Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Sony uvedla Cyber-shot DSC-RX1R, vylepšený full-frame kompakt snů

Mám takový dojem, že odstranění low-pass filtru si dnes mohou firmy dovolit z toho prostého důvodu, že rozlišení objektivů je ve velké většině případů menší, než rozlišení snímacích čipů. Tím je dosaženo potřebného mírného rozostření pro potlačení moaré a je hloupost rozostřovat obraz ještě jednou.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Zaujíma ma, pri ktorých foťákoch nemá Fujifilm low-pass filter. Vie to niekto?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

XPro-1, X20 a tusim aj X-M1

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Vďaka

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Jo a taky jim to nefungovalo, 1 verzi dokonce stahovali z trhu a vymenovali chip ;-))

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Tahle móda absence LPF se mi moc nelíbí. Vzniklý aliasing už nijak přirozeně odstranit nejde. Nejhorší je, že se to kromě foťáků začíná zřejmě z důvodu úspor vyskytovat i u kamer. Protože rozlišení kamer není moc velké, tak to optika nevykompenzuje. Výsledkem je, že se čím dál tím častěji vidí obraz podobný PALu - s barevným chvěním kolem hran.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Namiesto LPF by bol vhodnejší Foveon v Sigme.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Foveon ma rozhodne svoje pozitiva, (nepritomnost moire vyplyvajuca zo samotnej podstaty cipu je jedna z nich) ale aj dost vazne negativa (velmi zle vysledky pri slabom svetle, nemoznost ziskat identicke fotky z dvoch identickych cipov a pod.) a teda sa neda pouzit vsade a vzdy. Bohuzial. Foveon je v rovine teorii podstatne lepsie prezentovany, nez fotky, ktore z neho v realite lezu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Záleží, kam až sahá ta teoretická představa. Například úroveň šumu Foveonu relativně ku bayeru je po teoretické stránce horší než v praxi (ano, skutečně jsem to napsal správně, není to překlep :-).

Ještě bych upřesnil to slabé světlo. Špatné výsledky jsou na vysoké ISO nebo při umělém světle, nikoli při slabém světle. Slabé přirozené světlo a dlouhé expozice naopak poslední generaci Foveonu velice svědčí, šum je nízký, na hot-pixely jsem zatím nenarazil a dynamický rozsah se drží.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

aha, takze nic pro nas, co fotim s blesky a kdyz mluvim o blescich, tak treba 500Ws a vyse ... na to venkovni foceni ;-))

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Jirka, vzniknuty aliasing sa odstranit da uplne bez problemov. Staci akykolvek trochu lepsi graficky editor (ci uz corel paint alebo adobe PS) a mas v nich priamo funkcie na anti-aliasing s roznymi nastaveniami, algoritmami atd. aby si dosiahol presne ziadaneho efektu bez zbytocne privelkeho rozmazania. Ten hardverovy pred snimacim cipom toto jednoducho nedokaze, je tam napevno a basta. A rozostruje aj to, co rozostrovat nemusi. Mal som jeden cas k dispozicii DSLR bez low-pass filtra a osobne sa nepametam, ze by som kedy spravil exterierovu fotku napr. v prirode s tym, ze som u nej musel pouzit anti-aliasing. V prirode (a casto aj v interieroch pri portretovani) sa totiz skoro nikdy nevyskytuje tak dokonale opakujuci sa vzor, ktory by vytvaral moire efekt. Cele je to vsak len o tom, ze sa so snimkami treba po foteni aj trocha pohrat. Post-processing je pre fotografa s vaznejsimi umyslami, nez len zamierit-cvaknut-uploadnut, uplne zakladna vec. Minimalne preto, lebo foti primarne do RAW. Uz som stretol par "profikov", ktori si mysleli, ze kupou drahej zrkadlovky sa z nich stanu uzasni fotografi. A pritom maju vo fotaku default tovarne nastavenia, fotia na automatiku do jpeg a o tom, ze stale pouzivaju kitovy objektiv ani nehovoriac!!! Mal som sto chuti im tie masiny vziat a polamat ruky... :D
U videozaznamov sa da aj ten neprijemny farebny efekt na hranach poriesit napr. vo Vegas Pro, len to je zase o troche hrania sa.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Toto je nesmysl. Ve chvíly, kdy na fotce vznikne interference, je v podstatě neodstranitelná a nebo odstranitelná za cenu nesmírně pracné ruční retuše. Obvyklé jsou falešné pruhy na látkách nebo na jiných pravidelných strukturách.

http://www.flickr.com/photos/rodolfoabud/1045902263/in/gallery-68219171@N02-72157628132043236/lightbox/

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

ani by som nepovedal, ze to je nezmysel. je kopec sposobov ako odstranit moire, existuju specialne funkcie alebo plug-iny pre tento efekt. velmi dolezite je, CO sa foti. pre studioveho fotografa, fotiaceho modu, je low-pass filter zivotne dolezity. Pre toho, co foti krajinky alebo makra zase naopak.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Prosil bych jmenovat ty speciální funkce a pluginy. Už jsem to řešil níže a opravdu mne to zajímá, takže bych to rád viděl nejak konkrétně. Nepotřebuji prázdné prohášení, "že nějaké softy či pluginy to umí". Moaré jde eliminovat dost špatně, spíše se dají potlačit nejsilněší vady - když už s tím člověk musí bojovat, i tak je to hrůza a zabere to spoustu času.

Jinak jako fotograf samozřejmě vím, kdy moaré vzniká. :-)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Kvoli predvedeniu zaznamu klikania v editore prostrednictvom Step Recordera nebudem znova instalovat PSP, Corel ci iny editor, uvediem aspon par prikladov:

V Coreli (dolujem z pameti ako som to kedysi robil) je napriklad priamo funkcia Effects > Noise > Remove moiré. K dosiahnutiu dobreho vysledneho efektu sa casto daju pouzit aj ine efekty (napr. Gaussian Blur; Sharpen > Unsharp Mask a pod.). V urcitych pripadoch Effects > Noise > Median a potom prevzorkovanie (resampling) moze znamenat lepsi vysledok nez priamo funkcia Remove moire. Kazde moire je samozrejme ine a je to skor o skusenostiach, po com treba siahnut.

Co sa tyka inych editorov, aj na nete je kopec odkazov:
http://philipbloom.net/2011/02/17/moire/
http://www.youtube.com/watch?v=JtOvf8oNi-U
http://marvelsfilm.wordpress.com/2011/02/17/wow-now-available-dslr-anti-...
pre photoshop je navod tu:
http://photographylife.com/how-to-remove-moire-in-photoshop

Vo photoshope som pracoval malo, takze nemam vychytane postupy, ale tak ako v Coreli, aj tam urcite existuje niekolko roznych postupov a zalezi len od skusenosti daneho grafika/fotografa, ktory postup zvoli.

Samozrejme je bez diskusie, ze pokial je to mozne, je dobre spravit vsetko pre to, aby moire efekt ani nevznikol uz pri foteni (napr. v studio, kde je casu pri foteni habadej). Suhlasim s tym, ze niektore moire sa odstranuju tazsie, ale nikdy to nie je az nemozne.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Sorry, ale podívej se ještě jednou na tu ukázku výše a zkus mi naznačit, jak by tohle některý z uvedených postupů odstranil. To je moaré - tebou uvedené postupy jen likvidují následky barevné aberace tím, že rozmažou barvovou složku, ale to neřeší vlastní moaré (artefakty v jasové složce vzniklé průnikem dvou rastrů (čipu a textury).

Moaré vzniká z fyzikální podstaty a nevím o algoritmu, který by jí dokázal popřít. Proto "rozmazání" lowpass filterm.
http://kylejanzen.files.wordpress.com/2012/03/moiremaker2.jpg
http://image.absoluteastronomy.com/images/encyclopediaimages/0/07/070309...

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Fotobob, ty si tu vytiahol uplnu kravinu, bez urazky. Umelo vytvoreny obrazec z vektoroveho graf. programu znazornujuci matematicky princip moire, ktory ale v realite vlastne nikdy a nikde nevznikne. Uprimne, fotim uz par rokov + ako grafikovi mi preslo pri post-procesingu a spracovavani materialov neskutocne kvantum studiovych fotiek, ale takyto obrazec, aky si tu hodil, som este nikdy nevidel z realneho fotenia. A to uz som videl vselico. Vrat sa prosim do reality a precitaj si, co som napisal v poslednom odstavci predchadzajuceho prispevku. Ano, najhorsie moire vznika v studiu a/alebo pri foteni vzorkov, vytvorenych ludmi (textil, sietky, mriezky apod.). Lenze prave tam ma fotograf dostatok casu si pozriet nahlad a prijat opatrenia, aby vzniku takeho rusiveho moire zabranil. A uprimne - dobry fotograf za 1. pozna svoj fotak dokonale a za 2. ked sa pozrie na fotografovany objekt tak uz vopred vie, kedy je velka sanca na vznik moire. A podla toho jedna. clovek, co si vezme na fotenie napr. modnej prehliadky ludi v satach zblizka a potom az doma pri kompe s hrozou zistuje, ze kopec fotiek moze vyhodit, lebo si vzal fotak bez low-pass filtra, nie je fotograf ale magor.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

samozrejme ze to nejde, nekteri si to asi pletou s interpolaci asi ;-))
zvlaste bych chtel videt, jak to snadno odstrani na tom pruhovanem tricku ;-)))

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Oprava ;-)) s chromatickou aberaci jsem chtel rict, ne interpolaci ;-)) ... asi mluvim z hladu, jdu se najist ;-))

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro zajímavost, na video si můžeš koupit i speciální custom filtry: http://www.mosaicengineering.com/products/vaf/5d2.html

Na 600D je třeba 3x crop režim, který obchází tento problém zase trochu jinak, http://www.cineblah.com/post/142/why-the-3x-crop-mode-on-the-canon-600d-...

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Taky si nejsem jistý, jestli se odstranění low-pass filtru dá nazvat vylepšením...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Problém s moiré nebo aliasingem není nijak výrazný ani u D800e a to je 36 MPix Full-Frame, takže hustota je pixelů je stejná jako u 16 MPix APS-C. Takže problém s moiré nebo aliasingem u čipů s vysokou hustotou pixelů, jako je například 24 MPix na APS-C, vůbec nebude. Osobně vyzkoušeno na D7100 s Nikkorem 85mm/f1.8, který je ostrý, skoro bych řekl až superostrý. :D

Mimo to, případný (nebo spíše hypotetický) aliasing a moiré jsou v editoru poměrně snadno odstranitelné.

Typické "spotřební" videokamery (cca do 30 000) mají naopak vysokou hustotu rozlišení, takže výrazný aliasing a výrazné moiré vznikat nemůže. Snímače jsou u těchto kamer malé a navíc je jejich rozlišení tak okolo 10 MPix (v dnešní době).

Podle mě dnes spíš plní OLPF jen dvě funkce: "maskování" vad a nečistot na čipu a "maskování" vad objektivu.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

PS: I kdyby se aliasing a moiré nějak výrazně vyskytovaly, tak to zase vykompenzuje fakt, že získám ostřejší a detailnější obraz. Moiré a aliasing odstraním v editoru poměrně lehce, ale detaily se mi přidat nepodaří.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Aliasing správně neodstraníte nikdy. Můžete si původní stav jen domýšlet, ale pokud už k aliasingu došlo, nelze původní stav rekonstruovat.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Jistě, ale zrovna aliasing je dobře odstranitelný, pokud ho software správně detekuje. U moiré to je horší, ale opět není výraznější problém podle okolí odhadnout, co na tom místě původně bylo, protože moiré se tvoří na pravidelných jemných vzorech.

Daleko horší (skoro neřešitelné) by bylo doplnění jemných detailů, které OLPF tak trochu zabíjí.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

By mě fakticky zajímalo, jak odstranit moaré. Jak se jednou nafotce ukáže, tak je tímto definitivně v háji. Pokud tedy nechci strávit noc retušováním vzoru saka nebo co já vím jaké látky. :-(

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Moiré se nejvíce projevuje na pravidelných jemných vzorech. A když je ten vzor pravidelný, tak lze defektní část, kde je moiré nahradit výplní, která se dopočítá s okolní části, které nebyla zasažena efektem moiré.

Grafické editory na to mají filtry a na netu jsou návody, jak to odstranit manuálně.
Jsou dvě cesty, jak moiré odstranit. Obraz se mírně rozmaže a nebo ten lepší způsob, odstranění se nechá na editoru, který dopočítá, co tam mohlo být.

Dopočítávání částí obrazu je běžné. Vždyť u digitálních foťáků s bayerem se "odhaduje" 2/3 barevné informace na základě dat z okolí pixelu.
A třeba takový Photoshop od verze CS 5 dokáže relativně dobře (záleží na podmínkách) dopočítat i celé kousky obrázku, za předpokladu, že je pro to dostatek dat.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Aha, no já se tím docela zabývám, ale tohle podle mne není funkční řešení. Většinou se tam operuje se silným blurem, proti tomu je low pass hodný a přítulný pomocník fotografa. A dopočítávadla dělají spousu ošklivých chyb a fakt jsem ještě neviděl filtr, který by dokázal dokonale odstranit výrazné moaré.

http://photographylife.com/how-to-remove-moire-in-photoshop

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

To záleží, co od toho očekáváte. Téměř vždy se podaří odstranit tu nejrušivější část, tedy ten "barevný bordel". Odbarvené moiré už tak rušivé nepůsobí a lze se s ním uspokojivě, i když ne úplně 100%, vypořádat.

Rozmazávání je jen jeden způsob.

Když vyfotím fotku bez OLPF, tak ji můžu editovat, nebo rozmazat na úroveň jako by byla s ním. Nebo můžu rozmazat pouze postiženou oblast, v případě, že by ta nerovnoměrnost ostrosti nepůsobila rušivě (tedy jiná vzdálenost od zdravé části, nebo větší kontrast mezi nimi).

Když mám foťák OLPF, tak bohužel přijdu o jemné detaily a navíc ten filtr prostě nemůžu sundat v situacích, kdy by vznik moiré nehrozil.

Máte pravdu, že kvalita nebude 100%, ale myslím si, že bude uspokojivá.

Další věc je, jestli vůbec moiré bude vznikat u některých současných fotoaparátů a také jejich budoucích modelů.

Nikon D800e. Moiré se objevuje pouze velmi málo.
Canon EOS 5D Mk.III Má oproti modelu Mk.II podstatně slabší OLPF a moiré není problém.
No a konečně, Nikon D7100, snímač zcela bez OLPF, ale protože má relativně vysokou hustotu pixelů, tak moiré nikde žádné. Osobně vyzkoušeno, i na tak ostrém objektivu jako je 85/1.8 ani náznak.
A to bych řekl, že je ostřejší než většina drahých zoomů (ne li ostřejší než všechny).
Dokonce bych řekl, že si vede výborně i mezi pevnými skly (Na DxO je na některých tělech hodnocen jako vůbec nejostřejší).
Lidi ale většinou nebudou fotit tak "ostrými" skly. Takže tam moiré tuplem nebude a tudíž by byl lowpass filtr zbytečný.
Takže minimálně u modelů 24+ MPix na APS-C a ekvivalentně k tomu 54+ MPix FF :D (54 MPix se dočkáme u FF možná až za roky, u Canonu ani u Nikonu nejsou masochisti :D), se nebude muset moiré řešit vůbec.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tak samozřejmě. Pokud optika není schopna promítnout rozptylový kroužek na jeden jedniný pixel, je o lowpass filtr postaráno tak nějak automaticky. Kameru bez lowpass filtru jsem ještě nepoužíval, takže nemohu hodnotit v kolika situacích člověk narazí.

Takže jsem spíš řešil ten princip odstranění moaré, pokud už někde na fotce je...

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Dobře.

A pochlubte se jakým miláčkem fotíte. :D

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

5D MkII, proč?

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Ptám se jen tak ze zvědavosti.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Na svých fotkách moaré nemám (tvrdí se, že MkII dost změkčuje), ale tu a tam se s ním setkávám na cizích fotkách co musím pracovně zpracovat (obvykle low end kamery). Odstranit to je marast a často to nejde, alespoň s rozumnou mírou investované energie, proto jsem se ptal, jak na to jednoduše. :-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jj jeste 5D2 mela problem s tim, ze neumela detaily, pak prisla 5Dm3 , ostreni z 1D a low-pass filtr taky ... a bylo po problemech ;-)) ... pak zverejnili cenu a lide utekli k D800 ;-))

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

No jo. U 5DMk3 jsem si zaslintal a zůstal pokojně u Mk2.

Ostatně detaily na pixel jsou až trochu posedlost, stejně je spousta fotografů nakonec vyžehlí (a většina fotku zmenší). A když vidím, co se kolikrát tiskne na reklamní velkoplošné plakáty, zůstávám v klidu s měkčí Mk2. :-)

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Problemy s detaily maji pouze Canony, nikon s tim problem nema zadny, stejne jako s vyssim rozlisenim chipu ... ani D200 s tim nemela problem a to je hezky starecek ;-)))

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Hlavne SW doostreni low-pass rozmazane fotky je mnohem snazsi cesta, funkcni, rychla a automaticka ;-)) ... na druhou stranu, proc to delat ? ... fotky z filmu byly taky neostre, ostrost je relativni a oko si zvykne ...

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

me taky matete kolego, chromatickou aberaci asi myslite ;-))) ... taky mluvite z hladu ;-)

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Bohužel, vyznění článku je mírně zavádějící, už jenom v tom, že RX1R není nástupce RX1, ale bude dodáván vedle RX1.
Prostě člověk má na výběr, jestli chce low-pass filtr nebo ne.

Kritizovaná rychlost závěrky bych řekl, že není až takový problém, neboť se na tento foťák dá jednoduše nasadit jakýkoliv filtr včetně ND.
Spíše by stálo za zmínku, že se jedná o centrální závěrku a v tu chvíli ta rychlost není tak malá, nebo si snad pan Ježek myslí, že by šla vyrobit rychlejší centrální závěrka za rozumnou cenu?
Výhoda centrální závěrky je mimo absence zkreslení pohybem i vysoká synchronizační rychlost s bleskem, v tomhle případě 1/4000, jaký jiný běžný digitální fotoaparát toto nabízí? A klidně i jaká profesionální zrcadlovka toto nabízí? ;-)

Škoda, že jste nevydali i článek o novém RX100MII, který je z finančního pohledu více přístupný nám běžným smrtelníkům a přitom nabízí docela pěkné výsledky. A je to nástupce původní RX100, kde změny jsou citelné.
Nemáte v plánu ho otestovat? Zatím co jsem četl v zahraničí, tak to vůbec nevypadá špatně, ale zase od vás by to byl asi přínosnější testík. Přeci jen, kdo ví kam až sahá marketingová ruka Sony, ale jsem si jist, že sem určitě ne. :-)

A jestli vynechání low-pass filtru je vylepšení nebo ne, je hodně subjektivní. Pro někoho ano, pro jiného zase ne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Absencí low-pass filtru se vždy vyznačovaly foťáky pro fajšmekry, nejlíp to měla vyřešena Mamyia ZD, u které se dal low pas filtr zašoupnout do foťáku, nebo zase ad hoc vyndat, ale to už je nějaký ten pátek...;)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Hlavne za tu cenu, to uz si radeji koupim Leica M9, nebot ma vymenne skla ;-))
Co me ale s* ze stare filmove nikon pruhledaky jsou porad tak k* drahe ;-))

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.