AMD se vyjádřila k podpoře Ryzen ve Windows 10
AMD zanalyzovala situaci a podle jejích závěrů ve Windows 10 nedochází k nesprávnému využití procesoru v důsledku chyby v scheduleru tohoto operačního systému. Přestože se nějakou dobu po rozjetí kauzy objevily zdánlivě neprůstřelné důkazy o tom, že scheduler pracuje nesprávně, protože chování, které zobrazovala utilitka Sysinternals Coreinfo, opravdu nebylo správné, má se situace jinak. V tomto případě totiž byla chyba na stránce staré verze Sysinternals Coreinfo, která chybně interpretovala sledované údaje procesoru Ryzen ve Windows 10. Verze Coreinfo v3.31 a novějšími budou fungovat správně.
Společnost dále přetestovala chování ve hrách Arma 3, Battlefield 1, Mafia III, Watch Dogs 2, Sid Meier’s Civilization VI, For Honor, Hitman, Mirror’s Edge Catalyst a The Division, v nichž sledovala správnou funkčnost SMT a potvrdila, že ani v těchto případech nedochází k nestandardnímu chování.
Co je tedy příčinou odlišných herních výsledků, které někteří uživatelé naměřili při srovnání Windows 7 a Windows 10? AMD je vysvětluje kombinací odlišné softwarové architektury obou operačních systémů a chybějících optimalizací pro architekturu Zen na straně mnohých her:
„U zbývajících případů vidíme řadu možností na úrovni kódu jednotlivých aplikací, jak zlepšit přístup softwaru k architektuře Zen. Již jsme identifikovali několik jednoduchých změn, které hře umožní pochopit topologii jader a cache architektury Zen a plánujeme o nich dále informovat, jakmile budou hotové.“
AMD dále uživatelům, pro něž je prioritou výkon, doporučuje ve Windows 10 vypnout Core Parking a aktivovat Fast frequency change přepnutím z Balanced plan na High Performance power plan. Výchozí nastavení Windows 10 neumožňuje architektuře Zen využívat její schopnost přepínat frekvence a regulovat napětí v 1ms krocích, což má dopad na výkon v situacích, kdy dochází k častým změnám taktů. V první polovině dubna plánuje společnost vydat aktualizaci, která podporu této technologie zahrne do výchozího nastavení Balanced plan, aby pro její využití nebylo nutné zasahovat do nastavení operačního systému.
Závěrem lze říct pouze to, že ačkoli se scheduler Windows 10 jevil jako vhodné vysvětlení některých herních výsledků, šlo jen o shodu okolností (a to včetně chyby softwaru Sysinternals Coreinfo, který chybu zdánlivě dokazoval). Řešení tedy nepřijde v podobě aktualizací scheduleru ze strany Microsoftu, ale patrně ze strany autorů her v podobě aktualizací obsahujících optimalizace pro Zen, o nichž AMD ve svém vyjádření mluví - a částečně také v podobě aktualizace pro výchozí řízení spotřeby Windows 10.