Výroba Playstation 4 stojí $381, prodává se za $399
Sony se samozřejmě výrobními náklady nechlubí, níže uvedená čísla vycházejí z analýzy společnosti IHS iSuppli a jde samozřejmě o smluvní ceny, za které jednotlivé komponenty prodávají výrobci samotné Sony (to zdůrazňujeme pro případ, že by se objevil rýpal rozporující uvedené částky na základě ceníku své oblíbené maloobchodní IT firmy ;-).
Srdcem a nejdražší položkou z celé konzole je APU od AMD, které s celkovými 348 mm² (± rozměry high-endového GPU) integruje osmijádrový procesor Jaguar, grafické jádro GCN, multimediální obvody včetně TrueAudio a čipset, resp. většinu I/O rozhraní. Podle iSuppli stojí APU $100. Také již víme, že pro zajištění vysoké výtěžnosti má každý kus deaktivované dva bloky CU a z celkových 1280 stream-procesorů (a 80 texturovacích jednotek) dává k dispozici 1152 / 72 od každých.
V řadě druhou nejdražší položkou se stávají paměti GDDR5: 8 GB vychází na $88. Pokud si obě částky sečteme, zjistíme, že tvoří zhruba polovinu ceny celého stroje.
Druhou polovinu ceny, kterou tvoří levnější komponenty, otevírá pevný disk (500GB 2,5” mechanický), který Sony od Western Digital a Seagate nakupuje za smluvní cenu kolem $37. Právě kolem rychlosti mechanického disku se točí nemálo diskusí; zrovna včera jsme se podívali, jakou měrou by chod konzole urychlila výměna za SSD nebo hybridní řešení:
Za optickou mechaniku a čipy pro bezdrátová rozhraní (Marvell, Skyworks) zaplatí výrobce $28. Herní ovladač je pak překvapivě levný, vychází na $18.
Zbylých $110 jde na základní desku, zdroj, skříň, chlazení a kabeláž. Do prodejních $399 zbývá $18 (v případě Playstation 3 překonávala hodnota komponent v době vydání prodejní cenu o více než $200). Těchto $18 může z nemalé části pokrýt náklady na montáž, propagaci a reklamace, které podle Sony aktuálně dosahují 1% úrovně:
Co se čistého zisku týče, bude jej - stejně jako u předchozího modelu - generovat především prodej her. Rozdíl je ale v tom, že výroba hardwaru z této částky nebude významně ukusovat (pokud vůbec).