Eyefinity 2.0 a DDM Audio
Kapitoly článků
Technologii Eyefinity není třeba detailně představovat, známe ji již dvě generace (HD 5000 a HD 6000). Spočívá v možnosti realizace 3-6 nezávislých obrazových výstupů, které lze konfigurovat různými způsoby, aby vyhovovaly hernímu i pracovnímu nasazení. S generací Radeonů HD 7000 přichází AMD s inovovanou verzí této technologie doplněnou o další praktické možnosti.
Eyefinity 2.0 se skládá ze softwarové a hardwarové části, přičemž softwarovou již zčásti znáte. Společnost ji pomocí ovladačů Catalyst zpětně zprovoznila i na řadách 5000 a 6000 (podle kompatibility). Do softwarových inovací patří:
Catalyst 11.10
- podpora rozlišení až 16 000 × 16 000
- podpora režimů 5×1 landscape a portrait (řada pěti displejů naležato a nastojato)
- flexibilní kompenzace rámů (bezel compensation) pro nestejné LCD panely
Eyefinity 5×1 portrait
Catalyst 11.12
- podpora Eyefinity v kombinaci s HD3D (3D zobrazení)
Catalyst 12.1 (ovladače pro leden 2012)
- podpora Eyefinity + HD3D + CrossFire
Catalyst 12.2 (ovladače pro únor 2012)
- podpora uživatelských rozlišení
- uživatelské nastavení lišty a nabídky start
U posledního bodu se na okamžik zastavíme: Doposud nebylo (bez použití softwaru třetí strany) možné snadno nastavit, na jaké obrazovce bude nabídka Start s lištou a defaultně se zobrazovala na primárním výstupu (tedy vlevo). Od února bude možný přesun na monitor, který lépe vyhovuje konkrétní konfiguraci.
DDM Audio
Z hardwarových novinek spadajících pod Eyefinity 2.0 je stěžejní podpora technologie nazvané Discrete Digital Multi-Point Audio. Radeony HD 7900 jsou vůbec prvními produkty na trhu, které ji podporují. Zatímco dosud jste při použití Eyefinity měli zvuk přiřazen vždy k primárnímu obrazovému výstupu, s DDM Audio můžete mít nezávislých zvukových stop tolik jako obrazovek a zároveň je každá svázaná právě s obrazem, ke kterému přísluší.
Co to v praxi znamená (aneb jak to říct jednoduše): Pokud se program běžící v okně na monitoru vlevo nějak zvukově projeví, nepůjde zvuk z reproduktorů středového monitoru, ale od monitoru vlevo. To se může jevit jako příjemný, nicméně nepodstatný detail, dokud si neuvědomíme všechny možné důsledky.
Jedním z nich jsou například videokonference. Pokud budete mluvit se třemi osobami zároveň a každá bude zobrazená na jiném panelu, dokážete už podle směru, ze kterého hlas jde, snadno rozlišit, kdo začal mluvit - tak jako je tomu ve skutečnosti.
Audio je spojené s oknem videa, takže například po přetažení přehrávače na jiný monitor se automaticky s videem přesune i zvuk. To platí samozřejmě i pro notebook připojený na externí LCD (ukázka výše) a podobně.
jeden z příkladů využití DDM Audio: běh hry a televize s nezávislým zvukem
Ještě výraznější výhodu přinese tato technologie uživatelům HTPC: S počítačem o jediné grafické kartě je možné obrazem včetně zvuku zásobovat televize, displeje či projektory v různých místnostech, což byl až dosud problém.
DDM Audio je podporované na výstupech DisplayPort a HDMI.
AMD Tech Day, Mnichov (8. prosince)