Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

DP Quattro od Sigmy budou nacpané elektronikou

Začátkem února ohlásila Sigma několik novinek, ale celá řada technologických detailů zatím zůstala nejasná. V posledních týdnech se objevilo několik nových informací, tak se na ně pojďme podívat.

Před měsícem jsme se dozvěděli, že Sigma chystá trojici nových kompaktů (DP) s novou generací snímače Foveon X3 Quattro. Opět bude dostupný model s efektivně 28mm, 45mm i 75mm ohniskem. Jako první půjde na trh základní 45mm DP2 Quattro. Tolik k rekapitulaci původní zprávy.

Optika

Dostupné specifikace vytvářely dojem, že Sigma použije tutéž optiku, jako v případě řady DP Merrill. To je nakonec pravda jen zčásti. V případě 45mm DP2 a 75mm DP3 optika zůstane (po stránce rozlišení i chromatické aberace toho není moc co vylepšovat), ale pro širokoúhlou 28mm DP1 se připravuje nový objektiv - stávající by zřejmě neumožňoval plně využít potenciálu nového snímače.

Rozlišení

Co se snímače týká, udělalo se jasno v tom, jak Sigma počítá megapixely a co vlastně jednotlivá čísla znamenají. Jak již víme, vrchní ze tří vrstev nese necelých 20 MPix, prostřední vrstva necelých 5 a spodní taktéž necelých 5 MPix. Sečteno to dává 29 MPix. Výstupní rozlišení bude v základním režimu samozřejmě 20MPix, ale úrovně detailů se vyrovná klasickému snímači s bayerovou maskou a low-pass filtrem o rozlišení 39 MPix (tj. dvojnásobek rozlišení vrchní vrstvy).

Pokud by šlo o „marketingové“ rozlišení, které Sigma uváděla u starších produktů (trojnásobek fyzického rozlišení), pak bychom mluvili o 59 megapixelech.

Ačkoli býval tento „trojnásobek“ u starších generací často adekvátní detailům, které dával bayerův snímač, pokročila situace dál, konkurenční výrobci stále zeslabují low-pass filtry, aplikují lepší algoritmy pro zpracování obrazu, a tak už Sigma trojnásobkem fyzického rozlišení neoperuje a srovnává reálné rozlišení jasu, které v případě snímačů s bayerovou maskou odpovídá rozlišení zeleného kanálu (to je poloviční oproti celkovému fyzickému rozlišení snímače). Proto tedy Sigma operuje hodnotou 39 MPix.

Tělo a elektronika

V úvodní zprávě jsme tělo DP2 Quattro nazvali ošklivým. Názory uživatelů jsou ale značně rozrůzněné (najde se i nemálo těch, kterým se vyloženě líbí, nebo kteří postupem času změnili názor), takže si estetickou stránku laskavě zhodnoťte sami - máte-li názor, můžete hlasovat (níže).

Šéf Sigmy Kazuto Yamaki byl nejednou dotazován, proč došlo právě na takto nezvyklý tvar. Protože na tentýž dotaz odpovídal od vydání několikrát denně a přesto se stále opakoval, vyřešil Kazuto situaci poměrně vtipně - na Twitteru vyvěsil výše uvedený obrázek a komentoval ho slovy, že designový prototyp vznikl při návštěvě restaurace z krabičky od čokolády.

Reálně však šlo o kombinaci několika požadavků. Rozšíření těla a doplnění gripem bylo žádané z hlediska zvýšení stability, která je pro dosažení ostrých snímků při snímači o vyšším rozlišení potřebná. Grip zároveň zčásti řešil výdrž na jednu baterii a nabití - umožnil použít model s vyšší kapacitou.

Třetí důvod jsme se dozvěděli z jednoho z videorozhovorů, kde Kazuto vysvětloval, pro co všechno Sigma musela najít místo. Totiž, krom přítomnosti nového APS-C crop 1,5× Foveonu X3 Quattro bylo nutné osadit (citujeme, pouze přeloženo): 4× analogový front-end, 2× 2Gb RAM, 1× pre-procesor, 1× TRUE III procesor a 2× 4Gb RAM.

Co to vlastně znamená: Analogový front-end je obvod, který signály ze snímače (ještě v analogové podobě) zesílí podle toho, jakou jsme nastavili úroveň ISO, a teprve poté jsou převedeny do digitální podoby. Takto popsaný postup je již dlouhá léta běžný u všech digitálních aparátů, které zakládají na CMOS/CCD snímači s bayerovou maskou. Sigma pro Foveon dlouhodobě používala digitalizaci při základní citlivosti ISO a zesilování bylo aplikováno až digitálně při zpracování RAWu. Tento postup používaly DSLR SD9, SD10, SD14 a dále první kompaktní těla DP1, DP1s, DP2 a DP2s. Následné řady, tj. SD15, DP1x a DP2x, už byly vybavené analogovým zesilováním. To ale nepřinášelo pouze výhody (šum na vyšší ISO klesl, ale při nižších úrovních ISO už byl přínos na šum diskutabilní a vliv na dynamický rozsah spíše negativní).

Sigma poté s generací snímačů Merrill (SD1, DP1/2/3 Merrill) v tichosti od použití analogového front-endu ustoupila (nová architektura snímače a lepší softwarové algoritmy umožnily snížit šum na vyšší ISO i bez tohoto obvodu). Nyní se však zdá, že se podařilo neduhy vychytat. Přemýšlet můžeme nad tím, proč má být tento obvod obsažen hned ve čtyřech exeplářích. Jediné vysvětlení, které mě napadá, je: 2 ks pro vrchní (20MPix) vrstvu, 1 ks pro střední (5MPix) vrstvu a 1 ks pro nejhlubší (5MPix vrstvu).

Výsledkem je patrně zesílený a digitalizovaný signál ze všech tří vrstev. 2× 2Gb paměti patrně budou fungovat jako buffer pro tato surová data. Co přesně dělá pre-procesor, můžeme opět jen spekulovat. Jednou z možností je transformace barev, další třeba generování barevných kanálů v plném (20 MPix) rozlišení na základě překryvů 20 a 5MPix vrstev. Ať už jde o jednu nebo druhou možnost, tak tu zbývající (plus klasické zpracování obrazu, generování RAWu, JPEGu, odšumění atp.) bude mít na starost hlavní procesor TRUE III. Závěrečné 2× 4Gb paměti budou výstupním bufferem, jehož dvojnásobná kapacita (oproti prvnímu bufferu) je patrně dána faktem, že do systému vstupují tři kanály o celkovém rozlišení 29 MPix, ale na výstupu už se pracuje s dvojnásobkem - 59 MPix.

RAW a výdrž baterie

Schéma zpracování, které jsem nastínil výše, i údaj o průměrné velikosti RAWu 55 MB (u generace Merrill to bylo 45 MB), mohou znamenat, že RAW již bude obsahovat data všech tří kanálů převedená na plné rozlišení (3× 20 MPix), takže tuto fázi zpracování nebude muset realizovat software Sigma Photo Pro na PC. Zůstává tu ale několik otevřených otázek a nejasností.

Přesto, že by měl výrazně narůst aparát nutný ke zpracování obrazových dat a větší bude i jejich výstupní objem, došlo k několika zlepšením - ve všech případech má jít o rozdíl blízký dvojnásobku: šum na vyšší ISO by měl být poloviční, časy potřebné ke zpracování a zápisu snímků na kartu byly rovněž zkráceny na polovinu (cca 4 sekundy) a sníženy byly i energetické nároky, takže na jedno nabití půjde nafotit 2× více snímků (~200).

Dostupnost

Žádné oficiální datum stanoveno nebylo, Sigma ještě piluje zpracování obrazu. Samotné tělo je sice po hardwarové stránce již nějakou dobu hotové, ale softwarový tým ještě čeká kus práce, který (pokud se něco nezvrtne) bude dokončen a přelomu jara a léta. S trochou štěstí bude novinka začátkem léta uvedena do prodeje.

Jak hodnotíte vzhled Sigma DP2 Quattro

Nelíbí
9% (20 hlasů)
Akceptovatelný
26% (59 hlasů)
Líbí
40% (90 hlasů)
Vzhled je nepodstatný, zajímají mě jen výstupy
25% (55 hlasů)
Celkem hlasů: 224

Diskuse ke článku DP Quattro od Sigmy budou nacpané elektronikou

Úterý, 11 Březen 2014 - 20:52 | Martynko | Díky za informace, snažil jsem se něco dopátrat a...
Úterý, 4 Březen 2014 - 15:40 | Ondar | Ještě jsem neviděl anketu, kde by všechny položky...

Zobrazit diskusi