aby se to omezilo jen na malou část, teplo se pak vyzáří lokálně).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro aspoň nějakou představu doporučuji tento článek: http://petr-kubac.blog.cz/1701/elektromobily-nebudou
Vyhlídky moc optimistické nejsou. Na druhou stranu ta baterie v autě se skládá z malých článků ne o moc větších než tužková baterka, pokud jich nebouchne příliš mnoho najednou, tak to nebude takové drama.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.