Západní trhy se smartphony jsou nasycené, ani bohatí už neupgradují
Výrobci chytrých telefonů narazili, alespoň v západním světě. Do cesty se jim postavila konkrétně 90% nasycenost trhu v Evropě, USA, ale i na bohatších asijských trzích, například v Japonsku. Podle agentury Gartner jsou tučné roky u konce. Vrcholu dosáhly v roce 2010, kdy trh vzrostl o rekordních 73 %. V současnosti jsme o řád níž, od letošního roku se očekává růst kolem 7 %. Předchozí (2015) to bylo 14,4 %.
V praxi to znamená, že téměř každý, kdo chtěl v USA, Evropě a Japonsku chytrý telefon, už ho má a s těmi zbývajícími, kteří (z jakýchkoli důvodů) léta odolávají lákání výrobců, nelze příliš počítat jako s cílovou skupinou, která by mohla v dohledné době rozproudit prodeje.
Dokonce i uživatelé high-endových telefonů, kteří fungovali spolehlivě a mnozí z nich každoročně měnili původní model za nový, už se do upgradů příliš nehrnou. Průměrný majitel high-end smartphonu totiž přibrzdil a nakupuje jednou za 2,5 roku. Tudíž ani segment s nejvyššími maržemi situaci nezachrání.
Podle Gartneru si jsou výrobci neoptimistického vývoje na západních trzích vědomi a rozhodli se změnit priority. Cílit už se nebude na Evropu a Ameriku, ale na Indii a Čínu. Tam se sice high-endových modelů příliš neudá, ale peníze v těchto trzích leží. V Indii se za loňský rok prodalo 167 milionů „hloupých“ mobilních telefonů (tj. 61 %). Zájem o chytré telefony je ale na rychlé vzestupu a jen v letošním roce jejich prodeje stoupnou o 29,5 %, což bude znamenat odbyt pro 139 milionů smartphonů. V Číně sice k takovému růstu nedochází, ale podle analytiků jde o velký trh, který i při mírném růstu do roku 2018 nabídne prostor pro nového významného výrobce.
Jasné je, že se výrobci telefonů zaměří na zatraktivnění produktů v nižších cenových relací. Není ovšem jisté, zda tyto zajímavější a cenově dostupné produkty nabídnou i západním trhům.