Xe3 v Panther Lake skutečně měl být Celestial, tak to Intel tvrdil od roku 2021
Když vyšlo najevo, že procesory Panther Lake nemají integrovanou grafiku postavenou na architektuře Celestial, začaly se v diskuzích objevovat názory, že to vlastně Intel nikdy neslíbil. Je sice pravdou, že když se zeptáte AI chatbota, nejspíš pro toto tvrzení skutečně důkazy nenajde, ale to není dáno tím, že neexistují - spíš tím, s jakými daty pracuje a jak složité vazby je schopen dohledávat.
Intel nyní uvedl Panther Lake, o integrované grafice mluví jako o Xe3, ale na druhé straně nenápadně a na půl úst přiznal, že jde o řešení vycházející z Battlemage, zatímco Celestial teprve dorazí a Intel ho bude označovat Xe3P.
Proč tedy média čtyři roky uvádějí, že Xe3 grafika v Panther Lake bude postavená na Celestial? Je to proto, že to Intel čtyři rok tvrdil. Přenesme se do roku 2021, na Architecture Day, kdy Intel zveřejnil níže uvedenou roadmapu. Ta jasne definovala, že Xe3 = Celestial. Pro zajímavost lze zmínit, že na této akci Intel tvrdil, že v roce 2025 bude mít „Hybrid Computing Architectures“ s výkonem 1000× vyšším než v době zveřejnění prezentace.
Oficiální grafická roadmapa Intelu z Architecture Day 2021 (Intel)
Ale zpět ke grafikám. Pokud se přesuneme o další rok, na akci Investor Meeting, ze která pochází další oficiální roadmapa. Ta uvádí použití grafické architektury Alchemist v Alder Lake a Raptor Lake, použití grafické architektury Battlemage v Meteor Lake a jeho následovníkovi (což je Lunar Lake) a použití architektury Celestial v jeho nástupci, což je právě Panther Lake. Perličkou z této akce pak může být citace: „Architecture work has begun on Celestial, a product that will address the ultra-enthusiast segment.“ - „Začaly práce na Celestial, produktu, který cílí na segment ultra-enthusiast“.
Oficiální grafická roadmapa Intelu z Investor Meeting 2022 (Intel)
Nejen roadmapy z let 2021 a 2022, ale také informace zveřejněné inžernýry Intelu na LinkedIn jednoznačně potvrzovaly, že integrovaná grafika procesorů Panther Lake = Xe3 = Celestial:
Informace zveřejněné inženýry Intelu na platformě LinkedIn
Není tedy prostor pro pochybnosti, jaké informace Intel po čtyři roky servíroval médiím a uživatelům. Někdy v pozdní fázi vývoje však došlo ke změně a Intel se rozhodl namísto nedokončeného Celestialu osadit do Panther Lake grafiku Battlemage-refresh, ale nadále o této grafice hovořil (a hovoří) jako o „nové architektuře“ a nadále ji nazývá Xe3, ačkoli již před mnoha lety veřejně oznámil, že Xe3 je generace postavená na architektuře Celestial.
Dalo by se pochopit, že Intel nestihl Celestial včas dokončit a musel změnit plán a nahradit ho doladěnou variantou Battlemage. Poněkud přes čáru však je, kdy tuto informaci drží pod pokličkou, GPU nadále nazývá Xe3, aby nevzbudil podezření, kamufluje to nejednoznačnou roadmapou a na přímý dotaz poskytl odpověď, ve které i média musejí číst mezi řádky, aby pochopila, že v tichosti došlo k nějaké změně, o které Intel nechce otevřeně mluvit.
Když se na to podíváme z druhé strany, není refresh o generaci starší grafické architektury jedinou podobnou změnou, ke které u Panther Lake došlo. Původně měl totiž Panther Lake přinést jádra Panther Cove, novou generaci, která měla být vybavena technologiemi, jejichž vývoj inicioval architekt Jim Keller. Z toho sešlo již dříve a namísto Panther Cove je Panther Lake postavený na Cougar Cove, refreshi loňských jader Lion Cove z Lunar Lake a Arrow Lake.
Panther Lake je tak paradoxně něčím zcela jiným, než měl být původně. Ze starých plánů zůstal jen proces Intel 18A, který však již měl být v odladěné podobě (první generací, která ho měla využívat, byla Lunar Lake - namísto toho ale Intel musel použít 3nm technologii TSMC). Proces Intel 18A dosud není ve stavu, který by dovoloval standardní vydání, takže Intel v letošním roce pustí na trh jediný model procesoru Panther Lake s omezenou dostupností. Široce dostupný bude (podle Intelu) v lednu příštího roku a další modely budou přicházet v průběhu prvního pololetí.
Celá událost má dopad i na to, jak poslední dobou byla chápána vyjádření Intelu na téma grafické roadmapy a produktů. Když například Tom Petersen loni v prosinci v rozhovoru pro YouTube kanál The Full Nerd Network prohlásil, že návrh nové generace byl dokončen a pracuje se již na další generaci, považovala to všechna média, v souladu s roadmapami Intelu, za potvrzené dokončení architektury Celestial a práce na architektuře Druid. Fakticky to ale znamenalo dokončení návrhu Battlemage-refresh a práce na architektuře Celestial. Z toho pak vyplývá, že vyvozované závěry o tom, že Druid nebyl zrušen a Intel potvrdil jeho přípravu, nebyly správné.