Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Šest výhod WDDM 1.2 a DirectX 11.1

DirectX 8 logo
S vydáním říjnových Catalystů vzpomněla AMD, že obsahují plnou podporu pro DirectX 11.1 a WDDM 1.2. Pokud nemáte ponětí, k čemu může být něco takového dobré, máme pro vás hned šest příkladů…

Abyste mohli využívat následujících výhod DirectX 11.1 / WDDM 1.2, musí váš systém splňovat shodu následujících tří okolností:

  • DirectX 11.1 kompatibilní grafická karta
  • ovladače s plnou podporou DirectX 11.1 / WDDM 1.2
  • operační systém s DirectX 11.1

První bod je vcelku jasný, v praxi to znamená libovolný 28nm Radeon z řady HD 7000 nebo libovolnou 28nm GeForce z řady 600. Samotný název nestačí, je opravdu třeba 28nm GPU - ani tak ne kvůli samotnému výrobnímu procesu, jako spíš kvůli prostému faktu, že existují přejmenované 40nm produkty, které DirectX 11.1 nepodporují :-).

Radeon HD 7970 GeForce GTX 680

Operačním systémem se v tuto chvíli rozumí Windows 8. Kdy a zda vůbec budou DirectX 11.1 dostupné i pro stávající systémy, zatím není jasné (objevují se neoficiální zprávy obojího druhu, takže raději počkáme a nebudeme šířit zmatky). Pokud se tedy hardware i software sejde, může uživatel profitovat z následujících šesti výhod:

Target-Independent Rasterization

  • vyžaduje WDDM 1.2
  • vyžaduje DirectX 11.1

Nový způsob renderingu, který je vázaný na DirectX 11.1, se netýká pouze 3D prostředí, ale jeho výhod využije každý uživatel i ve 2D. Aniž si to uvědomujeme, je prakticky veškerá 2D grafika vykreslována s použitím určitých forem anti-aliasingu a to ať už jde o prostředí operačního systému, webový obsah nebo aplikace třetích stran. To nyní bude schopna grafická karta efektivně akcelerovat, takže prostředí Windows 8 ale i obsah zobrazovaný webovými prohlížeči (podpora nechybí přinejmenším v Chrome, Firefox a MSIE) je vykreslován včetně vyhlazení s hardwarovou akcelerací - rychleji, plynuleji, s nižšími nároky na procesor.

Nativní stereo 3D

  • vyžaduje WDDM 1.2
  • vyžaduje DirectX 11.1
Nvidia GK104 3D Vision Surround 3plus1

S Windows 8 je podpora pro 3D zobrazování implementována na úrovni operačního systému včetně standardizované cesty, která zajistí podporu u budoucích her. To znamená, že při kombinaci grafické karty, ovladače a displeje, které podporují 3D zobrazení, bude v ovládacím panelu patrné, že je stereo 3D funkční a k dispozici.

Zlepšení podpory D3D11 videa

  • vyžaduje WDDM 1.2

Většina moderních her sice využívá ke 3D akceleraci DirectX 10 nebo 11, ale videosekvence jsou obvykle přehrávané v režimu DirectX 9. To přináší vývojářům komplikace, protože musejí řešit, jak efektivně implementovat oba typy obsahu. DirectX 11.1 řeší tento problém unifikací API. To může mít za následek i větší objem kvalitnějších (co do rozlišení a datového toku ;-) videosekvencí v budoucích hrách.

Vylepšená podpora otáčení obrazu

  • vyžaduje WDDM 1.2
Samsung Windows 8 tablet

Na stolních počítačích a noteboocích se rotace obrazu nevyužívá příliš intenzivně, ale u tabletů je považovaná za samozřejmost. WDDM 1.2 umožňuje snáze implementovat automatickou rotaci, která funguje plynule bez probliknutí obrazu.

Žádné poblikávání obrazu

  • vyžaduje WDDM 1.2

Při některých úkonech (instalace ovladačů, přepnutí mezi grafickými kartami, přechod z úsporného režimu a podobně) dochází k problikávání obrazovky. S WDDM 1.2 lze realizovat tyto přechody bez toho, aby uživatel viděl jejich důsledek v podobě probliknutí. Komponenty operačního systému si tak mohou předávat ovladač grafické karty, aniž by to rušilo uživatele.

Optimalizace spotřeby

  • vyžaduje WDDM 1.2

V případech, kdy nenáročná aplikace běží v režimu celé obrazovky (typicky přehrávání videa) a následně je buďto přepínána do okna, nebo se jiný prvek dostane přes ní (např. vyskakující okno s nějakým upozorněním), dochází k přepínání mezi režimy renderingu, které mají vyšší energetické nároky (vzroste spotřeba). Nový mechanizmus nazvaný DirectFlip řeší tyto situace, snižuje objemy datových přesunů, zajišťuje efektivnější energetický management a lepší způsob přepínání mezi full-screen režimem a desktopem, kdy nedochází k nárůstu spotřeby.

Všechny jmenované změny a zlepšení v podstatě souvisejí se stávajícím trendem, kdy se do centra pozornosti dostává mobilní segment, který má těžiště klíčových požadavků nastavené jinak než klasický desktop. Cílem je tak dosažení minimální spotřeby, a rychlých reakcí s plynulým ovládáním i při relativně pomalém procesoru.

Pokračování k tématu:

Zdroje: 

Diskuse ke článku Šest výhod WDDM 1.2 a DirectX 11.1

Žádné komentáře.