Sony může Nintendu zastavit výrobu Wii U, pohltila továrnu Renesas
Pokud si přesně nejste jisti, jakéže čipy Wii U používá, pak vězte, že jde o jeden MCM (vícečipový modul), pod jehož IHS (heat-spreaderem) najdete malý a velký křemíkový „čtvereček“.
Malý čtvereček se jmenuje Espresso a pochází z rýsovacích prken IBM. Jde o tříjádrový out-of-order procesor vycházející z generace PowerPC 750 (bez speciálních SIMD akcelerátorů) a běží na 1,24 GHz (45nm výroba).
Větší čtvereček je prozaicky označen Latte a jeho návrh pochází od AMD (respektive v začátcích to bylo od ATi pod křídly AMD). Jde o GPU, jehož 3D jádro vychází z architektury VLIW-5 (jako Radeony řady HD 5000, jejímž nižším modelům se koncepčně blíží - 320 stream-procesorů, 16 TMU, 8 ROP). Odlišuje se ale přítomností 32MB eDRAM, která snižuje požadavky na rychlost systémové paměti.
Pravě Latte se dostala do ohrožení. Čip totiž Nintendo vyrábí u společnosti Renesas. Koncem roku 2012, kdy se tato informace dostala na svět, panovalo obecné přesvědčení, že právě výroba GPU pro Nintendo by mohla Renesas zachránit - společnost totiž již tehdy byla v nemalých finančních problémech. Wii U se nakonec prodávalo pod očekávání a objemy výroby nestačily na finanční stabilizaci křemíkového výrobce.
Situace nyní využila Sony, která právě výrobní kapacity Renesas odkoupila a tím de facto získává kontrolu nad dodávkami pro Nintendo. 300mm továrna, o které je řeč, nese název Tsuruoka Factory - zatím. K 31. březnu 2014 již pod novým majitelem bude přejmenována na Yamagata Technology Center. Sony ji chce využívat k výrobce fotografických snímačů CMOS, pro které postupně rozšíří výrobní kapacity ze stávajících 60 tisíc 300mm waferů na 75 tisíc (měsíčně).
Co to znamená pro budoucnost konzole: Zásadní nejistotu. Problémů je hned několik. Nintendo sice oznámila, že v krátkodobém horizontu není výroba Wii U ohrožena, ale to příliš o budoucnosti výroby neříká (krátkodobě může výroba jet i ze skladových zásob, které mohlo Nintendo zvýšenými objednávkami snadno nakupit). Realita je taková, že Sony plánuje zastavit výrobu všech produktů, které v továrně vznikají, aby mohla začít s modernizací a úpravami pro fotosnímače. Renesas plánuje přesunout výrobu některých čipů smluvně k externímu dodavateli - SCK, část portfolia by měla přesunout do své zbývající Naka Factory, ale co bude s Wii U, respektive čipem Latte, zůstává otázkou.
Přesunu k externímu dodavateli nebo jiné továrně brání hned dvě věci: První jsou licenční záležitosti. Zmíněnou eDRAM navrhl NEC, který měl s Renesas smlouvu, jež neumožňuje přesun k jiným výrobcům. Problémem číslo dva se pak stává skutečnost, že ani hypotetická úprava smlouvy situaci neřeší, protože většina výrobců není technologicky vybavena na produkci čipu s integrovanou eDRAM v podání NECu (u některých výrobců by to snad šlo, ale silně na úkor výrobních nákladů).
I když je Sony vázána smlouvami, které uzavřel s odběrateli ještě Renesas, není veřejně známo, na jak dlouhou dobu byly tyto smlouvy uzavřeny a už vůbec nevíme, zda by případná pokuta za předčasné ukončení výroby nebyla pro Sony zajímavější cestou kompenzovanou odstavením konkurenčního hráče. To je samozřejmě jen jedna z celé řady možných hypotéz.
Realita může být jiná - nedávno jsme se dozvěděli, že Nintendo pracuje na nástupci Wii U, konzoli nové generace, a že s nemalou pravděpodobností bude postavena na SoC, což potvrzuje zcela jiný čip. Souvislost s odkoupením továrny Renesas tak nemusí být „čistě náhodná“ - naopak to vypadá, že Nintendo mělo informace v předstihu a obratem na situaci zareagovalo přípravou nové generace hardwaru, aby nezůstalo závislé na novém majiteli továrny. Do mozaiky rychlého řešení situace by zapadla i informace o zvolení již existujícího (nebo je mírně modifikovaného) SoC pro nástupce Wii U; na vývoj něčeho kompletně nového zkrátka nebyl čas.