Jen-Hsun Huang: Zákazníci chtějí levnější high-end a důkaz o herním raytracingu
Nvidia zveřejnila dokument k očekávaným výsledkům za čtvrtý kvartál loňského roku, ve kterém upozorňuje, že prodeje nebyly takové, jaké předpokládala. Nemá vcelku smysl řešit, že očekává propad příjmů o půl miliardy dolarů. Příjmy má v poslední době takové, že jí jednorázový výpadek nemůže finančně ohrozit, ze strany zákazníka se nic nezmění a podle našich exkluzivních zdrojů ani v důsledku toho chleba levnější nebude.
Zajímavější je komentář, který k té příležitosti vydal CEO společnosti Jen-Hsun Huang. Čtvrtý kvartál označil za turbulentní a neuspokojivý. Dále bylo řečeno, že „jistá high-endová GPU využívající novou architekturu Nvidia Turing“ nenaplnila očekávání, protože zákazníci „očekávali nižší ceny a další demonstrace technologie RTX v reálných hrách“. Jinými slovy Nvidia nabyla dojmu, že dosavadní demonstrace ve hrách zákazníky nepřesvědčily o tom, že stojí za koupi Turingu.
To by bylo možné chápat jako určitou sebereflexi a návrat k realitě, ovšem Jen-Hsun Huang pokračoval slovy: „Naší strategií jsme si [nicméně] jistí, co se výhledu do budoucna týče.“ Pokud tato slova máme chápat v tom smyslu, že je Nvidia i přes reakci zákazníků ve čtvrtém kvartálu přesvědčená, že strategie vysokých cen za RTX je správná a zákazníci se (asi po oddemonstrování dalších her) chytí, pak možná ona sebereflexe není až tak hluboká, jak se mohlo zprvu zdá. Uvidíme, jak se budou vyvíjet ceny, což bude nejlepší ukazatel toho, která část vyjádření je skutečně tím, co bere Nvidia vážně a která část slouží spíš k uklidnění situace.
Ještě zajímavější však zůstává fakt, že Nvidia byla původně přesvědčena, že zákazníci skutečně budou ochotni zaplatit o nějakých $100-$150-$500 více, než stály odpovídající modely při vydání generace Pascal a to na základě oddemonstrování jedné hry, kde nová technologie na kartě za $1199 běží při 60 FPS v rozlišení 1080p. Tedy v nastavení, na které jsou uvyklí spíše uživatele mainstreamu či nižšího mainstreamu, než high-endový uživatel vybavený 2560×1440 nebo spíš 3840×2160 monitorem.
Úplně nejpozoruhodnější pak je, že se Nvidia dokázala takto utnout v kvartálu, kdy AMD proti jejímu high-endu nevydala a dokonce ani neohlásila jediný nový produkt. Nic, co by mohlo přimět zákazníka k alternativě nebo k vyčkávání na konkurenci. Teprve v lednu na CES 2019 došlo k (pro mnohé překvapivému) ohlášení herního Radeonu VII. Ani ten, jako jediný model, navíc s kvartálovým zpožděním oproti Nvidii, nebude schopný situaci na trhu nějak výrazně ovlivnit, Nvidii stále zůstanou čtyři Turingy zcela bez konkurence.