Snímek jádra AMD Trinity a srovnání s Llano
O AMD Trinity jsme si psali už tolikrát, že se k detailům nemá smysl vracet. Připomeňme tedy jen v rychlosti, že jde o výkonnější (mobilní i desktop) verzi APU pro rok 2012, která nahradí stávající Llano. Vychází z CPU jádra Piledriver (druhá generace Bulldozeru) a grafického procesoru Cayman s unifikovaným jádrem architektury VLIW-4. Krom toho je (oproti Caymanu) vybavená procesorem VCE pro hardwarovou kompresi HD videa a (oproti Llanu) technologií Eyefinity.
Na samotném snímku jádra asi jako první zaujmou dva velké bloky v levé polovině. Jde o dva moduly CPU architektury Piledriver (tzn. čtyři jádra) s příslušnými cachemi. Pravá polovina je pak samotné GPU. Pokud se zaměříte na středovou část GPU, můžete si všimnout šesti stejných pruhů (SIMD) - každý z nich obsahuje dva podobné obdélníčky
, což jsou bloky stream procesorů. Předpokládejme, že AMD tento obrázek před vypuštěním neprohnala Photoshopem (první snímky Llana totiž byly cíleně ořezané, aby nebylo možno určit počet stream-procesorů). Vychází nám pak, že grafická část ponese 6 SIMD bloků, tedy 384 stream-procesorů a 24 texturovacích jednotek.
6 SIMD bloků je o něco nižší konfigurace, než jsme vzhledem k proklamovanému nárůstu aritmetického výkonu předpokládali (nešlo by pak o třetinu čipu Cayman, ale spíš o čtvrtinu). Pokud bude AMD skutečně chtít dosáhnout zmiňovaných ~700 GFLOPS, musela by alespoň v turbo režimu GPU taktovat na 900 MHz (v případě Llana běželo maximálně na 600 MHz při stejném výrobním procesu).
To ale není jediná zvláštnost. Pokud si od GPU části Trinity i Llana odmyslíme samotné unifikované jádro (SIMD bloky s texturovacími jednotkami a stream-procesory), zjistíme, že zbývající část (uncore
) je v případě Trinity výrazně větší, zhruba o 40 %.
40% rozdíl je možné částečně vysvětlit komplexnějšími ROP jednotkami architektury Cayman (nový režim anti-aliasingu, zrychlené operace s FP32 a Int16 formáty a efektivnější využití sběrnice) - přesto lze jen těžko uvěřit, že by šlo o jediný důvod. I kdybychom brali v potaz přítomnost VCE procesoru a podporu Eyefinity, stále nám to připadá jako kapka v moři. Kloníme se proto k možnosti, že existuje něco, co o architektuře integrovaného GPU nevíme (druhou možností by byl zmíněný Photoshop).
Vraťme se ale k čipu jako celku. Srovnání, které vidíte v úvodu článku, indikuje, že se plocha jádra oproti stávajícímu Llanu zvětší jen o 12 % (upravení obou snímků do stejného měřítka nemusí být vzhledem k omezenému rozlišení zcela přesné, ale nemělo by jít o žádné extrémní tolerance). Pokud se AMD podaří s čipem o 12 % větším dosáhnout slibovaného 20% zlepšení po stránce procesorového výkonu a 30% nárůstu FPS ve hrách, bude to uznáníhodné. Něco nám však říká, že na vynášení soudů je ještě příliš brzy.