Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k TV vysílání v 3840×2160 po DVB-T2 H.265 má Praha jako první ve střední Evropě

IMHO vycházíte ze špatného předpokladu, že 2x větší obraz potřebuje pro stejnou kvalitu (per pixel) 2x větší datový tok. Tak to ale není. Vemte si klasické televizní noviny -- v popředí je zaostřeno na 2 moderátory a u nich můžete vidět každou nitku. Kolem nich je ale obrovský prostor, který bývá rozostřen nebo jednolité barvy a s trochou nadsázky by stačil jednoduchý obrázek 160x90 pixelů a žádná další informace se tam neobjeví, ani kdyby jste to uložili v 100x větším rozlišení. Tedy zvýšený datový tok v takovém případě potřebujete jen pro ty moderátory (řekneme 1/4 celého obrazu).

+1
+3
-1
Je komentář přínosný?

To co si napisal absolutne nijak nevyvracia absolutne priamu umeru medzi plochou a datovym tokom. Pokial to plati aj pri starej/predoslej kompresii, tak vysledok je presne ten isty. Ked pri starej kompresii sa sustredujeme len na moderatorov zaberajucich 1/4 plochy a aj pri novej kompresii za sustredujeme na moderatorov zaberajucich 1/4 plochy, vysledok je presna priama umera. To ze x-nasobne vacsia plocha nevyzaduje x-nasobne vacsi datovy tok suvisi so samotnym kodekom, ako si obraz efektivne rozdeluje. Proste efektvnejsi pomer dvoch velicin:

1) objektivnej kvality obrazu digitalneho videa (SNR)
2) bits per pixel (ukazoval napr. chronicky znamy Gspot pre AVICka)

je tento pomer pre kodeky pri vyssom rozliseni lepsi.

Proste najnovsie kodeky (zoberme si jeden konkretny, napr. h264) efektivnejsie komprimuje pri 1920x1080 jak pri 720x400. Pri prechode na este vassie rozlisenie sa tento fenomen prejavi, teda pri tom istom (vyspelom, modernom) kodeku na 3840x2160 nie je treba 4x vacsi datovy tok ako pri 1920x1080, ale iba napr. 3,5 nasobny (koeficient 4/3,5=1,14). Ked sa este kodek vymeni za 1,9x efektivnejsi (h265 vs. h264), dostavame 1,14*1,9=vyse 2x mensie naroky na datovy tok, aby by boli potrebne za normalnych okolnosti. Teda napr. 1920x1080 h264 10000 kbps a 3840x2160 h265 19000 kbps a videa budu mat rovnaku objektivnu kvalitu SRN.

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ad 1. odstavec: Pokud špatně přeložíš, co řeknu, potom dojdeš ke špatným závěrům. Já neříkám, že se soustředím jen na 1/4 plochy (tzn že zanedbám zbytek plochy). Já říkám, že část plochy (pro náš příklad 3/4) zabírá vzhledem k naším dvěma rozlišením konstantní datový tok a zbytek se škáluje +- lineárně.
Tedy první obraz zabírá [c + 1/4*r] a obraz o dvojnásobném rozlišení zabírá [c + 1/4*2*r] a snadno si ukážeš, že 2*[c +1/4*r] > [c+1/4*2*r].
Víceméně vycházím z předpokladu, že pokud uděláš DCT, budou statisticky čím dál vyšší frekvence zabírat čím dál menší plochu. O tomto předpokladu se můžeme bavit, ale pokud příjmeme použití rozostření a v konečném důsledku i limitů optické části, bude tento předpoklad pravdivý

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

To bude zase hromada lidí "frflat", že musí kupovat nové televize, či settopboxy. Na jednu stranu to chápu, na druhou jen dobře, že jde vývoj tak rychle.
Jen mě chybí důležitá informace jaké stanice, že vysílá v této kvalitě? Která česká televize vysílá v této kvalitě?

+1
-17
-1
Je komentář přínosný?

Žádná stanice, je to testovací vysílání (testovací smyčky)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tipujem ze nejake porno.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hlavní problém je právě v tom, že TV s nízkým rozlišním zmizí z trhu a přitom spousta kanálů vysílá ještě v PALu. A pak to bude prostě vražda. Osobně je mi to teda buřt, já TV jen opravuju :)

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Treba brať do úvahy, že okrem 20x väčšieho rozlíšenia a 5x lepšej kompresie bude aj viac miesta v multiplexe, ak sa použije TVB-T2 namiesto DVB-T. To môže byť približne 50% viac miesta, záleží od nastavených parametrov.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

... a to vše umožní vysílat minimálně 20x více (obsahových) srač*k... nicméně v UHD
Sorry, já musel...

+1
+24
-1
Je komentář přínosný?

V ČR dnes ještě TV nejede ani 1080p (maximálně 1080i) takže než přijde UHD do našich TV to si ještě počkáme. Tak odhadem minimálně 5-10 let(spíše 10) a do té doby si v klidu pořídíme TV s H265 :D

+1
+12
-1
Je komentář přínosný?

1080p50 není v DVB-T normě, takže v tom žádná TV vysílat nemůže.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

To je možné.
Ale já za prvé přijímám jen přes DVB-C nebo S.
A za druhé hlavně naco pak máme ty FullHD TV? :-)
Další takový problém je, že TV umí více audio stop přepínat,
ale oni stejně vysílají obvykle jen jednu!
PS: ať se pak nediví, že jim na nějaké filmy a pořady v TV prdím

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

TV není PC, aby šel formát změnit jednoduchým updatem. Zatím všechny normy (pro DVB-C,S,T) podporují 720p50, 1080p25 a 1080i50). To samé platí i pro BluRay. Víc ne, už jen z toho důvodu, že na to v době zavádění normy nebyl ani datový tok, ani vybavení v TV studiích (1080p50 potřebuje proti 1080i50 vyšší verzi SDI). 1080p50 a vyšší se objeví až s nástupem UHD, které prokládané módy ruší.
Nevidím problém, že by fullHD TV neuměla dobře zobrazovat 1080i. Dneska jsou deinterlace obvody na velmi slušné úrovni, tohle byl problém tak před 10 lety.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Troufnu si tvrdit, ze nemate pravdu hned ve dvou vecech, predevsim rozdil mezi 25i (nic jako 50i neexistuje, uvadi se framerate cislem a i nebo p pro rozliseni progressive/interlaced, cili 25i, 25p, 50p ekvivalentne 30i, atd. plus pripadne kinoformat 24p, atp.) a 50p je predevsim v mnozstvi obrazove informace, to zadny de-interlacing nevyresi, ze tam proste pulka chybi. Druhy omyl je s tim 50p ve standartech, jiz DVB-MPEG standard TS 10 154 V1.2.1 z roku 2004 definuje podporu 50p resp. 60p ja nezbytnou pro IRD (zjedodusene prijimace) s podporou HDTV ! Takze vsechny modernejsi prijimace s podporou HDTV by mely 50/60p zvladat!

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Jestli to značit 25i nebo 50i, to je otázka dohody. 25 obrázků to není, je to 50 půlsnímků, které se vzájemně v čase liší. Důležité je, že stejně všichni vědí, o čem je řeč, protože žádný vyšší prokládané režimy naštěstí nejsou.
Pokud jde o tu normu, všimněte si, čeho se týká: "Contribution and Primary Distribution Applications". Mimo jiné je v ní definován třeba příznak 21:9, který také u TV nenajdete, přestože v mpegu už je od 90. let. Prostě popisuje, jak sestavit mpeg stream, ale ne všechny parametry musí být povinné u DVB-T přijímačů. Ty ve stručnosti určuje D-Book, ten náš pro DVB-T/T2 je zde http://www.ctu.cz/cs/download/digitalni_vysilani/d-book_2012_7_18_v3-05.pdf. Všimněte si, že 1080p50 v něm není.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Myslim, ze s tim znacenim je to celkem jednoznacne, ze to nekdo nedodrzuje, to uz je vec jina, proste se uvadi pocet celych snimku za sekundu a hotovo. Podobne s tou normou, ja reagoval na to, ze pisete, ze v DVB-T/C/S neexistovala(neexistuje) norma pro 50p, to samzrejme neni pravda,ta proste existuje, pres to nejede vlak, ze cesky CTU na objednavku Cra sepsal jakysis vycuc z techto existujicich norem a pojmenoval si to D-Book, je uz vec jina, mimochodem dodrzovani tohoto asi nebude moc povinne, viz. uzasna podpora HDTV ve starsich TV Panasonic, nebo napr. podpora dualniho audia a audiodescription, atp., o zverstvech ve vysilani MPX4 ani nemluvim.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

D-book není jen záležitost našeho ČTÚ, najděte si anglický a nebude vypadat o moc jinak. Norma pro mpeg stream je něco jiného než její aplikace pro DVB-T/C/S. Taky nenajdte žádnou TV, která by v 50p vysílala mimo experimet.

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

praveze 25i neexistuje! Existuje pouze 24p 25p 30p 50p 60p a prokladany 60i a 50i (50i je 50 polo!!!-fps proto se pise 25fps ale ne 25i...) Muzete napsat: 1920x1080i 25fps nebo: 19020x1080 50i coz je totez! ;-)
(i proto je stara analog. norma PAL ac o 25fps 50Hz!!!, neb opravdu jde o scan 25snimku/1s ale obradek a nadvakrat za stejnou 1s cili presneji je to 50xPolosnimek-obradek/1s! Dle vas 25i... by vsak bylo jen 25Hz... :-( A ano 25p je take 25fps ale jen 25Hz u progresivu se fps a Hz rovnaji ;-)

Proto prokladane video o 25fps (50i) netrha na stare CRT TV (PC monitor CRT ale zobrazoval progresivne!) ale na progresivnich obrazovkach ano neb z teho udelaj 25p a tedy jen 25Hz...

Proto jsem byl nespokojen tocit progresivne ale jen do 25p ev. 30p neb az koupe nove zrcadlovky a 50p je pro oko plynulych dojmem neb je konecne take 50Hz :-)

Takze rekapitulace: driv jsme vseci tocili pouze prokladane a tedy 25fps o 50-ti Hz diky prokladu. Proto 50i. Pozdeji se dalo tocit progresivne a v HD!!! Ale jen max 30p cili jen 25 max 30Hz :-( A kor u HD!!! velmi ostre kontury oproti SD mazanici jeste vice poskakovaly a prozrazovaly male fps (25 nebo30).

Dnes lze konecne tocit progresivne o 50 a 60 fps. I proto i YT bude prechazet na az 60fps pochopitelne v p neb IT proklad nezna ;-) Tedy konecne moje idealni videa v 50p pojedou plynule i na YT :-) Zatim bohuzel :-( Zatim casto titulky ve videu v samplech hlasici ze jde o 50p jsou bludy...

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

"Proto prokladane video o 25fps (50i) netrha na stare CRT TV (PC monitor CRT ale zobrazoval progresivne!) ale na progresivnich obrazovkach ano neb z teho udelaj 25p a tedy jen 25Hz" - To není pravda, TV to obvykle převádějí na 50p, nikoliv 25p.

+1
-10
-1
Je komentář přínosný?

ano moderni TV to jiz "prevadeji" Ale zacatky byly strasny... Ty levne natahovaly pulsnimek i do meziradku... drazsi lepe ci hure deinerlovaly ale 25p trhalo nebo prepocet na 50p obraz rozmaunul silene... a jen ry nejlepsi s dražší zpravidla LG jako pionýr, dokonce prepocetli fps na 50p později i na 1000 až 200fps!!, bez ujmy ostrosti v cemz byl pionyr LG.
Dnes jiz naloktere neumi dobře deinterlaci nebo přepočet fps, ale stale existuji...

Muj novy 60" Sharp Aquos ma supr plynulych 100fps z vysilani 1080i 25fps ale z SD ma casto zubatici mazlou u kdyz jakz takz plynulou s obcasnym trhnutim... Je nade in Japan a asi jiz nemaj na cem testovat takovy SDTV prijem v Japonsku ;-) Ale mnohdy je problem i u vysilaci stanicev HD zejmena Viasat HD a Prima HD... O nespravnem AR radeji nebudu Primu rozvadet...

Takze uznavate ze 25i neexistuje jako zdroj obrazu natoz zobrazovani!?
Za chyby se omlouvam pisu z mobilu z cest...

+1
-7
-1
Je komentář přínosný?

Tak se omlouvam, nebyl jsem uplne presny, znaceni p25, i50, atp. se pouziva vsude mozne, ale realne hodnoty frame-rate je potreba "odvodit z kontextu, coj je pekna prasarna", ovsem EBU (coz by pro nas melo by smerodatne) pouziva oznaceni 576i/25, 1080p/50, atp., cili jak jsem jiz psal, cislice vyjadruje pocet snimku za sekundu, coz i me osobne pripada lepsi, protoze je to naprosto jednoznacne, ze se i/50 nepouziva jeste neznamena, ze to nekoho nenapadne pouzivat nekdy za deset let napr. a potom budeme s terminologii v riti podobne jako se znacenim kB, MB vs. kiB, MiB, atd. . Uz jsem nekde cetl, ze se dokonce uvazuje o pridani prokladanych formatu do UHD standardu, takze nas bohuzel asi ceka i neco jako 2160i/120 a podobna zverstva. No, snad to neprojde a s prichodem UHD se konecne toho otravneho prokladani zbavime a vse bude alespon v p/50, resp. p/60.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

bohuzel vsude se setri... a proklad setri dat tok... Je to ojeb patrici do muzea ale drive nutny konpromis v dobach analogoveho vysilani a osciloscopu - CRT TV... :-(

Marketing spoleha na neznalost mas a nedokonalost oka vetsiny lidi... hlavne ze to bude UUUHD... Nakonec jen o 25fps a 30fps i kdyz progreivne... A barvy opet 4:2:0... Mnohym to neva, mnozi to nevidi... Ja jako fotograf jsem nechapal jak si mohli mnozi prohlizet i fotky na CRT TV nebo na lCD či plazma TV ale po AV rozhrani... I dnes kdyz to nevidim na IPS panelu, tak bleju u toho...

U videa 30p natoz jen 25p nerkuli jeste hure vychvalovanych mnohymi "filmovych"... jen 24p........, zrovnatak...

Naco je dobre 100k jen max 30p???... Totiz cim ostrejsi obraz s jemnejsimi detaily, tim je zretelnejsi poskoceni kontury o pixel (filmari male fps -24p, resili u prudsich pohybu delsim casem zaverky a obbraz mazly tak, aby to tak nervalo oci...)

A s vyssim rozlisem roste i uhlopricka a i pomalsi pohyb je na velkem obrazu skok treba az o 10cm!!! Tedy nestaci s rustem rozlisenim zvysovat jen datovy tok komprimace, ale s rustem i uhlopricky musi rust umerne i fps!!!!!

+1
-6
-1
Je komentář přínosný?

To je dané tím, že v dobách analogové TV se vždy mluvilo o 50 nebo 60Hz systému, byť time kód se samozřejmě počítal do 25 nebo 30. Formát se pak i v digitálu označoval jako 576/50Hz (původně podle analogu 625/50). A pak přišel nějaký dobrák se snahou to značit podle počtu snímků, ne vertikální frekvence a chaos byl vytvořen :-)
Také doufám, že se prokládaných formátů už dál nedočkáme, je s tím akorát spousta problémů. I když jak se lepší technika, jsou ty problémy s konverzí na neprokládaný formát menší. Příkladem jsou Němci - tam po sérii obrazových testů veřejnoprávní TV zvolily formát 720p50, protože vyšel lepší než 1080i. Ale už při londýnské olympiádě si začali diváci stěžovat, že je obraz horší než na jiných stanicích vysílajících v 1080i - zlepšená kvalita deinterlace obvodů změnila poměry.

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

jenze konverze znamena jen synteticky dopocet... A logicky je 720p v jeden okamzik scan 720px chcetli radku a to nikoliv obradek... ale naraz! Kdezto, ac markentingove "lepsich" a více - 1080 (ale i, to radeji neuvadej že i...) tak "diky" prokladu se scanuje 2x/1s ale jen polosnímek jen á 540px cili jen 540radku a navic obradek...

Cili v jeden okamzik je 720px samoze vice nez 540px!!!, kdy navic pri pohybu deinterlace vice selhava v ostrosti obrazu ale 720 se nemusi nijak konvertovat :-)

Navic "FullHD" zaznam byl casto jen anamorfni zaznam cili jen 1440x1080i cili v jeden okamzik jen 1440x540px... 1280 neni o moc mene nez 1440 ale ,opakuji, 720 je vice jak 540! Tedy 1280x720p/1s je lepších než pseudo "FullHD" 1440x540x2/1s...

Take jsem dlouho tocil radeji 1280x720p 30fps (50fps nedavno neslo progresivne) cili nativne 16:9 a bez nutnosti to dal prznit , deinterlovat a dopocitavat - natahovat anamorf 4:3 na 16:9..., coz cinilo jinak u 1440x1080i problem v editorech pri nekterych filtrech a YT to je vidět dodnes...

Ale vysvetlete masam ze 1280x720p je lepsich nez modla: "FullHD"... FullHD je dle me az primy nativni scan 1920px x 1080px 50p cili 1920x1080p 50 :-) Tak jiz pres rok i tocim i vystup z editoru zachovavam 50p i kdyz je to prehratelne "jen" na PC, ale nikdo z mojich klientu si zatim nestezoval , naopak! ;-)

+1
-4
-1
Je komentář přínosný?

Ta jedna audio stopa má jediný důvod - peníze (u našeho mírně exotického jazyka stojí práva na vysílání CZ only míň než dual CZ/origo)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak tohle si rad necham vysvetlit u tzv. dualniho vysilani kdy je original poslany do jednoho kanalu (praveho?) a CZ je poslany do druheho kanalu. To cele v jedne audio stope. K cemu tam pak ta moznost vyberu audiostop (dokonce je to nekde i nazvany "vyber jazyka") je kdyz to narvou do jedny?

A pokud maji problem ze nemaji jako zdroj stereo zvuk, tak prece udelat ty dve audiostopy (nebo vice) v mono je to posledni, ne?

+1
-5
-1
Je komentář přínosný?

Takhle je děláno duální vysílání ještě kompatibilní s analogem, při zavádění DVB-T to způsobilo dost problémů, byť v mpeg normě byl tento režim už v 90. letech. V DVB-T duální vysílání se dvěma stopami nechtějí spouštět, protože už teď není v muxu místo a komprese je příliš velká. Ale na kabelovce UPC a snad je to i na satu mám normální 2 zvukové stopy. Byť i to má své chyby - 2 stopy mám u SD vysílání, v HD tam UPC multiplexuje jen jednu :-)

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

OK, nejakou logiku to ma.

Ale jaky je sakra rozdil mezi 1xstereo a 2xmono? Mysleno co do datoveho toku.

+1
-9
-1
Je komentář přínosný?

Rozdíl mezi 1x stereo a 2x mono samozřejmě není. Rozdíl nastane až ve chvíli, když chci vysílat 1x stereo. Co pak s druhou stopou? Vypnout ji (a divák si bude myslet, že vypadl zvuk), nebo v ní vysílat to samé, co v hlavní. V tu chvíli je to ale už 2x takový datový tok. Ale původně za tím asi nebyla ani tahle úvaha. Prostě staré odbavení bylo navrženo tak, že umělo jen mono, stereo a duo (Betacam má 2 mono stopy) a tohle byl nejjednoduší způsob, jak to překonvertovat.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Tak rozlišení a datový tok jsou dvě rozdílné věci. Mohu mít větší datový tok při menším rozlišení a obráceně. To že to pak bude kvalitou stát za dvě věci je zase jiná záležitost...

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Výpočty nesouhlasí kvůli nedorozumění. Je potřeba rozlišovat jednotlivé normy. DVB-T2 na rozdíl od DVB-T předpisuje jiný způsob modulace, kdy se při stejném kmitočovém rozsahu dá přenést více bitíků. Něco jako když kdysi modemy na stejné telefonní lince po přechodu z v.21 na v.22 najednou přenášely 1200 Bd místo 300, pak přišel v.32 s 9600 Bd, v34 s 28000 až po v.34 bis s 33600 Bd. (mimochodem, je fascinující, že za pár let se rychlost zvýšila víc než 100-násobně a dnes na stejném drátě mám 8Mbit).
Normy H.264 resp. H.265 popisují datovou kompresi, která těží (ještě víc než dřívější MPEG-2) z toho, že mezi jednotlivými obrázky nedochází k velkým změnám a z toho, že některé drobné změny lze zahodit (ztrátová komprese). A třetí věc, která s těmi předchozími nemá nic společné, je rozlišení obrazu, určující datový tok před kompresí. Jakékoliv rozlišení lze zkomprimovat jakoukoliv kompresní metodou a pak to namodulovat jakoukoliv modulační metodou, ale ty novější umí zpracovat jen novější přístroje. U výpočtu došlo k nedorozumění zřejmě v tom, že když mluví o zvýšení počtu z 5 na 8 programů, mají na mysli z 5 SD programů komprimovaných MPEG2 a modulovaných DVB-T na 8 HD (protože 4k je opravdu vzdálená budoucnost, není zatím obsah a dlouho nebude) programů 1080i (to "i" znamená, že se přenáší jen půlsnimky) komprimovaných H.265 a modulovaných DVB-T2. Pak už to vychází.

+1
+6
-1
Je komentář přínosný?

Bude zajímavé až hento H265 připojím na svou 37 cm CRT Luxtronic. To bude fosforeskovat, ostře jako břitva.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Paráda! Jsem absolutně spokojený že Praha má UHD když tady není ještě ani to HD. Sláva pokroku.

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Podle zprav se testovaci vysilani v Antarktide ukazalo jako nevyhodne a to zejmena pri vyjezdu servisnich techniku na drobne upravy pri testovani.

Ted vazne. Nevim teda jak to chodi, ale predstav si ze mas doma na stole kompletni vybavu na testovani jejiz stehovani je takrka vylouceno (napriklad, skutecnych duvodu muze byt neurekom) - kde provedes test?

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

No, jak to že není HD??? Mám 60" SHARP Aquos se všemi třemi možnými přijímači (Analog TV, a DTV HD, jako DVB-S2 i DVB-T2! a již odhadem rok nám na jihu JM valí CT HD po zemi! a tuším v H.264 :-) Tak jak to že není??? Spíše jak kdo (ne)má ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Uz zase to rozliseni - rozliseni obrazu se pocita jedine a pouze v radcich, tedy 576 a 2160 je rozdil 3,75x, v zadnem pripade 20x. Rozliseni je tak skoro ctyrnasobne.

To, co se udava v pixelech x pixely se jmenuje anglicky picture size, tedy rozmer obrazu.

Naprosta vetsina programu na upravu videa to ma nastesti pojmenovane spravne.

+1
-3
-1
Je komentář přínosný?

Není to o čem mluvíš spíš vertikální rozlišení? Samotný počet řádků měl smysl snad ještě u analogu.

+1
+4
-1
Je komentář přínosný?

Nikoliv: SE počítá pouze v řádcích, ale: pouze starší filmaři a odkojenci analogem počítaj s řádky...

Naopak mladší generace i někteří starší - ale techničtí nadšenci IT , už počítaj pouze s pixely!!! ;-)

Konzervy (odkojenci analogem) něměli vůbec pojem vodorovného rozlišení, ale znali jen sloupce a rozlišovací schopnost byla různá dle konkrétního zobrazovadla a dle toho jak rychle zvládal který konkrétní kus rozžínat a zhášet paprsek a byla to taková loterie... jak tlustý udělá sloupec nebo jak lépe - tenčí

To ale platilo pro B&W obraz a vysílání.

U barevné analogové CRT TV však již vstupují do hry i pixely!!!!!!!!! Ona barevný maska - mřížka barevných RGB luminoforů, která limitovala rozlišovací schopnost tohoto osciloscopu... kreslícího obraz obřádek... Bylo jich u Tesly jen cca 400x200... U Panasonicu za 30.000kčs!!! (tehdy cca 20 výplat!) dokonce 550x250...

Nic moc že? :-( A přesto mnozí dlouho tvrdili, že v rozlišovací schopnosti je u CRT nepřekonaná... Ano u B&W chvíli ano a jen v porovnání s mizerií prvních LCD a nebo CRT jako PC monitorem - s jemnými pixely z luminoforů a s progresivním!!! zobrazováním.

I když tady se na rozdíl od LCD zobrazovala vodorovná tenká čára o tloušce blížící se tloušce pixelu (jen matematický abstraktní bod bez rozměru a tlouštky ale v reálu jde nyní o luminofor, čili myšleno tlouštku lumonoforu a u LCD bodu jako tekutý krystal) , jako tlutší a neostrá neb se rozžínaly paprskem i okolní luminofory, čili že paprsek se netrefuje vykreslovanými řádky přesně adresně do fyzického řádku z hrubých barevných luminoforů...

LCD na tom byla v tomto případě lépe. Né však starší LCD s málem a hrubými body, kdy jim konkurovala B&W CRT i proto kamery měly dlouho hledáček pouze B&W!

Ale jen do času než se zvýšilo rozlišení hledáčků barevných LCD natož OLED od SONY :-) U Digitálu je pixel bod! U analogu chuchvalec mlhavého přechodu ovlivněných sousedních luminoforů :-( U digitálu mohu ovládat tento bod adresně! Umím rožnout jen jeden pixel - fyzický RGB bod na LCD obrazovce pomocí vytvořené grafiky a PC a zobrazí se mi na černé obrazovce právě jen ten jediný bod. To jiná technologie zatím neumí tak dokonale.

Takže už zapomeňme na řádky a sloupce... a v DIGItálním světě používejme pouze pojmy: pixel, bod! A matice XxY neb obraz je defacto graf , akorát měnicí se v čase neustále ;-) V této matici lze samozřejmě najít i řádky a to konečně i svisle! samosebou a maj smysl jen ty vodorovně a jen u prokládaného scanu obrazu obsatrožními kamerami..., ale již dlouho se tak nezobrazuje!!! Musí se pak nutně deinterlovat a přepočítávat fps minimálně na 50 minimálně nakonci řetězce - v TV a ty to udělaj každá různě (ne)dobře...

A prokládaně se již ani nescanuje a "točí" SE (mnozí) stále častěji opět - jako u filmového pásu - neb točení je defacto rychlé sekvenční focení ne?! ;-) progresívně :-)

Jo a rozměr obrazu je v cm a né v bezrozměrném! pixelu... To se jmenuje rozlišení ten údaj v pixelech. Mnoho programů programují v tomto neznalí lidé rozumějící sice programování né však historii vývoje videa...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.