Vydavatelé: Dejte nám peníze za internet
Plíživě se nám do právního povědomí vkládá myšlenka, že za internetový provoz by se mělo platit jakési mýtné, ze kterého by rádi nějaký ten kus ukousli i vydavatelé a zatím nejvíce se o svůj podíl hlásí vydavatelé děl hudebních. Toto právní vědomí, ačkoliv pro většinu obyvatelstva zcela nepřijatelné, pomalu klíčí na kauzách, kde se poskytovatelům internetového připojení dává za vinu, že jeho uživatelé nelegálně stahují autorsky chráněná díla. Nic nepomáhají argumenty, že ani výrobci nožů, automobilů atd. nejsou šikanováni za to, že jejich výrobky dokonce zabíjí, podobně nikoho nenapadne popotahovat výrobce elektřiny, když zločinci evidentně ke svým činům bez elektřiny nevyjdou, ani pozůstalí po obětech dopravních nehod nebo poškození na majetku nenapadne chtít náhradu od státu jen proto, že vozidla jezdila po státní komunikaci.
Ač je to analogie zcela zjevná, říká Tomáš Filip z české pobočky vydavatelství Universal pro dnešní Dnes: „... jestliže velké telekomunikační firmy jako UPC, T-Mobile, O2 poskytující připojení, prodávají produkt, jehož součástí jsou naše práva, lidé za jejich produkt platí také z toho důvodu, že vědí, že jim umožní získávat naše produkty zdarma. To není v pořádku. Buď musí jít část peněz za připojení i nám, nebo je potřeba regulovat internet.“
My bychom panu Filipovi doporučili, aby začal lobbovat ještě za regulaci elektřiny, bez ní by totiž ty „jejich produkty“ nešlo používat a evidentně ČEZ (a jiní) vydělává na tom, že si lidé tyto produkty doma pouští. Vlastně bychom měli stát na straně těchto požadavků, vždyť zrovna v tuto chvíli i vy zcela zdarma čtete tyto řádky. Jediný, kdo z toho něco přímo má, je ten, komu platíte za připojení. Takže i my bychom měli křičet, že by měl být internet regulován, my chceme také svůj podíl!
Ne, tudy cesta opravdu nevede a vydavatelé by se měli po těch letech, které strávili tápáním, kdy na nás vymysleli DRM, od kterého postupně všichni prodejci ustupují (ano, i i-Legalne.cz DRM plánuje do několika měsíců odstranit), a stále hledali způsob, jak udržet své dávno ztracené zisky v nesmyslných výšinách, konečně oprostit od historie a navrhnout jednoduchý a levný model prodeje hudby. Jen tak budou totiž schopni přežít. Nikoho už také nedojímají stesky, že na vyhledávání a podporu talentů už jim prostředky nezbývají. Ti opravdu dobří nic takového nepotřebují, ostatní svých pár měsíců slávy prožijí jako Superstar a stále více umělců se naučilo používat YouTube, Jamendo a jiné podobné portály, kde sbírají opravdu mnoho popularity.
Může zdanění internetu vyřešit "problémy" vydavatelů?
noviny Dnes 8.3.2010