Vše o ochraně proti kopírování na CD pro Playstation
Ochrana: Playstation CD
Identifikace
I když originální média pro Playstation jsou černá, není identifikace v této barvě. Ale na první pohled je poznat, že se jedná o originál. Není bohužel pravda, že k vyřešení ochrany, stačí použít černé médium CD-R. Nemá to ani nic společného s odrazivostí. Playstation však bere vemi často jen CD-R (CD-RW čtou jen některé, které byly vybavovány jeden čas náhradními Sony CD mechanikami) a často i jen některá. Mnohdy záleží i na rychlosti nahrávání.
Jak to funguje
CD pro Playstation mají dvě standardní ochrany proti kopírování. Hned na začátku CD je pět sektorů, které, podobně jako u DVD, identifikují oblast. Měly by zabránit přehrávání japonských her na mechanice určené například pro evropský, či americký trh. Druhou ochranou jsou vadné sektory.
Oficiální ochranou, která se u Playstation disků vyskytuje od roku 1998 je Libcrypt. S příchodem CloneCD však ztratila smysl. Používá totiž digitální identifikaci uloženou v subkanálech a skládá se z 16-ti bitového klíče. Podobně jako SafeDisc i Libcrypt existuje v několika verzích, které se objevovaly postupem času: LC-1, LC-2, LC-3 a LC4 (tento je vlastně LC-3, ale obsahuje některé extra rutiny a několik dalších *.exe souborů). První hrou, která tuto ochranu měla byl MediEvil. Libcrypt funguje jako hodně dalších ochran. Nejprve si z CD přečte potřebné informace ze subkanálů a výsledek pak použije jako parameter pro dekódování programu na CD. Je logické, že když výsledek není takový, jaký má být, k dekódování nedojde.
Jak udělat zálohu
Aby vám kopie na vaší Playstation vůbec fungovala, musíte si pro ní pořídit tzv. MOD chip. K vytvoření kopie se pak doporučuje použít CloneCD se zapnutým čtením subkanálů v datech i audiu (i když někdo v auditoriích psal, že funkční kopii vytvořil jen, když toto vypnul) a při zápisu nenechat opravovovat data v subkanálech. PSX hry se vyrábí jak pro PAL tak pro NTSC. K převodu je nutné použít externího programu, ovšem nepředpokládám, že by někdo takovou věc se svou zálohou vůbec dělal. Některé hry ale kontrolují přítomnost MOD chipu. U nich je před vypálením také třeba použít externího programu. Pro úpravu většinou slouží image z programu CDRWIN (tedy s příponou) bin. Z diskuse v našich auditoriích o PSX vyplývá, že Playstation je nějakým způsobem háklivá i na rychlost vypalování (osobně si myslím, že to je ale spíše záležitost té které konkrétní vypalovačky a média). Údajně jsou nejlepší tyto (seřazeno podle spolehlivosti): 2×, 8×, 12×, 1×. Jako záložní médium se vyplatí volit vždy ta značková.
U starších modelů Playstation šlo použít také tzv. swap trik. Ten spočíval v tom, že jste vložili nejprve originální CD, a to jste pak po nabootování vyměnili za kopii.
Libcrypt v jakékoliv verzi pokoří CloneCD se zapnutým čtením subkanálů.
Diskuse ke článku Vše o ochraně proti kopírování na CD pro Playstation