Sony: Pro 4k je třeba alespoň 8 TFLOPS (Xbox Scorpio nabídne 6)
10. listopadu dojde k zahájení prodejů nové konzole od Sony, Playstation 4 Pro. Tato konzole s výrazně inovovanou hardwarovou výbavou a zvýšeným výkonem (4,2 TFLOPS) přinese mnoho změn, kterým jsme se podrobně věnovali. Čím dál častěji bývá ale v souvislosti s touto konzolí přetřásána podpora / nepodpora 4k rozlišení. Zařízení podporuje 4k výstup, na druhou stranu aby dokázalo dosáhnout akceptovatelných FPS při herní grafice ve 4k rozlišení, je obraz vykreslovaný šachovnicově (tedy de facto v polovičním rozlišení, jen „černá“ pole šachovnice) a zbytek („bílá“ pole šachovnice) jsou získána interpolací. Podle Sony je kvalita pro pouhé oko k nerozeznání od nativního 4k. Zvláštně je řešena i podpora pro 4k video, kdy jeho dekódování a zobrazení sice hardware podporuje, ale mechanika není kompatibilní s UHD 4k Bluray, takže je uživatel odkázán na obsah od Sony.
Konkurence v podobě Microsoftu zvolila jinou strategii, pro letošní rok vydala Xbox One S, který je plně vybavený pro přehrávání 4k videa (včetně potřebné optické mechaniky) a pro příští rok plánuje Xbox Scorpio, který cílí na nativní rendering her ve 4k rozlišení. O Scorpio je známo, že dosáhne výpočetního výkonu kolem 6 TFLOPS, tedy zhruba o polovinu vyššího než jakým disponuje Sony Playstation 4 Pro. Zároveň bude vybaven novější grafickou architekturou (a podle některých spekulací i procesorovou) architekturou. Objevují se proto diskuse, zda je výhodnější letos pořídit Playstation 4 Pro, nebo rok počkat na stávající generaci a přejít na Xbox Scorpio, který nabídne o polovinu vyšší výkon a podle Microsoftu i podporu plného 4k pro hry i video.
Mark Cerny ze Sony se nechal slyšet, že podle jeho vlastního názoru je třeba pro rendering v nativním 4k rozlišení výkonu alespoň 8 TFLOPS. Pokud si zopakujeme, že Microsoft Xbox Scorpio má dosahovat kolem 6 TFLOPS, je jasné, odkud (respektive kam) vítr vane. Sony se snaží přesvědčit zákazníky, že ani Scorpio nebude na 4k rozlišení stačit - jinými slovy, že čekání nemá smysl a koupí Playstation 4 Pro v podstatě o nic zásadního nepřijdou.
Posuzování toho, jaký výkon bude potřebný pro rendering nativně ve 4k rozlišení je ale velmi ošemetná záležitost. I kdybychom pominuli odlišné nároky a úroveň optimalizací jednotlivých her a snažili se výkon odvodit od stávajícího hardwaru, jednoduché vynásobení výkonu dostačujícího pro 1080p čtyřmi může být zavádějící. Je třeba zohlednit, že aritmetický výkon odlišných architektur není možné přímo srovnávat a dále, že přepnutí na 4× vyšší rozlišení nezvyšuje veškeré nároky na hardware 4×. Některé jsou sice zvýšené 4×, jiné se ale nemění a leckteré stoupají různě v rozmezí těchto mantinelů.
Pro ilustraci se můžeme podívat třeba na to, jak se změní výkon GeForce GTX 980 Ti po přepnutí z 1080p na 4k rozlišení:
hra | 1080p (FPS) | 4k (FPS) | pokles FPS (násobek) |
Assassin's Creed Unity | 76,1 | 28,9 | 2,63× |
Assetto Corsa | 87,1 | 49,8 | 1,75× |
Bioshock: Infinite | 148,4 | 49,8 | 2,98× |
Civilization: Beyond Earth | 151,1 | 70,1 | 2,16× |
COD: Advanced Warfare | 128,4 | 55,6 | 2,31× |
Dragon Age: Inquisition | 93,3 | 32,6 | 2,86× |
Evolve | 105,5 | 32,4 | 3,26× |
Far Cry 4 | 48,4 | 21,5 | 2,25× |
GTA V | 60,6 | 29,6 | 2,05× |
Metro: Last Light Redux | 98,6 | 34,0 | 2,90× |
Mittelerde: Mordors Sch. | 78,2 | 27,2 | 2,88× |
Risen 3 | 94,1 | 41,7 | 2,26× |
Ryse: Son of Rome | 78,6 | 30,7 | 2,56× |
The Talos Principle | 98,1 | 49,3 | 1,99× |
The Witcher 3 | 55,6 | 27,6 | 2,01× |
Tomb Raider | 115,8 | 37,4 | 3,10× |
Total War: Attila | 49,8 | 26,3 | 1,89× |
Watch Dogs | 79,9 | 33,6 | 2,38× |
průměr | 91,5 | 37,7 | 2,46× |
Na základě těchto údajů lze říct, že nároky při 4k rozlišení oproti 1080p v praxi nestoupají 4× (jako samotný počet pixelů), ale v průměru zhruba „jen“ 2,5×. Pokud bychom tedy výkon 2,4 TFLOPS považovali ve světě konzolí dostačující pro rozlišení 1080p (Xbox One dosahuje výkonu 1,3 TFLOPS, Xbox One S 1,4 TFLOPS a Playstation 4 1,8 TFLOPS), pak by 6 TFLOPS Xbox Scorpio (tedy 2,5× více) mělo k rozhýbání 4k rozlišení stačit. Toto srovnání ještě nepočítá s posuny efektivity na úrovni architektury, která bude v případě Xbox Scorpio o tři generace dál než původní generace Xbox One a Playstation 4. Protože zatím není jasné, jak významný tento posun bude, berme to jen jako určitý bonus navíc, který nelze nyní objektivně zhodnotit a tudíž ani zahrnout do výpočtu.
AV Watch, ilustrace výkonnostního rozdílu: ComputerBase