Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k „Stabilní“ lithiová anoda prodlouží výdrž baterií až na čtyřnásobek

No-xi promiň, to je první článek u kterého jsem si jen přečetl nadpis a dál nepokračoval. Těch slibných prototypů bylo za posledních 10 let asi tak jeden za čtvrt roku a koho by to bavilo nechat ze sebe dělat důvěřivého blbce, když se tolikrát spálil.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Jak spálil? To kupuješ technologické vzorky nebo co?

Jak vidno, vývoj baterií je zapeklitá věc a dotáhnout je do produkčního stadia, kdy má baterie přijatelnou životnost, vysokou bezpečnost za všech myslitelných okolností, nemění tvar, objem ani své vnitřnosti je slušný problém. Možná dokážeš vyvýjet technologie na první dobrou, ale spíše ne a obecně je vývoj cesta slepých uliček.

Nikdo netvrdí, že si tu baterku příští týden koupíš. Místo abys byl potěšen, že jsou lidi co makají na zlepšení baterií, tak jsi uražen, že jako furt nic.

+1
+7
-1
Je komentář přínosný?

Omlouvat se nemusíš, jen nevím, jakou reakci ode mě čekáš :-) Vědci upřímně předložili, o kolik se stávající stav podařilo zlepšit a o kolik ještě zlepšit potřebuje. Já jsem hned úvodem dal najevo, že v tomto oboru nic nejde úplně hladce, takže si nemyslím, že by zpráva vyznívala jakkoli bulvárně. Informuje o tom, že výzkumy probíhají, jakého pokroku bylo dosaženo, zároveň ale neslibuje žádný konkrétní produkt a vysvětluje proč. Jinak to bohužel napsat neumím.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Vono zas „vědci předložili“, za ty roky bys mohl vědět že možná udělali tak laboratorní pidivzorek a vyvodili si z toho bůhvíco jako sérovou výrobu článků desetkrát větších. Jestli vůbec, možná si to celý vicucali z prdele. I mezi vědci to je dneska samej podvodník a celá „věda“ dneska stojí na psaní sraček který nikdo nečte, ale hlavně že sou granty, viz http://www.osel.cz/index.php?clanek=7654. V podstatě jsou všechny ty na režimy napojený akademie po celým světě takový další státní úřady, který v nejlepším případě dělají teoretickej výzkum, kterej není ani málo blízko reálnýmu nasazení, v horším případě produkují sračky a v tom nejhorším někdo chce na základě těchto sraček řídit svět, viz to rádoby oteplování, „ochrana přírody“ apod. a jak na to všichni dojíždíme.

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

Behemote, dochazi ti, kdo umoznil, abys mohl napsat tento hate prispevek? Vedci :)

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Taky jsem ten článek ani nečet a přepnul rovnou na diskuzi :) Což ale nepovažuju za chybu autora.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

To já si ho i přečetl, abych věděl, jaký omyl v metodě pokus-omyl se zase podařilo zaznamenat. Jakmile v něčem tak velkém, jako jsou baterky či akumulátory, má figurovat něco významně zlepšujícího, čehož rozměry se počítají v nanometrech, tak k tomu fakt předem nemám důvěru :).

+1
-11
-1
Je komentář přínosný?

prumerny vyvoj technologii baterii trva mezi 8 a 12 roky, tak nevim proc se nekteri pod kazdym podobnym clankem/novinkou rozepisuji o tom jak nekdo zacal vyvyjet neco noveho na tomto poli

problemem novinaru je nasledne to, ze pisi jen novinky kdy nekdo neco zacal, ale jiz opomojeji to, kdys nekdo ten vyzkum dokonci a uvede dane baterie na trh, treba o hybridnich bateriich od Panasonicu/Tesly tu nebyla ani carka, stejne tak o uhlikovich nateriich ktere se zacnou vyrabet letos, a ze prinasej celkem zajimave skoky v mnoha parametrech

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Mnohem víc by mně bavilo, kdyby jsi sepsal parametry podle kterých se určuje použitelnost a efektivita baterie a kdy nahradí baterie ropná paliva apod. Bulvárních zpráv zvyšování kapacity jsme četly dost.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Baterie ropná paliva imho nenahradí, protože palivo (ne nutně ropné) představuje ideální způsob uložení energie. Baterie musí obsahovat všechny potřebné reaktanty a podpůrné/separační struktury. Palivo neobsahuje žádné struktury a jen polovinu potřebných reaktantů - druhá půlka je vzduch. Tomu může konkurovat jen jaderný zdroj. :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

co se pohonu tyce, tak ropna paliva budou nahrazena tak jako tak, a to i v pripade ze je ropa nevycerpatelna, treba to nebudou baterie, ale elektriny v dopravnich prostredcich se v tomto stoleti nevyhneme tak jak tak, baterie budou casem nahrazovany mensim objemem baterii a spolehanim se na indukcni dobijeni primo z vozovky, OLEV se jiz testuji a jakmile zacnou nahrazovat infrastruktury soucasnych dopravnich systemu ve mestech s draty nahore, tak je jen otazka casu kdy energeticke spolecnosti budou chtit tohoto vyuzit i pro osobni dopravu nejen ve mestech, automobilky natom jiz davno pracuji, a pro energeticke spolecnosti to pak bude obri business s minimem nakladu

dalsi varianto je vodik, prozatim nerentabilni, ale pri soucasnem vyvoji cen paliv a elektriny, je do 15-25 let celkem realnej jako alternativa k bateriim, z dnes bezneho Benzin/Nafta se stane postupne bezne elektro kde bude na vyber bud baterie nebo vodik (stale elektromobil), a nepotesim skalni fandy ropaku a benzinaku (ja jsem to druhe) tohle neni moje predpoved, ale prumer toho co predpovidaji sefove automobilek pro pristich 30 let :) (mimochodem ropne spolecnosti jsou v soucasnosti nejvetsi sponzori vyvoje baterii a elektrickeho pohonu, super paradox co :D )

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Vodík je nepraktický, jako plyn je ho nutné stlačovat, nedá se rozumně zkapalnit, a navíc speciálně jako vodík prosakuje většinou materiálů. Ideální by byl syntetický metanol, kapalný za běžné teploty. Nebo etanol :-)

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Vzhladom nato, ze nedokazu opravit ani asfaltovu vozovku, skutocne mi pride vtipne pomyslenie ze by sa zmohli na indukcne dobijanie este v tomto storoci. Ak to teda bude musiet platit spravca

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Taky si myslím.

Ze všech možností, co znám, mi z elektřinou napájených vozidel přijde nejvýhodnější trolejbus - nemá drahé a těžké baterie (nanejvýš malé, nebo nouzový generátor na přejezd v případě poruchy trakce), nepotřebuje koleje, stačí pouze trolej a zbytek ulice může zůstat beze změny.

Ale to je pro osobní dopravu k ničemu. Představa, že budu chvíli bloudit v bočních uličkách a riskovat uvíznutí bez energie, kdyby to trvalo příliš dlouho ... hmm, nic moc. Cesta do vzdálenějšího města ... no, jen do některých, kam zrovna vede silnice s indukčními smyčkami :-)

Stejně tak stavět trolej, nebo jakékoli složitější napájení na dlouhých trasách pro kamiony, i takové nápady se dají najít ... proč potom rovnou nepoužít železnici?

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

ano a take se vyborne rekuperuje nebo obnovuje z obnovitelnych zdroju ze :) takova tesla bude jezdit i po zombie apokalipse, staci ji pripojit k solarnim panelum na strese najakeho domu, jsem zvedav kde budete tezit ropu vy :)

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Tesla nebude jezdit po zombie apokalypse (dlouho). Li-Ion akumulátory mají omezený počet cyklů (jako všechny akumulátory) a bez "technologie" kovář další nevyrobí i kdyby zbytek vozidla byl zcela bezporuchový (zatímco akumulátory Pb, nebo NiFe se dají v nouzi vyrobit i doma v kuchyni, ale pro pohon stačit nebudou).

Žádné z dnešních aut nelze udržet bez patřičného vybavení v provozu dlouho. Dokonce ani parní stroj se dlouho neobejde bez řádné údržby a k opravě občas potřebujete krom běžného nářadí třeba svářečku, nebo soustruh. Byť na dřevo a dešťovou vodu asi nějaký čas jezdit bude, ale určitě ne tak dobře, jako s kvalitním uhlím.

Nakonec, zcela bez technologie neudržíte dlouho ani bycikl ... až nebude kde vzít nové duše a pláště, náhradní řetěz, nebo se zlomí některý hliníkový díl, které se obtížně svařují i s příslušným vybavením.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

ano, po nejakych 10-15 letech ty baterie ztrati na kapacite, ale porad lepsi nez kdyz ti dojde benzin za tyden a dalsi uz proste nebude :) chci tim rici, ze teslu nebo treba RAW-4 EV mohou provozovat a take provozuji lide napr. na rancich, kde zadnou naftu nemaji. V jednom dokumentu, myslim ze "who killed the electric car" popisoval majitel velkeho rance v USA, ze koupili dva RAWy, ktere na tridacku nabijeji ze selarni a vetrne elektrarny a takto to pouzivaji cely rok, zadnou ropu pro jejich provoz nepotrebuji. To mi prijde super. Ostatne, blizi se doba ultra levnych a ucinnych FV panelu na bazi graphenu, ve ktere se tyto budou pouzivat misto strech, parkovist a pod. kdy si budem tukat na hlavu, ze jsme jezdili v automobilech spalujici fosilni paliva.

+1
-8
-1
Je komentář přínosný?

Ale já nemám v zásadě nic proti elektromobilům ... zvláště u elektroskůtrů se mi hodně líbí konstrukční jednoduchost proti spalovacímu motoru, má to mnohem míň pohyblivých mechanických součástek, které je třeba udržovat a na _tiché_ popojíždění na krátké vzdálenosti do pár km (sousední vesnice) to je výborné.

Jen to prostě není vhodné všude a kdykoli, jak se snaží nadšenci občas prohlašovat.

Pro začátek tomu chybí kvalitní baterie (levné netoxické suroviny, hodně cyklů, malá hmotnost a objem, omezené samovybíjení, přijatelná bezpečnost při nehodě ... ). Současné dostupné baterie jsou v podstatě na hranici rentability.

Kéž by tu lepší, levnější solární už panely byly a bez vzácných surovin ještě lépe. Ale pořád je potřeba počítat s tím, že to (v ČR) nikdy nebude dodávat víc než 1kW/m2 (pro ohřev vody to je aktuálně max okolo 300W/m2) ... při hodně vysoké (teoretické a prakticky zatím nedosažené) účinnosti by se to mohlo zdola přiblížit 1/2 (500W/m2) a to jen pokud není zataženo, neprší, nebo není noc, nebo není panel ušpiněný ...

Další problém je, že se panely nedají umístit na budovy, které bychom chtěli v případě požáru zachránit. Hasiči solární panely pod napětím hasí neradi (snad jen ty s malou plochou) ... viz odkaz a málokdo si pořídí do rodinného domku třeba CO2, nebo FM200 ... hasící systém. Což by ani tak nebylo použitelné na panely, pokud by byly příčinou (zkrat).

http://www.pozary.cz/clanek/51437-jak-hasit-dum-s-fotovoltaikou-tezko/
http://www.traser.eu/plynove-shz-co2-fm200-novec1230-inergen-dusik-cz/

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Hodinky nebo holinky, ono to je jedno, oboje se natahuje, že? :-D
Když budu palivo brát jako zdroj tepelné energie, tak samozřejmě máte (částečně) pravdu. Když ale jako zdroj elektrické energie, tak je to úplně o něčem jiném, že? :-D

+1
-14
-1
Je komentář přínosný?

Tolik neúspěchů..., začíná to vypadat tak, že dokud někdo nevymyslí akumulátory, které budou na jiném než chemickém principu, tak se to moc nezlepší.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

A můžete nám prozradit, na jakém jiném principu by ty akumulátory měly být? Na chemickém principu totiž funguje třeba celá příroda, spalovací motory atd. atd. Nechemické baterie už byly kdysi dávno vymyšleny, používají se ale pouze pro pár speciálních aplikací, pro nic jihého se nehodí.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

Uvazuje se napriklad o akumulaci v uzavrene smycce z vysokoteplotniho supravodice. Napr. ty ruzne grafeny a stanneny maji zajimave supravodive vlastnosti. Tuisin, ze Nemci uvazovali takto skladovat par stovek MWh - ty prebytby z vetrnych elektraren.

Dalsi teoreticka moznost jsou superkondenzatory - take nebezi na chemickem principu. Ale zase maji dost nizkou hustotu energie i tu maximalne teoreticky moznou.

Ono obecne, nikdoi nedoklaze predpovedet, kam se dostane technologie za par desitek let. Treba budeme vyuzivat energii vakua nebo casosberne zdroje energie, co pouzival pan Neff, tak neco.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Tyhle uložiště existují i v průmyslovém měřítku, ale má to jeden zásadní problém. Za určitých okolností můžou supravodivé schopnosti skokově zaniknout, a energie se naráz uvolní. Když tam bude pár MWh, máte Hirošimu.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

odpoved na vasi otazku zni super/ultra/hyper kapacitory :) dnesni nejlepsi kapactory uz zacinaji mit pouzitelnou kapacitu a vse se zmeni s prichodem graphenu, ten totiz umozni kapacitory s obrovskou kapacitou a prakticky neomezenym vykonem a zivotnosti :) mit auto o vykonu jednotek pripadne desitek MW nebude technicky zadny problem, protoze veskere vodice a motory budou take z graphenu a dnesni polovodice nemaji problem MW uridit :)

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Problém je v tom, že v obou případech - kondenzátory i Li-Ion akumulátory - je to složené z vrstev elektrod, které jsou oddělené tenkým isolantem (víceméně) ... princip ukládání energie je sice odlišný, ale blízkost elektrod, na kterých je plné napětí je riziko. Pokud dojde k průrazu, tak se obojí vybíjí velice rychle a obojí je schopné _neuhasitelně_ shořet. Jediné, co se s tím dá dělat, je chránit okolí, aby od toho nechytlo něco dalšího, nebo aby se zplodinami někdo neudusil (tunely, garáže).

Youtube je plný videí hořících akumulátorů v noteboocích, RC modelech i auto od Tesly se tam dá najít (proražené akumulátory nějakým kusem kovu ze silnice). S kondenzátory to je podobné. Jsou možná z méně hořlavých materiálů a na elektrodách je místo 3.7V, třeba jen 2.5V, ale zas jsou schopné se vybíjet mnohem rychleji. V Shanghaji s tím mají zkušenost, shořel jim autobus napájený z kondenzátorů, jinde jsem našel shořelý záložní zdroj, jakousi UPS pro technologickou část budovy atd...

http://www.slideshare.net/ResearchIndia/super-capacitor-buses-in-shangha...
http://www.greencarreports.com/news/1063473_chinese-electric-bus-catches...
https://www.youtube.com/watch?v=Pphr7WyNBWU ... (od idiota, co neumí natáčet video na šířku, ale pro ilustraci postačí)

Ne, že by paliva nemohla shořet, ale palivo je nutné zapálit (ok, vodíku stačí velmi málo). Lionku i kondenzátor stačí mechanicky poškodit, nedodržet podmínky nabíjení, příliš zahřát, občas ani to ne ... prostě smůla.

Ne nadarmo se doporučuje třeba LiPo akumulátory nabíjet v plechové nehořlavé krabici a neskladovat bez dozoru v garáži mezi ostatními věcmi. https://www.youtube.com/watch?v=e3qGfocIOgM

Btw... ten autobus napájený z kondenzátorů měl dojezd řádově jednotky km. Jestli si správně pamatuju, tak s něčím takovým nyní experimentuje ABB v Německu a dobíjejí to v cca každé druhé zastávce.

Moc pěkné srovnání baterií je na Wikipedii (sloupce Wh na litr/kg/$ versus samovybíjení a životnost cyklů/let) ... v podstatě dobrý akumulátor _zatím_ neexistuje, pouze různě vhodné pro různé účely.

Zpráv o tom, že se někomu podařilo vyrobit stabilní lithiový akumulátor je spousta, pracuje na tom spousta výzkumníků, naposledy jsem si všiml třeba vylepšení elektrod křemíkem http://www.osel.cz/index.php?clanek=7681 ... otázka je, co se komu podaří vyrábět, aby to bylo pro zákazníky zajímavé. Jsou v tom obrovské peníze.

... čímž nechci říct, že by ultra kondenzátory, nebo baterie byly apriori špatné. Jen chci trochu zmírnit nadšení, protože to není černobílé.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Pokud máte vysokou hustotu energie se schopností ji rychle uvolnit, tenhle problém bude vždy.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

souhlasim, chcete tim ale rici, ze soucasna auta snad nehori po nehodach? Mate predstavu, kolik lidi zahyne v pozarech soucasnych automobilu? Mimochodem, asi vite, ze tesla sice obcas shori, ale zatim se pri jejim pozaru nidko nezranil a nidko v ni doposud neumrel, coz z ni v soucasne dobe cini nejbezpecnejsi automobil kdtery kdy jezdil na silnicich.

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

Ne, nechci říct, že současná auta nehoří. Ale taky jich jezdí na silnicích o mnoho řádů víc a často v dost brutálních podmínkách a velmi zanedbaném stavu (hlavně v chudších oblastech/zemích) a přesto těch požárů není zas tak moc. Nehody, kdy jsou řidiči schopni vystoupit a zanadávat si nad zmuchlanými plechy končí málokdy hůř, než odtažením aut do servisu a jejich opravou (vyplatí-li se). Takových nehod je určitě většina.

Ono se to dá částečně řešit i s akumulátory. Pomůže, kdyby nebyly složené z vrstev, ale měly pozvolný gradient napětí v hmotě článku. Nejznámější články, které to splňují, jsou třeba zinkuhlíkové (primární, což je k ničemu, pro ilustraci ok), experimentovalo se s NiMH (velký vnitřní odpor), se NiZn (nové, nadějné) ...

např.
http://www.greencarcongress.com/2011/05/powergenix-20110517.html
http://www.greencarcongress.com/2013/10/20131020-hella.html

Jak moc výrobce kecá ve svých propagačních materiálech?
http://www.cleantechinvestor.com/events/docs/ev_sept16_powergenix.pdf

Pořád ještě nějaká rizika zůstávají, ale to se dá řešit třeba vhodným rozdělením baterie na víc částí, vhodným zapojením, jištěním atd... nic katastrofálního.

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Asi by se měl konečně odtajnit výzkum/výroba ZPM.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

ZPM uměli vyrábět pouze Antici, žádného takového tu ale nikde nevidím. Lepší varianta by byla vyrábět naquadahové generátory - malé, přenosné, pro auta ideální - jen kde do toho sebrat palivo, že ?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No to by bylo super mít v autě obří naquadahovou atomovku :D Ve Stargate zacyklovala Carterová naquadahový generátor a bylo boom :) Stejné se ZPM, stačí oddělat pojistky, ale když si vezmeme i nebezpečí dnešních Lion baterií a jejich kapacitě, tak to roste úměrně. Riskovali by jste to?

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Antici samo existuji, napr. zde https://pbs.twimg.com/profile_images/425158908903448576/6CuSRTDM.jpeg
Otazka je, jestli se podeli o ZPM.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.