Diit.cz - Novinky a informace o hardware, software a internetu

Diskuse k Vývoj revolučního nosiče Super Heavy Starship pokračuje

Ad SN8: Trochu tvrdší přistání, no. Příště se přetočí a začne brzdit výš a bude to cajk.
Ale jinak breath-taking! Ten manévr jak za 4 vteřiny přetočí 50m vysokou, 9m v průměru, 120ti tunovou raketu v plném gravitačním poli z horizontálního letu do vertikálního, to je neuvěřitelný engineering.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Měli příliš nízký tlak paliva a rozbilo jim to pumpu. Začít dřív by nepomohlo.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Se­x­y dos­pí­vaj­í­cí rá­da šu­ka­jí s ci­zí­mi li­d­mi - http://photo13522.e17.club

+1
-2
-1
Je komentář přínosný?

Cestování raketami mezi kontinenty je problém nejen kvůli řadě neznámých, ale i kvůli řadě známých. Letadla mají křídla, a když to trochu zjednoduším, tak jejich motory ani nemusí bojovat s gravitací. Jen musí bojovat s odporem vzduchu a udržovat rychlost, při které mají křídla větší vztlak než je váha letadla. Letadla jako taková jsou co do spotřeby paliva v porovnání s raketami velmi efektivní stroje. Zatímco rakety mají specifický impuls kolem 500s, letadla dosahují několika tisíců.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Já jen nechápu, že několik generací těch nejchytřejších lidí z několika národů šlo cestou kompozitů, která je drahá/náročná/zrádná (těžší na pochopení výpočtu konstrukce než kovy) a až dnes přijde někdo, kdo jejich společnou a pro mě nepochopitelnou blbost spláchne do hajzlu a řekne - zpátky ke kovům. Jak jim mohla tahle primitivní možnost unikat? Proč celou dobu šli ve všech ohledech tou těžší a méně logickou cestou? To je fakt jenom tím metanem, který je podobně primitivní/elegantní a překvapivé řešení?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Musk likviduje jeden prototyp za druhým, kompozity by ho stály majlant (a spoustu času na výrobu prototypů) :-D . Kompozity mají celkově lepší poměr váhy a pevnosti a váha je ve vesmírném programu na prvním místě. Že má jeho raketa stejnou váhu i s ocelí je výjimka (určitě došlo i k jiným změnám než jen k přechodu na ocel), a je jisté, že by s kompozity bylo možé jít s váhou ještě níž. Elon potřebuje vyrábět prototypy levně a rychle, proto je v jeho situaci ocel výhodnější. Až mu bude spolehlivě fungovat zbytek rakety, může si dovolit nahrazovat ocel zpět kompozitem. Zrovna pro znovu použitelné rakety by to bylo dlouhodobě výhodné.

Metan je efektivnější, ale má i pár drobných nevýhod. Má menší hustotu (rakety jsou větší) a oproti kerosinu není za běžných teplot a tlaků kapalný. Velký problém je přejít na metan po desítkách let vývoje a používání jiných technologií. Elon Musk je ve výjimečné situaci, nemusí řešit zpětnou kompatibilitu a může si vybírat libovolnou cestu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Kompozit křehne v nízkých teplotách a nevydrží vysoké teploty. Obojí znamená, že je potřeba více materiálu a větší tepelná ochrana, ve výsledku pak vyšší hmotnost.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"několik generací těch nejchytřejších lidí z několika národů šlo cestou kompozitů"

To asi oba žijeme v jiných vesmírech, protože velké raketové stupně na kapalná paliva v tom mém jsou všechny kovové -- většina ze slitin hliníku, ovšem některé jako třeba Centaur dokonce i z té nerezi.

+1
+1
-1
Je komentář přínosný?

Použití nerezu jsem taky zachytil, ale ne v tak velké míře. No jsem rád, že na tom nejsou tak špatně jak jsem si myslel.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Hlavní změna je v tom, že má vlastní slitinu. To zatím nikdo neměl.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"V každém případě bude Starship dopravovat na oběžnou dráhu více než kterýkoliv jiný kosmický nosič v minulosti."

Možná jsem to špatně pochopil, ale Saturn V měl cca 140t LEO, vs Starship 100t LEO. A 50t na měsíc, což je ještě více než GEO, kde má starship "jen" 21t. A možná by se našly i jiné nosiče, které mají sice méně než saturn ale více než starship. Daň za znovupoužitelnost a cenu startu, která by měla být u starship naprosto směšná v porovnání s ostatními...

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Saturn V nebyl schopen vynést na oběžnou dráhu 140 tun nákladu ani v třístupňové, ani v dvoustupňové verzi.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Apollo komplet ve chvíli kdy se nacházel na zemské orbitě před startem k měsíci měl zhruba 140 tun. Takže ano, Saturn V byl schopný vynést na LEO 140 tun.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Ovšem užitečný náklad z toho bylo pouze zhruba 45 tun. Pokud tedy přistoupíme na takovouto optimistickou metriku, tak Starship vynese na LEO něco kolem 250-300 tun a pořád bude před Saturnem V.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Nikoliv - užitečný náklad na LEO je celých 140 tun, protože celý komplet lander+orbiter+pohonná sekce se mohl odstranit a nahradit nákladem (ovšem na LEO letěl jenom jednou - s 80t Skylabem) - ostatně těch 140tun na LEO je u Saturnu V uváděné i v oficiálních parametrech. 45 tun je u Saturnu užitečný náklad na lunární orbitu.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

"užitečný náklad na LEO je celých 140 tun, protože celý komplet lander+orbiter+pohonná sekce se mohl odstranit a nahradit nákladem"

No a tohle je právě ta blbost, která udělat nešla. Tedy přinejmenším ne se stočtyřicetitunovým nákladem. Ano, udělali to s osmdesátitunovým - to byla právě ta "one-off" dvoustupňová verze. Ale osmdesát tun má do sto čtyřiceti daleko.

"ostatně těch 140tun na LEO je u Saturnu V uváděné i v oficiálních parametrech"

To znamená velký kulový. Třeba Falcon 9 má v "oficiálních parametrech" 22,8 tun na LEO a taky to nic neznamená, protože PAF unese jen něco kolem poloviny toho čísla.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Oficiální parametry jsou jasné, viz wiki a je to 140 t Leo, co ještě řešit?

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Pochybuju, že to vůbec jsou "oficiální parametry". Wikipedie není dokumentace k Saturnu V. Oficiální parametry najdete v dokumentaci k Saturnu V. A ostatně i Wikipedie k tomuto číslu má vysvětlující poznámku, ze které je zřejmé, že *ekvivalentní* číslo u SH/SS (tj. IMLEO včetně posledního stupně a jeho paliva) bude přes 250 tun.

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

A kolik poznámek tam bude mít ELON? ;-)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Tak "poznámka" k Falconu 9 je ve Falcon User's Guide v sekci o PAFu. Jakékoli podobné poznámky budou ve Starship User's Guide na podobném místě. Ovšem pokud do hmotnosti nákladu nebudou počítat horní stupeň, tak jich tam oproti Saturnu V budou mít alespoň o jednu méně. ;)

+1
0
-1
Je komentář přínosný?

Se­x­y dos­pí­vaj­í­cí rá­da šu­ka­jí s ci­zí­mi li­d­mi - http://photo75452.e17.club

+1
-1
-1
Je komentář přínosný?

Pro psaní komentářů se, prosím, přihlaste nebo registrujte.