Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Test: Vliv pamětí na výkon iGPU RX Vega 7 v AMD Ryzen 5 5600G APU

Konfigurace RAM a rychlost pamětí má všeobecně značný vliv na výkon iGPU, vyzkoušel jsem tak několik kitů včetně jednokanálového zapojení.

Kapitoly článků

3.  Herní výkon iGPU 1080p a 1440p - CSGO, Metro Exodus, GTA V, SOTR, Witcher 3, DOOM Eternal, WOT enCore

Trochu jsem se rozhodl pozměnit herní testy, testoval jsem s připojeným DELL U2515H 2560x1440 monitorem a tak jsem některé hry otestoval i v 1440p rozlišení, nicméně tam je to s výkonem dost na hraně. Primárně tedy testuji ve FullHD rozlišení, opět se liší pouze požité paměti, APU a zbytek systému zůstává.

 

 

CSGO patří mezi spíše méně náročné hry, které běží téměř na čemkoliv, ale integrovaným grafikám dovede lehce zatopit. Testuji v 1080p a 1440p rozlišení, všechny detaily mám vypnuté, nebo minimální, včetně Uber Shaderů. Detaily textur nechávám na maximum, jelikož to má nejvyšší vliv na kvalitu obrazu, Multicore Rendering je zapnutý. Testuji Workshopovou mapu FPS Benchmark, která zobrazí průměrné FPS v konzoli.

Výkon je zde nejlepší s 3933 MT/s AORUS moduly, zajímavé je, že s jednou 2133 MT/s RAM je hra téměř nehratelná. Zároveň mě zaujalo, že 3200 MT/s moduly podávají lepší výkon, než 3600 MT/s, ale zde bude mít nejspíše největší vliv časování, které je u 3600 MT/s pamětí značně horší.

Hra je poměrně slušně hratelná i v 2560x1440 rozlišení, ale na kompetitivní hry to spíše není, 3200 MT/s paměti jsou zde opět lepší, než 3600 MT/s.

graph-46
graph-45

 

Metro Exodus patří spíše mezi náročnější hry, ale má zabudovaný docela hezký benchmark, zkusil jsem tedy preset s nejnižšími detaily a výsledky jsou poněkud neveselé, můžeme ale vidět škálování RAM. Zatímco s 3933 MT/s RAM je hra skoro hratelná, s 1x8GB DDR4-2133 je prakticky nehratelná.

graph-40

 

Do testů jsem zařadil i pořád hrané a oblíbené GTA V, přičemž detaily jsem nastavil na Normal, tedy vše je poníženo na minimum nebo OFF, veškerý Anti-Aliasing je vypnutý, stejně tak tesselace. Výkon je nejlepší s 3933 MT/s RAM, zatímco s 2133 MT/s jsme na hranici hratelnosti.

graph-47

 

Shadow of the Tomb Raider má poměrně náročný benchmark, výkon udává v průměrných FPS, opět testuji na nejnižší možné detaily, hra je v podstatě nehratelná i s rychlou 3933 MT/s RAM, 43 FPS je prostě málo. Jednokanálové zapojení je ještě horší, v podstatě se jedná o slideshow.

graph-48

 

Neopomenul jsem i Zaklínače 3, který je poměrně náročný i dnes a hra skvěle vypadá. Testuji na nejnižší detaily bez Hairworks a bez rozmazání ála Blur a Motion Blur, protože se jedná o extrémně otravné efekty. Testovací scénář je pak poměrně jednoduchý, testuji v rámci datadisku Blood and Wine v malebném skoro až Monty Pythonovském Toussaintu. Na náměstí naskočím na Płotku, která se spawnuje skoro až náhodně a poté se cvalem projedu až do paláce, kde pak z koně seskočím a přeskočím zábradlí zpět do města. Nejedná se tedy o nějaké bojové nasazení, spíše takovou prohlídku městem. Nevýhodou je, že různí občané města se generují víceméně náhodně, takže každý test může vyrobit trochu jiné výsledky.

Bohužel žádná konfigurace neumožní pohodlné hraní, chtělo by to přetaktovat iGPU a rychlejší paměti k tomu, nebo ještě výkonnější iGPU, které má Ryzen 7 5700G. S jednou 2133 MT/s pamětí máme opět slideshow.

graph-49

 

Do testování jsem zařadil i relativně oblíbený DOOM Eternal, který se může chlubit skvělou optimalizací. Testuji tři různá nastavení, nejprve v rozlišení 1920x1080 na nejnižší detaily. Vyzkoušel jsem i zapnout dynamické škálování, což snižuje kvalitu obrazu(viz. screenshot), ale značně zlepšuje FPS. Ze zvědavosti jsem vyzkoušel dynamické škálování a nízké detaily i v rozlišení 2560x1440, ale tam už výkon iGPU nestačí.

Bohužel hra nejde v konfiguraci s 8GB RAM spustit, není to dostatek paměti pro GPU část a pro systém + hru, takže 1x8GB konfigurace nejsou otestovány.

Menším problémem je absence benchmarku nebo nějakého systému replayů, rozhodl jsem se tedy zapnout cheaty a poskakovat s různými zbraněmi na mapě Super Gore Nest, kde je celkem dost nepřátel a díky cheatům je možné generovat výbušný SPAM, který počítač značně zatíží. Z OCAT pak vezmu průměrné FPS během hraní, bohužel se mi ne vždy podaří udělat úplně stejnou otočku, doporučuji tedy tyto výsledky brát spíše orientačně. Poskakuji v první lehce menší aréně, v koridorech a menších prostorách je výkon typicky výrazně lepší.

Jak můžeme vidět, hra je víceméně hratelná, pokud použijeme dynamické škálování, bez něj se R5 5600G plazí okolo 40FPS. Pro pořádný zážitek to není optimální, ale na nouzové použití to stačí. V QHD rozlišení dynamické škálování pomáhá, ale není to všelék a výkon je nedostatečný.

graph-51
graph-52
graph-53

 

World of Tanks enCore benchmark nemusí zcela dobře reprezentovat hru samotnou, ale pro představu stačí. Tento benchmark standardně vyplivne skóre ve formě bodů, pokud body vydělíme číslem 166.67, získáme přibližné FPS. 10 000 bodů odpovídá 60 FPS, skóre jsem tedy rovnou přepočítal na čitelnější průměrné FPS. Přišlo mi, že iGPU Radeon RX Vega 7 má i nějaký výkon a tak testuji v 1920x1080 rozlišení na střední a Ultra detaily, pro zajímavost jsem zkusil i střední detail v 2560x1440 rozlišení, ale to je možná moc náročné, je možné, že by to bylo hratelnější s nižšími detaily. Na Ultra detaily už iGPU nestačí nehledě na konfiguraci pamětí, jednokanálové zapojení opět neposkytuje dobrý výkon.

graph-54
graph-55
graph-56
Kapitoly článků
3.  Herní výkon iGPU 1080p a 1440p - CSGO, Metro Exodus, GTA V, SOTR, Witcher 3, DOOM Eternal, WOT enCore

Karel "Karáš Svorka" Svoboda (Google+)

Pesíci dělají chro. Je potřeba vysumýšovat chrochták.

VGA Legacy MKIII

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Test: Vliv pamětí na výkon iGPU RX Vega 7 v AMD Ryzen 5 5600G APU

Úterý, 14 Září 2021 - 11:36 | George eLzyx | já mám Asrock Fatal1ty B450 Gaming K4 (zbyla,...
Úterý, 14 Září 2021 - 11:30 | George eLzyx | a mohl bys na to u další desky/APU mrknout,...
Pondělí, 13 Září 2021 - 23:22 | MACHINA | jde na některých deskách, záleží co povolí...
Pondělí, 13 Září 2021 - 18:05 | Karáš Svorka | To jsem vůbec nezkoumal, teoreticky by to mělo...
Pondělí, 13 Září 2021 - 17:36 | George eLzyx | Když vidím použití ECC pamětí nedá mi to nezeptat...
Pondělí, 13 Září 2021 - 11:05 | Pety | Podle Aida 64 to dvoukanál je.
Pondělí, 13 Září 2021 - 08:27 | Tomas A | Stačí použiť "vhodné" aplikácie a...
Pondělí, 13 Září 2021 - 08:25 | uni | Ale to se ví velice snadno ;) Emailový server -...
Neděle, 12 Září 2021 - 20:38 | David Ježek | OK, beru, klidně počkejme na Alder (byť tam...
Neděle, 12 Září 2021 - 19:41 | MACHINA | V BIOS listingu f14 gigabyte desek najdu již PRO...

Zobrazit diskusi