Už víme, jak to AMD/ATI vyřeší s fyzikou
A to řešení má jméno Havok! Právě dnes AMD oznámila v tiskové zprávě, že spolu s Havokem investují do optimalizace běhu Havok fyziky na všech produktech AMD.
Když se nad tím člověk zamyslí, zas takové překvapení to není. AMD (resp. dříve ATI) spolupracuje s Havokem na poli rozběhání fyziky na GPU již řadu let, párkrát to již předváděli po výstavách a není důvod celé toto partnerství (generující zisky) zahodit. Naopak v AMD a Havoku nadále pilně pracují, aby co nejlépe optimalizovali fyzikální engine pro běh na CPU i GPU od AMD. Havok jako takový pak nebyl pohlcen formou totální integrace do struktur Intelu, vystupuje nadále jako víceméně samostatný subjekt. Navíc za touto spoluprací údajně (není to ale ověřeno) stojí převážně lidé a týmy z bývalé ATI, která jakožto výrobce grafik proti Intelu nic nemá.
Havok byl zvolen také proto, že je na trhu již poměrně zaběhlým řešením, které řady vývojářských týmů využívají již několik let. Dle lidí z AMD také Havok lépe zapadá do jejich „otevřené filosofie“ zatímco nVidia PhysX nikoli a firma nechce lidi tlačit do jediného dílčího API. Ale celou tuhle větu berte spíš jako vyjádření PR oddělení, nVidia jasně řekla, že PhysX mohou v AMD klidně používat, žádná omezení jim kladena nejsou. Ostatně Godfrey Cheng (šéf marketingu divize platform and gaming technologies u AMD) dodal, že sice AMD nyní spolupracuje s Havokem, ale nijak nevylučuje možnost obdobného budoucího oznámení spolupráce týkající se PhysX.
Na tento problém je však třeba dívat se i trochu jinak. Je vysoce výhodné pro firmy (AMD, Intel a nVidia) zprovoznit na svých CPU/GPU všechna existující řešení. Bez nich je to tak trochu jako v počátcích 3D akcelerátorů, kdy Glide měla jen 3Dfx, zase ale neměli OpenGL, které později v odezvě na popularitu Johna Carmacka implementovali formou miniportu a třeba po S3 Metal (snad kromě dílčí podpory v původním Unreal Engine) neštěkl ani pes. Dnes tu máme několik výrobců GPU a všichni podporují Direct3D a OpenGL. Není totiž důležité, co chcete nebo nechcete na svých GPU vy jako výrobce, důležité je umět provozvat to, co chtějí herní vývojáři. A ti stoprocentně chtějí Havok i PhysX. A pokud oboje poběží na chystaných GPU s výkonem přes 1 TFLOPs, bude zas fyzikální model ve hrách (a nejen v nich) o něco blíže realitě.