Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Samsung zahájil vývoj DDR6, počítá se s 12,8-17 Gb/s

Zkuste mi to prosím osvětlit.. Ony už dáávno DDR6 neexistují? Respektive je velký konstrukční problém "upravit/předělat" GDDR6 na DDR6?
Playstationy používaly DDR5 už před skoro deseti lety a DDR6 mají tedˇ.
A to je opravdu paměť sdílená, takže i operační.

Už delší dobou mi vrtá hlavou, proč se i ty lepší PC pořád patlají s propustností RAM kdesi u 64GB/s, když zmiňovaný PS4 měl v roce 2014 175GB/s.
A nové MACy to ani nemluvím.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Protože výkon CPU je závislý na latenci a výkon GPU na propustnosti.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Znamená to tedy, že s propustností operační pamětí vlastně "není kam spěchat",? protože pokud vím, tak s frekvencí zpravidla roste i CL.... a to nechceme.

Jinak pro představu, mainstream PC mělo někdy kolem roku 2009 propustnost cca 22GB/s, dnes je to v lepším případě tam 64GB/s.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ono je to totiž i o šířce paměťové sběrnice - PC mívá obvykle 2x64bit, PS4/5 má 256bit a Apple ji má podle typu CPU, u těch nejvyšších až 1024bit. Problém je, že za rozumné peníze se dá udělat širší sběrnice jenom u plně pájených řešení (u Applu jsou paměťové čipy přímo integrované v CPU pouzdře), jakmile mají být RAM ve slotech a CPU vyměnitelné, tak širší paměťová sběrnice celkem leze do peněz takže u PC je to kompromis.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

U slotových pamětí totiž potřebujete vyvézt z CPU spoustu pinů do základní desky, a v té pak vézt mraky drah. Rozdíl ceny proti pájenému řešení pak roste exponenciálně. Takhle Apple nabídne čtyřnásobek za dvojnásobnou cenu a ještě na tom vydělá. A díky tomu, že si jeho produkty drží cenu, tak není problém zvětšit parametry prodejem a koupí nového zařízení.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S frekvencí neroste reálná délka CL.
Akorát CL se uvádí v cyklech, takže reálně stejně dlouhá CL je pak vyšší číslo, protože ty cykly jsou kratší.
(Např. CL 5 ns je při 200 MHz CL1 a při 4 GHz CL20)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ne, DDR a GDDR jsou konstrukčně úplně jiné paměti a mají toho společného celkem málo.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

> o podstatně pravoúhlejším průřezu

Čo je to pravoúlhejśi?

Buď je pravoúhly, alebo nie je pravoúhly. Bud majú uhly 90 uhlových stupňov alebo nie.

Alebo je to niečo ako nezmyselné marketingové slovo "najoptimálnejší"?

optimálny príd. kniž. v daných podmienkach najlepší, najpriaznivejší ap.: o-e riešenie, o. stav;
https://slovnik.aktuality.sk/pravopis/kratky-slovnik/?q=optim%C3%A1lny
?

Ten obrázok ukazuje tvar bližší pravoúhlemu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kdo jako prvni sahne po konkurencni vyhode 4 kanalu v consumer segmentu?

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zbytečný risk - na Apple to stačit nebude a bude problém obhájit cenu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

2× větší socket, 2× složitější datové cesty na desce a všechny tyto náklady navíc by museli platit i uživatelé low-end a mainstream modelů, takže by pro ně bylo výhodnější přejít ke konkurenci s klasickým dvoukanálem. Jinými slovy tohle se brzy nestane. x86 jádra nejsou limitována paměťovou propustností a pro integrované grafiky jsou tu elegantnější řešení (různé cache).

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro zajímavost: V dávné minulosti byly i základní desky, kde šlo k iGPU připojit externí RAM a výkon 3D zdvojnásobil (vešel se tam front-, back- a z-buffer, s kterými se pracovalo mnohem víc než texturami, které navíc šlo cachovat). Dnes je zajímavější spíš varianta CPU s tou cache mezi socketem a CPU (akorát zde by primárně sloužila pro iGPU a ne CPU).

EDIT: Proč to píšu - externí RAM znamenala, že nebylo třeba mít speciální CPU s více paměťovými kanály, protože to šlo mimo něj (iGPU bylo tehdy v chipsetu).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.