SPAM očima ministerstva
Vše začalo velmi prostě. V poště se nám objevil mail, ve kterém se na samém konci uvádělo:
Vase e-mailova adresa byla vybrana z verejne dostupnych zdroju. Aktualni nabidku bychom Vam radi zasilali ctvrtletne. Tento e-mail
není dle zákona c. 138/2002 Sb nevyzadana reklama (stanovisko zainteresovaných stran k tomuto zakonu, potvrzené písemně Ministerstvem obchodu a průmyslu: Za reklamu, vedoucí k výdajům adresáta se považuje zasílání nevyžádaných faxů, které spotřebovávají faxový papír příjemce. Za reklamu, vedoucí k výdajům adresáta se považuje zasílání nevyžádaných E-mailů o velikosti přesahující při načítání tarifikovatelnou jednotku, tedy zhruba 20, maximálně 100 kB. Za obtěžující reklamu se považuje telefonování v nevhodnou dobu, tedy zejména v noci a v neděli.) Přesto si Vas dovolujeme pozadat o souhlas se zasílanim nasich aktualních e-mailovych nabidek. V pripade Vaseho nesouhlasu vyjadrete tento fakt kliknutím na mailto:storno@centrum.cz?subject=storno , vymazeme Vas z nasi rozesilaci databaze.
To nás zaujalo natolik, že jsme se dotázali přímo na příslušné ministerstvo. Už po telefonu nám bylo naznačeno, že o podobném text vědí a že ho šíří nejmenovaný advokát. Dokonce vědí č.j. spisu, na jehož základě toto tvrzení vydává. Jak nám bylo sděleno, nic výše uvedené, z inkriminovaného spisu nevyplývá. A zde je již oficiální vyhádření MPO:
Věc: stanovisko k dotazu zákon o regulaci reklamy
K Vašemu dotazu týkajícímu se šíření nevyžádané nebo obtěžující reklamy ve smyslu § 2 odst. 1 písm. e) zákona o regulaci reklamy (zákon č. 40/1995 Sb., ve znění pozd. předpisů) sdělujeme:
Stanovisko, které ve svém dotazu uvádíte, nebylo Ministerstvem průmyslu a obchodu odborem živností vydáno. Ve vztahu k předmětné problematice zastáváme názor, že jakákoliv nevyžádaná reklama zasílaná e-mailem vede k výdajům adresáta a je tedy zakázána. U jednotlivých e-mailových sdělení je však třeba vždy primárně zjistit, zda předmětné sdělení je reklamou ve smyslu § 1 zákona o regulaci reklamy či nikoliv. Za nevyžádanou reklamu např. nemusí být považováno oznámení navazující na předchozí jednání nebo obchodní korespondenci (neboť se nebude jednat o reklamu vůbec).
S pozdravem Mgr. Ivo Mravinac, tiskový mluvčí MPO
Diskuse ke článku SPAM očima ministerstva