Vulkan Next zaměří pozornost na virtuální realitu
K Vulkanu se sluší nejprve doplnit, že máme samozřejmě finální stabilní specifikaci už nějakou dobu venku. Tohle API založené na Mantle, které AMD dala světu k volnému užití, je aktuálně ve verzi 1.0.22, ale zatím se dodělává jeho podpora v implementacích. Kupříkladu v ovladači GPU AMD na Linuxu, tedy nadstavbové části AMDGPU PRO je zatím omezeně dostupná v testovacím provedení pro poslední generace GPU, Intel jej pro Skylake/Kaby Lake na Windows teprve plánuje a obecně o jiných platformách než Windows, Linux či Android toho moc říci nelze.
Ale to vývoj nezastaví a je to jedině dobře, že po OpenGL, které bylo z hlediska podpory technologií neustále ve skluzu oproti DirectX, je Khronos Group ohledně Vulkanu aktivnější. Příští generace tohoto API bude mít lepší podporu systémů s více GPU, lepší podporu VR, sdílení skrze API / procesy, sub-group instrukce, lepší závislosti render-pass/sub-pass či lepší práci s pamětí.
Běžného našince asi bude nejvíce zajímat podpora VR, která možná tak trochu souvisí s více GPU, protože ani ty nejvýkonnější grafiky dneška a měsíců nadcházejících nebudou dostatečně výkonné pro skutečně kvalitní budoucí VR (co do rozlišení a fps) - a API musí být to první, co bude vývojářům her a aplikací připraveno.
Možná to neberme jako „Vulkan Next“, to naznačuje revoluci. Spíše bych byl pro dočasné označení Vulkan 2.0, nicméně v tuto chvíli není známá ani žádná elementární hrubá roadmapa s tím, kdy by se toto vylepšené Vulkan API mohlo objevit. Vývoj ale již probíhá.