Vega ve Forza 7 překonala GeForce GTX 1080 (Ti) a nikdo neví proč
Přesně toto potkalo redakci webu ComputerBase, která čas od času otestuje nějakou novou hru na různých grafických kartách nebo procesorech. Tentokrát šlo o aktuální generaci grafických karet ve hře Forza 7. V případech Radeonů i GeForce byly použité ovladače, které s touto hrou počítají a jsou pro ni optimalizované. Nvidia pak redakci výslovně potvrdila, že naměřené výsledky odpovídají skutečnosti a nevykazují nic, co by indikovalo problém.
Forza 7 nepředstavuje pro high-end nijak nezvladatelnou zátěž, její nároky jsou vcelku průměrné, a tak bylo testováno s anti-aliasingem MSAA 8×, který má navíc výrazně pozitivní dopad na vizuální stránku (eliminuje chvění na téměř svislých a téměř vodorovných liniích, kde je zubatost - která se navíc při stálém pohybu posouvá - patrná nejvíce). V 1920×1080 dopadl test následně:
Radeon RX Vega 64 téměř o čtvrtinu překonává GeForce GTX 1080 Ti a téměř o třetinu GeForce GTX 1080. Radeon RX Vega 56 má rovněž před oběma jmenovanými náskok. Následuje rozlišení 2560×1440:
Náskok Radeonu RX Vega 64 se sice o něco snížil, ale stále je s rezervou v čele grafu, GeForce GTX 1080 Ti dokázala o fous překonat Radeon RX Vega 56. Nakonec 4k rozlišení:
V 3840×2160 se do vedení dostala GeForce GTX 1080 Ti, ale pozice Radeonů RX Vega je stále nezvykle silná. Radeon RX Vega 64 překonává GeForce GTX 1080, která je na úrovni Radeonů RX Vega 56.
Čím to může být způsobeno? Jako první redakci ComputerBase napadlo, zda nejde o nějaký problém s kartami GeForce, a tak se obrátila na Nvidii. Ta ale potvrdila, že výkon GeForce je takový, jaký má být, takže zde zádrhel nebude. Dále se nabízí otázka, zda na Radeonech MSAA 8× skutečně běžel - což potvrdilo měření oproti vypnutému MSAA 8×. Další hypotéza se rovněž týká MSAA - není možné, že na Radeonech je zkrátka po zapnutí MSAA 8× menší propad výkonu než na GeForce? I to ale redakce ComputerBase přeměřila - propad po zapnutí MSAA 8× je dokonce u Radeonů větší (jinými slovy při nižší úrovni MSAA nebo bez jeho zapnutí je náskok Radeonů ještě vyšší).
Objevil se i názor, zda AMD v posledních ovladačích nezprovoznila režim „shade once“ tile-based rasterizéru. V jiných hrách se ale výkon nezměnil, takže tomu nic nenasvědčuje. K podobnému závěru bychom asi dospěli i v případě dotazu na možné zapnutí Primitive Shader. Přesto je zřejmé, že nejvyšší náskok se koná v nižším rozlišení, kdy bývá limitujícím prvkem právě geometrie. Případně také efektivita využití procesoru, která může souviset s implementací podpory pro DirectX 12. Ta by se ale týkala i Radeonů RX 580 a starších R9 390, které si sice ve Forza 7 vedou vcelku dobře, ale rozhodně nevykazují oproti konkurenčním GeForce takový náskok jako Vega.
Zatím tedy není jasné, jak je možné, že Vega dosahuje výkonu o tolik vyššího než karty, se kterými je v jiných hrách na srovnatelné úrovni. Je jasné pouze to, že to možné je. Vliv může mít i fakt, že jde o jednu z her připravenou mj. pro nový Xbox One X, jehož GPU má front-end koncipovaný (přinejmenším) podobně, jako právě generace Vega. Zda tu existuje souvislost, ukážou až další hry vyvíjené pro Xbox One X.