Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Už víme, jak to AMD/ATI vyřeší s fyzikou

V pondělí jsme si v článku položili otázku, jak to AMD hodlá udělat s fyzikou. Už ve chvíli, kdy si človek přečte seznamy herních titulů využívajících ten (Havok) či onen (PhysX) fyzikální engine, logicky se musí domnívat, že AMD si nebude moci, zejména v situaci, kdy bude na trhu GPGPU PhysX a Larrabee, čekat na to, co s tím udělá Microsoft v rámci DirectX. Řešení je na světě a prý se ukrývá i v materiálech k vypuštění Radeonů HD 4800…

A to řešení má jméno Havok! Právě dnes AMD oznámila v tiskové zprávě, že spolu s Havokem investují do optimalizace běhu Havok fyziky na všech produktech AMD.

Když se nad tím člověk zamyslí, zas takové překvapení to není. AMD (resp. dříve ATI) spolupracuje s Havokem na poli rozběhání fyziky na GPU již řadu let, párkrát to již předváděli po výstavách a není důvod celé toto partnerství (generující zisky) zahodit. Naopak v AMD a Havoku nadále pilně pracují, aby co nejlépe optimalizovali fyzikální engine pro běh na CPU i GPU od AMD. Havok jako takový pak nebyl pohlcen formou totální integrace do struktur Intelu, vystupuje nadále jako víceméně samostatný subjekt. Navíc za touto spoluprací údajně (není to ale ověřeno) stojí převážně lidé a týmy z bývalé ATI, která jakožto výrobce grafik proti Intelu nic nemá.

Havok byl zvolen také proto, že je na trhu již poměrně zaběhlým řešením, které řady vývojářských týmů využívají již několik let. Dle lidí z AMD také Havok lépe zapadá do jejich „otevřené filosofie“ zatímco nVidia PhysX nikoli a firma nechce lidi tlačit do jediného dílčího API. Ale celou tuhle větu berte spíš jako vyjádření PR oddělení, nVidia jasně řekla, že PhysX mohou v AMD klidně používat, žádná omezení jim kladena nejsou. Ostatně Godfrey Cheng (šéf marketingu divize platform and gaming technologies u AMD) dodal, že sice AMD nyní spolupracuje s Havokem, ale nijak nevylučuje možnost obdobného budoucího oznámení spolupráce týkající se PhysX.

BioShock

Na tento problém je však třeba dívat se i trochu jinak. Je vysoce výhodné pro firmy (AMD, Intel a nVidia) zprovoznit na svých CPU/GPU všechna existující řešení. Bez nich je to tak trochu jako v počátcích 3D akcelerátorů, kdy Glide měla jen 3Dfx, zase ale neměli OpenGL, které později v odezvě na popularitu Johna Carmacka implementovali formou miniportu a třeba po S3 Metal (snad kromě dílčí podpory v původním Unreal Engine) neštěkl ani pes. Dnes tu máme několik výrobců GPU a všichni podporují Direct3D a OpenGL. Není totiž důležité, co chcete nebo nechcete na svých GPU vy jako výrobce, důležité je umět provozvat to, co chtějí herní vývojáři. A ti stoprocentně chtějí Havok i PhysX. A pokud oboje poběží na chystaných GPU s výkonem přes 1 TFLOPs, bude zas fyzikální model ve hrách (a nejen v nich) o něco blíže realitě.

Zdroje: 

David "David Ježek" Ježek

Bývalý zdejší redaktor (2005-2017), nyní diskusní rejpal.

více článků, blogů a informací o autorovi

Diskuse ke článku Už víme, jak to AMD/ATI vyřeší s fyzikou

Pátek, 13 Červen 2008 - 11:44 | David Foltyn | MadMaxII muj nazor jest, ze NVIDIA zpanikarila po...
Pátek, 13 Červen 2008 - 09:33 | Mad MaxII | Jen si dovolim opravit autora, ze tak jak popsal...
Čtvrtek, 12 Červen 2008 - 23:37 | David Foltyn | fotoba tudiz ty OSS ovladace pro wokna...
Čtvrtek, 12 Červen 2008 - 16:22 | Anonym | Prepacte ale co to tu zvatlate o prvopociatkoch...
Čtvrtek, 12 Červen 2008 - 15:32 | borowitz | Teď se omlouvám,vidím že to je o ATi,tak nevím co...
Čtvrtek, 12 Červen 2008 - 15:31 | borowitz | Mně nikdy Opera nic špatně nezobrazovala.Snad...
Čtvrtek, 12 Červen 2008 - 14:11 | Peter Fodreknickfotob | Dwarden> >ja tu mluvim o OSS...
Čtvrtek, 12 Červen 2008 - 13:55 | Marian Dobrík | Tak tak, tie skripty na exotov typu Ladik, su...
Čtvrtek, 12 Červen 2008 - 13:26 | Anonym | Marecek23: promluvil člověk za každou cenu...
Čtvrtek, 12 Červen 2008 - 13:16 | Anonym | Fotoba: chyba hlavne to aby si... jedneho dna...

Zobrazit diskusi