Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k SpaceX už recykluje i loď Dragon

SpaceX sice recykluje svoje letene prve stupne, ale doposial nikdy pri zasobovacej misii pre Nasa nebol a tak skoro ani nebude pouzity recyklovany prvy stupen. Podmienkou zmluvy s Nasa je, ze sa pri kazdej misii pouzije novy prvy stupen. Recyklovana bola len (znacna) cast lode Dragon.

Ina vec je, ze sa stupne, ktore sa pouziju pri zasobovacich misiach a uspesne sa vratili bez poskodenia bud na plosinu, alebo na zem, pouzivaju na ine misie, kde letia recyklovane stupne.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

NASA zvažuje používání recyklovaných stupňů pro budoucí mise: http://www.elonx.cz/nasa-zvazuje-pouzivani-jiz-letenych-stupnu-falconu/

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

O tom ziadna, ze o to Nasa v buducnosti zaujem mat bude, umozni zo zvysit tlak na cenu jedneho startu co bude + pre Nasa a SpX za taky start asi stale dostane zaplatene lepsie ako za komercny start s recyklovanym stupnom. Obavam sa ale ze to nebudu velmi hrotit a nechaju sucasny program CRS dobehnut tak, ako je. V roku 2019 by mali vstupit do platnosti nove zmluvy pre CRS #2 a tam je mozne, ze uz bude znovupouzitelnost zakotvena.

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To asi vůbec nevadí, protože komerčních startů např. spojovací a jiné družice je ve frontě na několik let dopředu a recyklované stupně vždy zajistí nižší cenu proti konkurenci (Ariane, Proton, Soyuz). A dostat cokoli na GEO nebo dál je podstatně náročnější než LEO (včetně ISS), přičemž riziko je menší jelikož tam neletí lidská posádka.

Tuším že poslední část, která zatím není recyklovaná je druhý stupeň a aerodynamický štít a že i na tom se pracuje.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Záchranu aerodynamického štítu už stihli odskúšať pri misii SES-10. Horšie to vidím s druhým stupňom. Tam je tých zádrhelov viac. 2. stupeň má totiž v momente uvoľnenia nákladu takú rýchlosť, že zbrzdiť ho a doručiť bezpečne nazad na Zem by stálo neúmerne veľa ďalšieho paliva. Prípadne pridať váhu aerodynamického štítu, ktorý pohltí tepelnú energiu pri brzdení počas klesania atmosférou. A toto palivo alebo hmotnosť navyše je treba tiež najprv vyniesť hore, takže opäť veľký nárast hmotnosti paliva pre prvý stupeň a možno tak veľký, že výkon motorov + kapacita dnešnej verzie nádrží 1. stupňa Falconu už nestačia a museli by dosť zasiahnuť do overenej konštrukcie alebo dizajnu. Oveľa logickejšie sa mi vidí ponechať 2. stupeň zaparkovaný niekde na orbite a využiť ho pozdejšie. SpaceX má v plánoch misie na Mars, Mesiac a bohviekde ešte, takže by ten stupeň určite bez problémov využili. A nemusieť zo Zeme ťahať cca 3-4 tony navyše (hmotnosť suchého 2. stupňa, ktorý si potom raketa odchytí na orbite) a použiť túto ušetrenú váhu pre payload, môže znamenať dosť zásadný rozdiel.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pokud NASA nechce recyklovat prvni stupen, tak je to pro SpaceX spis vyhoda, protoze maji moznost pravidelne a za dobre prachy vyrobit novy prvni stupen, ktery leti jen relativne nenarocny let na LEO a potom je mozne s nim letet narocnejsi GEO lety, kde nemusi byt navrat mozny a nebo je o dost riskantnejsi.

Docela s tim zamicha i Falcon Heavy, protoze by mel umoznit dopravu relativne velkych druzic pri navraceni vsech 3 raket prvniho stupne. U GEO je pak problem s drahou letu, takze nejspis budou potrebovat 6 "lodicek" misto 2.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jen centrální stupeň bude přistávat na mořský plošině (a ani ne vždy), boční boostery budou nejspíš vždy přistávat na pevnině.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Hlavní rozdíl mezi NASA a SpaceX je v tom, že NASA, jako každá státní organizace, neřeší peníze, ale hlavně bezpečnost, kdežto Musk řeší hlavně cenu při co možná nejvyšší bezpečnosti.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

prave naopak , statni organizace v prvni rade musi resit penize ..protoze limity i kontrolu maji daleko tuhzsi

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.