Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Staré dobré Windows 10 jsou pro Ryzeny lepší než Windows 11, zejména pro Zen 5

W10 bude pravděpodobně první systém, kde pojedu minimálně 2roky po ukončení aktualizací.
Mám velmi dobrou sluchátkovou zvukovku Asus Xonar, která na W11 naprosto nefunguje..
Vyměnit Windows znamená vyměnit i sluchátka a ty vyjdou na několik tisíc.

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Nainstaluj win10 LTSC 2021 a mas updaty az do 2032.Problem solved :)

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

jj to nejspíše přijde.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak tenhle problém se může týkat každého OS a nové verze. Mně např nefunguje moje grafika Radeon 7850 v mém retro PC (nativní XP / 7 / 10 / Linux).

Mimochodem mi to připomnělo, jak u každé verze lidi fňukali, že tam nejedou jejich 32bit ovladače pro jejich staré zařízení. Přitom Microsoft do Desítek včetně nabízel 32bit verzi Windows.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A co na to ASUS?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Má to sluchátkový zesilovač, DolbyHeadphone a lepší zvuk než integrák.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

no ale co na to rika ASUS, proc to nejede? Ptal ses?
...nebo pak je tu LTSC jak jiz nekdo zminil .

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo tak, je to zvukovka z roku 2010. :)
Na prvních W11 to jelo, pak vydali 22H2 a konec, nespustil se ani ten ovládací panel.
Kouknu na Discord nebo někde jestli to náhodou někam nepostoupilo.

A když tak to prostě jednou posunu na nové sluchátka.
Nicméně celý tenhle článek je to tom, že W10 měnit zatím vlastně ani nechceš.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nejhorší na tom je, že to MS kurví záměrně.
Kernel API je stejné, ovladače fungují, ale neprojde digitalni podpis ovladače.
Schválně to vynucení podpisu zkus vypnout, jestli to pojede.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No on tam nejede vůbec ani ten obslužný program, který na W10 zapneš i když není zrovna zvukovka v USB - aktivní.
Je to nějaký bug, v tom roce 22 se to řešilo i na Discordech atd..
Le ze strany Asusu je to podle mě zapadlé prachem a MS... no nevím, jdu to schválně kouknout.

EDIT: no ne, je to mrtvé...
https://www.reddit.com/r/ASUS/comments/z6v8d6/xonar_u3_win_11_22h2_doesn...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Skús toto, lebo mne xonar ide na win 11
https://maxedtech.com/asus-xonar-unified-drivers/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

suhlasim so zaverom.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

jo posledna veta ma dorazila do smiechu :))))

+1
+5
-1
Je komentář přínosný?

Celý Microsoft je jebnutý, nielen Win11.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Treba Intel zaplatil za to, aby konkurenční procesory bezely ve Win11 o neco pomalej

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

DX12 = Win 10 a 11.
MS vnucuje verze Windows přes DirectX.
Nevidim na obzoru DX13 s Windows 12, můžu v klidu zůstat u Win10.
MS je pěkně v řiti, nemůže vydírat přes DirectX přejít na novej Win11 (dobře jim tak pitomcům, a navíc konkurence Vulkan běhá líp než DX12).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

mě většinou na radeonu běhá líp directx, nemyslím fps, ale myslím vypadávání stínů a crashe, min. u poe a ještě rdr2 nebo gta jsem měl problémy s vulkanem

a nedělal bych z toho nějaké obecné závěry, zrovna cyberpunk a gears jsou jedny z největších extrémů co se dají naměřit vedle Assetto Corsa a dalších a stále se bavíme o 4090 s nižším modelem a pomalejším procesorem budou rozdíly mnohem menší a pod rošlišovací schopnost člověka

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

S Vulkan DirectX ztrácí význam.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jede vůbec někde Vulkan kromě PC a Androidu? Multiplatformnost na úrovni DirectX (PC a Xbox). Smůla Vulkanu byla, že přišel až po DirectX 12 a Metal.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Nemusíš být líný - dá se to jednoduše zjistit:
https://en.wikipedia.org/wiki/Vulkan
https://www.vulkan.org/
Takže odpověď zní: Windows (potažmo i Xbox), Linux, BSD (Playstation 4+5), Nintendo Switch, Raspberry Pi, Fuchsia, Haiku, Harmony OS/Open Harmony, QNX, Tizen, VxWorks + mrtvá Stadia

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Xbox ohledně API není "něco jako Windows", a i na tom Windows používá Vulkan asi tak dvě hry. BSD dostalo Vulkan až nedávno (spolu s CUDA), RPi nemá výkon, Haiku/Harmony/QNX se na hry prakticky nepoužívá. Tizen je už mrtvý (jen v TV?), Fuchsia je mrtvá jako Stadia (už část lidí vyhodili). No a PS 4/5 Vulkan neumí a spouštění vlastních OS je blokované.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Promiň, ale OS které označuješ jako mrtvé nemají release starší než 10 měsíců. Pokud Vulcan funguje pod BSD, není pro vývojaře/Sony problém API rozběhat i na PS. To samé platí o Xboxu který jede na upravených oknech.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jasně, pokud bych vyvíjel oficiální OS pro PS nebo Xbox, tak by fakt pro mě nebyl problém tam zprovoznit Vulkan. Ale já nejsem jejich vývojář a vlastní OS (Linux/BSD) mi Microsoft a Sonny nedovolují nainstalovat ;-)

"Používej Vulkan, protože pokud si hackneš PS/Xbox , tak ti možná pojede i tam."

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A pro koho jiného má smysl Vulkan, když ne pro vývojáře? Pro uživatele má max. smysl, pokud mu jej hra sama nabídne, ale je na vývojářích, aby jej ve hře využili a usnadnili si tak portaci na různé platformy.
Jako uživatel je naprostý nesmysl abys něco hackoval jen kvůli spuštění Vulcanu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A proto je pro mě nesmysl v něm i programovat.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Jo, a to tvé "nedávno" nastalo už skoro (bez cca 6 týdnů) před 3 lety (28.10.2021)
https://vulkan.gpuinfo.org/displayreport.php?id=12842/

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ano, pomalá penetrace Vulkanu bylo to, co ho zabilo. Např na Androidu byl jen na highendu a zabugovaný k nepoužitelnosti. Až díky Fortnite museli výrobci odladit ovladače (velká hra, která si může "diktovat" podmínky, ale někdy je to třeba).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hlavně DX je dneska efektivně řešitelný dxvk knihovnama. Sranda je, že některý hry (koukám na tebe, GTA: IV) běhají líp pod Vulkanem přes dxvk, než nativně na DX.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Protože DXVK je jedno místo, přes které ty hry jdou, a spolufinancuje/vyvíjí ho Valve. Valve samo říká, že nemáme řešit linuxový port, jen to ozkoušet v Protonu. WinAPI je totiž nejstabilnější API v Linuxu a hry jsou příklad aplikací, které se vytvoří a zahodí (nevychází nová verze ani s novými verzemi Windows).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já mám na jednom PC Windows 11 a na dvouch Windows 10 a nějaké velké rozdíly tam necítím. Samozřejmě pomiňme teď ovládání samotných Windows 11, které je zase o něco více domrvené.

Tak ale on je stále celý rok čas a až jednou ty updaty Windows 10 skončí, teprve potom může být řeč o upgradu na Windows 11 u těch Win10 strojů.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

vzpominate na ty casy, kdy nove verze Windows OS byly v mnoha ohledech mnohem lepsi?

ted v dobe, kdy ma kazdej sirokouhly displeje, tak neni ani mozny si dat taskbar na stranu bez nejakych hacku. I kdyz kazdymu chybi vertikalni, ne horizotalni misto. Proste pokrok

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Tak Windows 95 byly lepší než Windows 3.1 a Windows 98 byly lepší než Windows 95. :-)
Jasně Windows 2000 byly zase lepší, ale ony nějak tak navazovaly a vylepšovaly Windows NT, tak nevím, jestli se to dá porovnávat.
Každopádě souhlasím, že byly časy, kdy to bylo vše lepší s každou verzí Windows.

Ale Windows XP byly dlouho horší než Windows 2000 a trvalo několik let, než je Microsoft opravil a začalo to fungovat.
A takhle to jde u Microsoftu od té doby pořád. Dneska nedokážu říct, jestli nakonec nebudou i Windows 11 lepší, ale teď rozhodně nejsou.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Rozdíl byl 2k/XP tj. NT5 a pak Vista/7 (NT6). Všechny ostatní změny jsou jen shitky v GUI.
Kdyby nechali UI z XP a jen to nasadili na novém jádře, tam bych možná od MS neutekl. Ještě W7 šlo mít pod kontrolou. 10 už těžko a již si žili svým životem.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

NEUVERITELNE

ako gamer som poriadne nasraty, a dalej si k tomu doplne vsetke nadavky ake vas len zo svk jazyka napadnu aby som ich nepisal

normalne rozmyslam preinstalovat z 11 na 10 :-) dpc

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zatímco s big.Little od intelu problémy nejsou, stará dobrá platforma wintel ukazuje svoji sílu...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ve skutečnosti jsou s Intelem ještě větší problémy na Windows, takže ne, žádná konspirace tu není, prostě to jen Microsoft absolutně nedává.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

big.Little je problém sám o sobě, to funguje dobře jen ve vyladenem systému a použití.
Na Windows se to vůbec nehodí.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Konstatování u sousedů by znělo povětšinou jinak, byť i tenhle způsob je technicky i fakticky správně. Konkrétní příklady si raději nechám pro sebe.
Tak nebo tak, MS by měl opravdu hluboce prokopat své priority a místo pí..vin jako barvičky a komplikování nastavení se mnohem víc věnovat podstatným věcem, jako je zrovna třeba scheduler. Open-source Linux to s větvením umí mnohem líp, takže ono to nějak udělat jde a jaderní fyzika to zřejmě nebude.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Na picoviny mají lidí dost, ale na tyhle hluboké věci jádra bude sotva jeden kancl lidí, co tomu rozumí.
A Ti budou ještě divní a těžko řiditelní.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tady budu trochu ďáblův advokát - na Linuxu, díky tomu, že je FOSS, tenhle kód v kernelu řeší lidé přímo od AMD / Intelu. Tedy se nelze divit, že běží o trochu líp. Zase je ale ostuda MS, že na Linuxu běží O TOLIK líp.

U MS byla posledně nějaká úzká spolupráce s lidma přímo od HW dodavatelů snad naposledy ještě za Dava Cutlera.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak jedna věc je, že v MS dnes převládají indičtí designeři ikonek nad pravými programátory, druhá věc je, zda to má nějaký zásadní dopad.
V grafech to vidět je, ale reálně frame-sem-frame-tam asi moc velkou roli nehraje.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"frame-sem-frame-tam"??? Ryzen 7 9700X:
Gears of War 5
@W10 = 259 fps
@W11 = 213 fps

Cyberpunk 2077
@W10 = 243 fps
@W11 = 199 fps

Asi si chcel povedať, že "20% framov-sem-framov-tam"...

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

20 % je v limitu, aby SW nezpomaloval HW rychleji, než o kolik roste výkon HW ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

jak píšu výše za 1. je to měřený na 4090 v 1080p což je celkem extrémní, ale chápu pro testing dobrý
2. cyberpunk a gears jsou jedny z největší extrémů, které můžeš na tohle meření sehnat
3. tyhle rozdíli se naměří většinou v titulech, které už tak sami o sobě běží přes 200fps

takže nejenom se to nedá paušalizovat z důvodu výběru dvou her, ale reálné rozdíly i třeba u 6700XT a pomaneljším procesorem budou mnohem menší a člověkem nepostřehnutelný

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Zas na druhou stranu na levnějších sestavách tě to mrzí více. Např. 55 fps (pod 60 Hz VSync) na ne-VRR levném displeji. Nebo když jsme hráli v 90tkách, 20 vs 25 fps je taky 20 % ;-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

to je ten problém, ono to většinou právě 20% není, ale je to spíš 5% rozdíl ve prospěch win10 a po patchi i míň
https://youtu.be/izqEZmjTfuM?t=1478

takže jestli budeš mít 50fps nebo i 55 je fakt jedno, ale pokud čteš jenom tyDDiit tak se může zdát, že amd je ta nejlepší firma na světě, která chyby nedělá

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

To fakt naserie, mať 259 fps pod Windows 10 a pod Windows 11 len ubohých, žobráckych a nehrateľných 235 fps s Ryzen 7 9700X a RTX 4090 (ľudová hráčska zostava). Sa čudujem, že sa vôbec predávajú konzoly.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Ty se prodávají, protože když už někomu nevadí, že je to nah.vno, tak ať to nestojí několikanásobek.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, nasere. Největším "vylepšením" v kernelu u W11 byl přepracovaný scheduler, co měl zlepšit podporu nových CPU (zejména kvůli Intelu, ale whatever). Pak nedává smysl, že všechna tahle vylepšení jsou na skutečně moderních AMD64 CPU (podpora AVX-512) naprosto k ničemu, neb stará verze systému bez nich dosahuje lepších výsledků. Tohle by se dít nemělo.

Dál je vůbec šílený rozdíl Win NT vs. Linux, kdy to ve prospěch Linuxu vychází velmi výrazně. To fakt nevypovídá nic dobrého o současném stavu NT kernelu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Já se ani Microsoftu nedivím, pustit Indy do kernelu by byl dost risk. Takhle ho udržuje pár bělochů před důchodem, a pak se uvidí. Možná zůstane jen HyperV, a pod ním Linux přebarvený na Windows* a s oficiální emulací, něco jako WINE. Koneckonců už teď Win11 by default běží ve virtualizaci, takže asi taková příprava.

*) Jedenáctky vlastně přinesly nový GUI toolkit.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

No, udržuje... když je to ve Win11 horší než ve Win10, tak to moc na udržování nevypadá.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Protože manažeři shora rozhodli o běhu pod virtualizací a jste tam v týmu na to pár lidí a ostatní musí dělat i jiné věci.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nehledě na to, jak absurdně to zní, vlastně bych se ani nedivil. Byť spíš než monolitický Linux kernel bych od MS čekal nějakej unixovej mikrokernel s "půjčeným" kódem z BSD. Už jen kvůli licencování (GPL vs. BSD licence).

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takhle to udělal Apple (Mach kernel + BSD kód). Ale MS má zas obsáhlé zkušenosti s Linuxem (má i vlastní distro) a licence zas takový problém není. Kernel je pod GPL 2 a userspace nad ním, co bude zlobit (GPL 3+), nahradí příslušnou alternativou pod BSD-style licencí (a že jich je, včetně kompilátoru). Koneckonců všechny úpravy do Linux kernelu radostně uvolňuje, aby Linux fungoval dobře pod HyperV (většina patchů od MS byla funkčnost pod HyperV).

Pro zajímavost, Apple měl taky svůj Unix (stop-gap pro serverové funkce před MacOS X). Měl tam i GUI knihovnu, která napodobovala GUI v MacOS, takže na první pohled jsi nevěděl, že jsi v Unixu. A k tomu tam měl tehdejší MacOS Classic v sandboxu.

+1
+2
-1
Je komentář přínosný?

Zaver za 100b. Posielam virtualneho pacika od susedov :-)

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

Naštěstí, to jestli budu mít 264 270 nebo 275fps mně netrápí. Jen doufám že to časem doladí..

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Takhle smířlivý tón bohužel nevídám pod recenzemi procesorů a grafik ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Naprosto normální stav jakéhokoliv SW po přesunutí vývoje do Indie....

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.