Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Test: AMD A10-9700, aneb Bristol Ridge APU pro socket AM4

Ryzeny pro socket AM4 jistě mnozí čtenáři znají, ale ještě před Ryzeny bylo možné do AM4 socketu osadit APU generace Bristol Ridge.

Zaklínač 3 je relativně stará a hra možná se divíte, proč má nově samostatnou kapitolu. Vývojářské studio CD Projekt Red dostalo výborný napád připravit Next Gen 4.0 patch pro tuto hru a nejspíše tuto úlohu zadali dvěma studentům, kteří nemají co dělat o víkendech. Jinak si nedovedu takto zpackané vydání vysvětlit.

Jednou hlavních novinek tohoto patche je podpora DirectX 12, nějaké zlepšení detailů, raytracingu a mnoho dalšího. Pokud máte Steam verzi, bude Vás nyní vždy vítat Red Launcher namísto přímého spuštění hry.

To samo o sobě není problematické, ale po vydání patche měla hra tunu problémů, hlavně v DirectX 12 režimu a ještě více po zapnutí raytracingu. Některé problémy navíc nejsou vyřešeny. Já jsem se pustil do testování krátce po vydání toho patche nové generace a během prosince vyšly rovnou dva hotfixy.

Problémů je celá řada, v DirectX 12 režimu je typicky o něco horší výkon, ale zároveň máme nové možnosti grafických detailů a tak v DX12 testuji v režimu Ultra+. Nejproblémovější je raytracing, na GeForce RTX 3080 jsem místy získal třeba jen 7-10 FPS a hru dokáže vytrolovat to, že nahraji uloženou hru či snížím rozlišení. Jednoduše dojde k brutálnímu propadu výkonu, toto je problém na Radeonech i GeForce kartách.

Dále můžete vidět na screenshotech různé vtipné artefakty, místy jsem narazil na blikající textury a skoro jsem si připadal jako nějaký beta tester. Toto je samozřejmě velmi frustrující, ale co se dá dělat.

Rozhodl jsem se tak hru testovat ve dvou režimech, v DirectX 11 režimu, kde se snažím napodobit nastavení, jaké jsem využíval dříve, tedy preset Ultra s FXAA. Dále pak testuji hru v DirectX 12 režimu s presetem Ultra+ a TAAU. Poslední nastavení je taktéž DirectX 12, ale se zapnutým DLSS a Frame Generation, pouze v UHD rozlišení, kde to dává největší smysl.

Celkově vnímám tento Next-Gen patch jako zklamání, raytracing se chová velmi podivně a v DirectX 12 režimu hra občas crashne. Osobně bych tak zatím hrál suše v DirectX 11 a třeba to časem CD Projekt Red opraví.

Testovací scenérie, kterou využívám je stejná jako dříve, jen vše zaznamenávám přes CapFrameX. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Plotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

 

DirectX 11

Začneme tedy s API, které CD Projekt Red doporučuje pro starší počítače, osobně Zaklínače 3 preferuji v tomto režimu, jelikož je hra stabilní a funkční. Využívám preset Ultra s FXAA a bez Hairworks. V DX11 není možné zapnout raytracing.

V 1080p rozlišení je nejrychlejší AMD Ryzen 7 9800X3D, starší AMD A10-9700 je pro změnu na opačné straně.

graph-6

Po přepnutí do 1440p rozlišení se situace opakuje.

graph-7

V UHD rozlišení se AMD A10-9700 nadále drží na posledním místě, Athlon 200GE nám zde podá trochu lepší zážitek.

graph-8

 

DirectX 12

V moderním API DirectX 12 je možné narazit na problém, kdy hra občas spadne. Já jsem narazil jen na podivný problém, kdy po několika vteřinách hraní hra vždy spadla s Radeonem RX 7900 XT, zajímavé je, že tento problém se neobjevil se staršími Radeony. Využívám preset Ultra+ s TAAU, Hairworks a raytracing nechávám vypnutý.

V DirectX 12 je RTX 4090 zatížena o něco více, ale i tak se naplno projeví jen ve 4K rozlišení, výkon je zde celkově nižší oproti DX11 verzi.

AMD A10-9700 je nadále nejpomalejším procesorem.

graph-9

V 1440p rozlišení je nadále AMD A10-9700 nejpomalejší.

graph-10

Při použití UHD rozlišení se rozdíly mezi některými procesory smazávají, ale AMD A10-9700 je nadále nejpomalejší.

graph-11

 

I v DX12 režimu jsem zkusil DLSS Frame Generation, hra je tak hratelná na všech procesorech velmi dobře, výjimkou je opět AMD A10-9700, hra na něm běží vyloženě příšerně.

graph-12

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Test: AMD A10-9700, aneb Bristol Ridge APU pro socket AM4

Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 22:53 | Lazar | Jel jsem dlouhá léta na Athlon II X4 610e, než se...
Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 22:39 | Waffer47 | Zlaty Athlon 3000G, vykon Core 2 Quad Q6600 za...
Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 22:09 | Puf a Muf | Taky jsem jedno bral do sbírky, jede na tom...
Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 21:06 | pc2005 | Na mironetu se ještě prodává AMD Athlon X4 970 za...
Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 20:54 | Karáš Svorka | Zen3 procesory fungují na B350/X370 deskách úplně...
Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 20:25 | TantumX | Asus vydáva BIOS aj na dosky s chipsetom B350,...
Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 20:05 | Emenems | Tahle APU byla hrozna bida, musel jsem tehdy...
Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 19:45 | Karáš Svorka | Ano, náhodně jsem brouzdal a ze srandy to koupil...
Čtvrtek, 6 Únor 2025 - 19:39 | Oldymantak | 99Kc.... tipuji, ze to asi mate z Aukra, nebo z...

Zobrazit diskusi