Ujel Sony vlak? Společnost připravuje akcionáře na rekordní ztrátu
Sony na tom již po dlouhou řadu let není finančně dobře a vykazuje dlouhodobě velmi vysoké ztráty. Přes veškeré snahy o jejich minimalizaci se společnosti nadále nedaří. I když zatím letošní rok není zdaleka u konce, má už společnost docela konkrétní představu o tom, jak bude finanční zpráva vypadat: Pokud nepřijde nějaký neočekávaný zvrat, vykáže za finanční rok 2014 (končí v březnu 2015) ztrátu ve výši $2,15 miliardy.
Za touto částkou nestojí jeden konkrétní problém, ale celá řada důvodů. Jeden z hlavních souvisí se světem televizí: Konkurence roste a zájem opadá - klesá potřeba připlácet si za zavedenou značku v situaci, kdy nejlevnější noname / whitebox modely od „čangů“ podporují širší spektrum funkcí, než dokáže průměrný zákazník využít. I přes pozitivní zprávy o prodejích 4k televizorů jde jen o špičku ledovce, která patrně ještě nevykompenzovala prostředky vynaložené na vývoj, natož aby mohla dorovnat ztráty v segmentu mainstreamu.
Nejinak je tomu ve světě smartphonů - vůbec celá mobilní divize společnosti (telefony, tablety, periferie) na tom není o mnoho lépe a předpokládá se, že rovněž vykáže ztrátu. Svůj podíl mají i výdaje na akvizice - Sony koupila mimo jiné továrnu na čipy Renesas, ve které si nechávala vyrábět společnost Nintendo čipy pro konzoli Wii U. O dalším z důvodů jsme již hovořili - spočívá v propadu zájmu o médium Blu-ray. Sony do vývoje modrého laseru nainvestovala nemalé prostředky, mnoho financí padlo i na marketingovou válku s HD-DVD a v době, kdy by prodeje koleček měly začít vynášet, začíná (i z důvodu online distribuce) zájem zákazníků upadat.
O Sony se letos mluvilo pozitivně hlavně v souvislosti s úspěchem na poli konzolí. Společnosti se podařilo v počtu prodaných PlayStation 4 překonat Microsoftí Xbox One až o 50 % a přesto že se Microsoftu daří tento rozdíl čím dál tím víc snižovat, je stále Sony ve vedení. Jak ale ukázal rozbor výrobních nákladů na obě konzole, jsou marže výrobců na samotném hardwaru prakticky nulové (jde jen o prostředek k prodeji vlastních služeb a softwaru), takže prodeje samotného hardwaru - ač vysoké - nemohou finanční výsledky nijak pozitivně ovlivnit.