Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Sony: Pro 4k je třeba alespoň 8 TFLOPS (Xbox Scorpio nabídne 6)

Zbývají necelé dva týdny do vydání Playstation 4 Neo a Sony již začala s nepřímou kritikou budoucího konkurenta této konzole. Naznačuje, že jeho výkon pro 4k, na němž Microsoft zakládá, stačit nebude.

10. listopadu dojde k zahájení prodejů nové konzole od Sony, Playstation 4 Pro. Tato konzole s výrazně inovovanou hardwarovou výbavou a zvýšeným výkonem (4,2 TFLOPS) přinese mnoho změn, kterým jsme se podrobně věnovali. Čím dál častěji bývá ale v souvislosti s touto konzolí přetřásána podpora / nepodpora 4k rozlišení. Zařízení podporuje 4k výstup, na druhou stranu aby dokázalo dosáhnout akceptovatelných FPS při herní grafice ve 4k rozlišení, je obraz vykreslovaný šachovnicově (tedy de facto v polovičním rozlišení, jen „černá“ pole šachovnice) a zbytek („bílá“ pole šachovnice) jsou získána interpolací. Podle Sony je kvalita pro pouhé oko k nerozeznání od nativního 4k. Zvláštně je řešena i podpora pro 4k video, kdy jeho dekódování a zobrazení sice hardware podporuje, ale mechanika není kompatibilní s UHD 4k Bluray, takže je uživatel odkázán na obsah od Sony.

Konkurence v podobě Microsoftu zvolila jinou strategii, pro letošní rok vydala Xbox One S, který je plně vybavený pro přehrávání 4k videa (včetně potřebné optické mechaniky) a pro příští rok plánuje Xbox Scorpio, který cílí na nativní rendering her ve 4k rozlišení. O Scorpio je známo, že dosáhne výpočetního výkonu kolem 6 TFLOPS, tedy zhruba o polovinu vyššího než jakým disponuje Sony Playstation 4 Pro. Zároveň bude vybaven novější grafickou architekturou (a podle některých spekulací i procesorovou) architekturou. Objevují se proto diskuse, zda je výhodnější letos pořídit Playstation 4 Pro, nebo rok počkat na stávající generaci a přejít na Xbox Scorpio, který nabídne o polovinu vyšší výkon a podle Microsoftu i podporu plného 4k pro hry i video.

Mark Cerny ze Sony se nechal slyšet, že podle jeho vlastního názoru je třeba pro rendering v nativním 4k rozlišení výkonu alespoň 8 TFLOPS. Pokud si zopakujeme, že Microsoft Xbox Scorpio má dosahovat kolem 6 TFLOPS, je jasné, odkud (respektive kam) vítr vane. Sony se snaží přesvědčit zákazníky, že ani Scorpio nebude na 4k rozlišení stačit - jinými slovy, že čekání nemá smysl a koupí Playstation 4 Pro v podstatě o nic zásadního nepřijdou.

Posuzování toho, jaký výkon bude potřebný pro rendering nativně ve 4k rozlišení je ale velmi ošemetná záležitost. I kdybychom pominuli odlišné nároky a úroveň optimalizací jednotlivých her a snažili se výkon odvodit od stávajícího hardwaru, jednoduché vynásobení výkonu dostačujícího pro 1080p čtyřmi může být zavádějící. Je třeba zohlednit, že aritmetický výkon odlišných architektur není možné přímo srovnávat a dále, že přepnutí na 4× vyšší rozlišení nezvyšuje veškeré nároky na hardware 4×. Některé jsou sice zvýšené 4×, jiné se ale nemění a leckteré stoupají různě v rozmezí těchto mantinelů.

Pro ilustraci se můžeme podívat třeba na to, jak se změní výkon GeForce GTX 980 Ti po přepnutí z 1080p na 4k rozlišení:

hra1080p (FPS)4k (FPS)pokles FPS (násobek)
Assassin's Creed Unity76,128,92,63×
Assetto Corsa87,149,81,75×
Bioshock: Infinite148,449,82,98×
Civilization: Beyond Earth151,170,12,16×
COD: Advanced Warfare128,455,62,31×
Dragon Age: Inquisition93,332,62,86×
Evolve105,532,43,26×
Far Cry 448,421,52,25×
GTA V60,629,62,05×
Metro: Last Light Redux98,634,02,90×
Mittelerde: Mordors Sch.78,227,22,88×
Risen 394,141,72,26×
Ryse: Son of Rome78,630,7

2,56×

The Talos Principle98,149,31,99×
The Witcher 355,627,62,01×
Tomb Raider115,837,43,10×
Total War: Attila49,826,31,89×
Watch Dogs79,933,62,38×
průměr91,537,72,46×

Na základě těchto údajů lze říct, že nároky při 4k rozlišení oproti 1080p v praxi nestoupají 4× (jako samotný počet pixelů), ale v průměru zhruba „jen“ 2,5×. Pokud bychom tedy výkon 2,4 TFLOPS považovali ve světě konzolí dostačující pro rozlišení 1080p (Xbox One dosahuje výkonu 1,3 TFLOPS, Xbox One S 1,4 TFLOPS a Playstation 4 1,8 TFLOPS), pak by 6 TFLOPS Xbox Scorpio (tedy 2,5× více) mělo k rozhýbání 4k rozlišení stačit. Toto srovnání ještě nepočítá s posuny efektivity na úrovni architektury, která bude v případě Xbox Scorpio o tři generace dál než původní generace Xbox One a Playstation 4. Protože zatím není jasné, jak významný tento posun bude, berme to jen jako určitý bonus navíc, který nelze nyní objektivně zhodnotit a tudíž ani zahrnout do výpočtu.

Zdroje: 

AV Watch, ilustrace výkonnostního rozdílu: ComputerBase

Diskuse ke článku Sony: Pro 4k je třeba alespoň 8 TFLOPS (Xbox Scorpio nabídne 6)

Čtvrtek, 3 Listopad 2016 - 12:34 | Karáš Svorka | Jo kdyby konzole měli nějaký pořádný procesor a...
Středa, 2 Listopad 2016 - 23:55 | BTJ | Lol, uz jenom to, ze nekdo k vyjadreni vykonu...
Středa, 2 Listopad 2016 - 12:51 | PHiLiPZ | to su predsa mili Hertze
Středa, 2 Listopad 2016 - 11:19 | pito | Da sa (bude sa dat) z Xbox alebo PS4 zmenit...
Středa, 2 Listopad 2016 - 07:50 | mike | Naja, "odbornici"... 30mHz... 60mHz......
Středa, 2 Listopad 2016 - 07:33 | Kert | Nechci vám kazit iluze ale na co MS sáhne, to...
Středa, 2 Listopad 2016 - 00:09 | ROdNEY | PS4 Pro ale nema presnou Polaris architekturu a...
Středa, 2 Listopad 2016 - 00:09 | cheech chong | co to meles o drahych tv?? u vas v cz sa v...
Úterý, 1 Listopad 2016 - 22:33 | r4in | No já jsem zvědavý na tu "checkboard"...
Úterý, 1 Listopad 2016 - 21:52 | Tralalák | "Toto srovnání ještě nepočítá s posuny...

Zobrazit diskusi